احتکار کالا در انبار مناطق ویژه و آزاد یا اماکن گمرکی / بصرفه بودن هزینه نگهداری کالای احتکاری در انبار بنادر / معضلی بزرگتر بنام ناوگان حمل و نقل29 دی 1399, 11:44. |
گروه چهارسوق - معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران در گفتگوی اختصاصی با بولتن نیوز به بیان دلایل ایستائی و رسوب کالاهای وارده به مناطق ویژه ، آزاد، بنادر و گمرکات کشور به منظور « واردات قطعی » پرداخت. درحال حاضر عوامل مختلفی مانند الزامات قبل از اظهار کالاها به گمرک، اقدامات صاحبان کالا در راستای اظهارکالا به گمرک و ترخیص آن ، فرآیند تشریفات گمرکی و ترخیص کالا، سیستم حمل و نقل کشور و… در میزانِ ماندگاری کالاها در بنادر، مناطق ویژۀ اقتصادی و مناطق آزاد تجاری ، تأثیرگذار می باشند. در راستای بررسی دلایل رسوب کالا در بنادر و گمرکات کشور، تاکنون جلسات متعددی از سوی سازمان های ذیمدخل در امر تجارت خارجی از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ بانک مرکزی و گمرک جمهوری اسلامی ایران برگزار و در این جلسات بر لزوم تعیین تکلیف و ترخیص کالاهای انباشته شده در بنادر و گمرکات تأکید شده و با اشاره به اهمیت جلوگیری از رسوب و انباشت کالا در بنادر، گمرکات و انبارهای متعلق به سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی، بر سازماندهی لازم به منظور تسهیل در روند ترخیص کالا و تأمین نیازهای اساسی کشور در مقطع حساس کنونی تأکید لازم به عمل آمده است. متعاقبِ این امر، دولت نیز در این خصوص ، برنامه ریزی های لازم را انجام داده و تصمیمات مناسبی نیز اتخاذ نموده تا جریان واردات کالا تسهیل شود و کالاهای اساسی و ضروری در اختیار مردم کشور قرار گیرد. به گزارش بولتن نیوز، در راستای بررسی وضعیت رسوب کالا در بنادر کشور ، پای صحبت های مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران نشستیم. که این مقام مسئول موضوع رسوب کالا در بنادر و گمرکات کشور را از 4 منظر مورد بررسی و تشریح قرار داد. در بخش اول گفتگوی اختصاصی بولتن نیوز، معاون فنی و امور گمرکی ایستائی و رسوب کالاهای وارده به مناطق ویژه، آزاد، بنادر و گمرکات کشور به منظور « واردات قطعی » را مرتبط با چهار مقطع زمانی الف- قبل از اظهار کالاها به گمرک؛ ب- بعد از اظهار کالاها به گمرک و در حین انجام تشریفات گمرکی ؛ ج- بعد از صدور پروانۀ الکترونیکی گمرکی و قبل از ترخیص قطعی کالا؛ د- پس از ترخیص کالا و تبعات بوجود آمده جهت رسوب اقلام بعدی دانست که قسمت مربوط به قبل از اظهار کالاها به گمرک در گزارش اول با تیتر " پشت پردۀ رسوب کالاها در بنادر و گمرکات کشور چه می گذرد | بخش اول " و مصاحبه مربوط" بعد از اظهار کالاها به گمرک و در حین انجام تشریفات گمرکی" با تیتر " پشت پردۀ رسوب کالاها در بنادر و گمرکات کشور چه می گذرد | بخش اول " منتشر شد و در بخش سوم به " بعد از صدور پروانۀ الکترونیکی گمرکی و قبل از ترخیص قطعی کالا " می پردازیم: ج ) بعد از صدور پروانۀ الکترونیکی گمرکی و قبل از ترخیص قطعی کالا در ادامه این گفتگو، مهرداد جمال ارونقی به سایر دلایل دپو و رسوب کالا بعد از صدور پروانۀ الکترونیکی گمرکی و قبل از ترخیص قطعی کالا اشاره و اعلام کرد: وفق مفاد بند (ث) مادۀ 1 قانون امور گمرکی، ترخیص یعنی خروج کالا از اماکن گمرکی پس از انجام تشریفات گمرکی مربوطه است. بررسی های کارشناسی نشان می دهد در برخی از مواقع ، صاحبان کالا پس از صدور پروانۀ گمرکی برای کالای وارداتی خود، از خروج کالا از محوطه ها و اماکن گمرکی سر باز زده و کالای گمرک شده ای که هیچ مشکل قانونی ندارد همچنان در اماکن گمرکی و محوطه های مربوطه دپو می گردد. معمولاً 3 دلیل عمده برای عدم خروج کالاهای گمرک شده عنوان گردیده است:
ادامه گفتگوی اختصاصی با معاون فنی و امور گمرکی ایران در رابطه با مقاطع زمانی ایستائی و رسوب کالاهای وارده به مناطق ویژه ، آزاد، بنادر و گمرکات کشور به منظور « واردات قطعی » در گزارش های بعدی منتشر می شود که در آن به مورد د- پس از ترخیص کالا و تبعات بوجود آمده جهت رسوب اقلام بعدی، پرداخته می شود. ادامه گفتگوی اختصاصی با معاون فنی و امور گمرکی ایران در رابطه با مقاطع زمانی ایستائی و رسوب کالاهای وارده به مناطق ویژه ، آزاد، بنادر و گمرکات کشور به منظور « واردات قطعی » در گزارش های بعدی منتشر می شود که در آن به تر تیب مقاطع ب- بعد از اظهار کالاها به گمرک و در حین انجام تشریفات گمرکی ؛ ج- بعد از صدور پروانۀ الکترونیکی گمرکی و قبل از ترخیص قطعی کالا؛ د- پس از ترخیص کالا و تبعات بوجود آمده جهت رسوب اقلام بعدی، پرداخته می شود. بازگشت | |