امروز: شنبه، 3 آذر 1403
07/27 1399

گروه سایبان - شرکت‌های بیمه‌گر به ویژه شرکت‌های دارای سطح بالای توانگری و ترکیب بهینه بیمه‌گری نظیر بیمه آسیا این فرصت را به ارمغان آورده اند که جمعیت جوان و البته رو به سالمندی ایران از هم اکنون برای آینده خود برنامه‌ریزی کنند.
گزارش اختصاصی واحد خبر روابط عمومی بیمه آسیا: آمارهای رسمی نشان می‌دهد که جمعیت سالمندان ایران تا ۲۰ سال دیگر دو برابر می شود. به گفته رییس سازمان بهزیستی، هم اکنون 8 میلیون و 300 هزار سالمند در ایران زندگی می کنند که این تعداد، 10 درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهد در حالی که این نسبت در سال 1350 حدود 5 درصد بوده است. بر اساس استانداردهای جهانی، سن سالمندی در ایران 60 سال است.
درا ین حال، به گفته رئیس سلامت سالمندان وزارت بهداشت، جمعیت سالمند ایران به سمت الگوی زنانه حرکت می‌کند؛ چرا که تعداد سالمندان زن تنها، بیشتر از مردان است و همه اینها باید در سیاست ها حمایتی مورد توجه قرار بگیرد. طبق آمارها، سالخورده‌ترین استان، گیلان است که ۱۳ درصد سالمند دارد و سیستان و بلوچستان با داشتن ۴ تا ۵ درصد کمترین سالمندان را در کشور داراست. به عقیده کارشناسان، اگر ۱۲ درصد یک جمعیت سالمند باشد، آن جمعیت سالخورده محسوب می‌شود. این مقام وزارت بهداشت معتقد است: ۴۰ سال طول کشیده است تا سالمندان مان دو برابر شوند ولی حالا تنها ۲۰ سال طول می‌کشد تا سالمندان دو برابر شوند و در مدت زمان کمتری باز هم این جمعیت دو برابر می‌شوند. کشورهای پیشرفته ۱۲۰ سال وقت داشتند که جمعیت سالمندشان دو برابر شود. این مقام مسئول تصریح می کند: کمی بیش از ۲۰ درصد جمعیت کشور تحت پوشش بیمه تکمیلی است و در سالمندان این درصد به حدود ۳۱ درصد می رسد ولی این عدد کفایت نمی‌کند و باید رشد کند.
از سوی دیگر بر اساس برآورد کارشناسان، رشد جمعیتی ایران در سال 2050 به صفر می رسد! در ایران حدود 60 سال پیش هر زن در طول بارداری اش 7 فرزند داشت اما این عدد به 1.7 فرزند کاهش پیدا کرده است.
امنیت روانی و آرامش زندگی با بیمه زندگی
در برابر این واقعیت محتوم چه کاری باید کرد و چه پوشش حمایتی می‌تواند آرامش را برای جمعیت سالمندان ایران برقرار سازد. آیا گزینه‌ای بهتر از بیمه عمر و زندگی سراغ دارید؟ هرچند تعداد زیادی از شهروندان ایرانی تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی پایه نظیر بیمه تامین اجتماعی و بیمه درمان سایر نهادهای حمایتی قرار دارند، اما این پوشش بیمه‌ای تنها بخشی از هزینه دوران سالمندی نظیر هزینه‌های درمانی و بخشی از هزینه‌های جاری آنها را تامین می‌کند. اگرچه سهم بیمه‌های زندگی در سال‌های اخیر تحت فعالیت شرکت‌های بیمه بازرگانی رشد کرده اما هنوز نسبت بیمه‌های زندگی نسبت به بیمه‌های غیرزندگی به متوسط جهانی فاصله زیاد دارد و به همین دلیل فرهنگ‌سازی برای اقناع مردم به خرید بیمه‌های زندگی به عنوان پشتوانه‌ای برای فردای دوران سالمندی جمعیت کنونی ایران یک ضرورت ملی است.

یکی از پیش‌نیازهای رشد سهم بیمه‌های زندگی، تلاش برای کاهش نرخ تورم به عنوان شاخص تاثیرگذار بر رفاه جامعه است که می‌تواند انگیزه خانواده‌ها و شهروندان برای بهره‌مندی از پوشش بیمه‌های عمر و زندگی را افزایش دهد. تنوع‌بخشیدن به پوشش‌های حمایتی بیمه‌های زندگی، استفاده از منابع ناشی از فروش بیمه‌های زندگی و مدیریت بهینه سرمایه‌گذاری از محل منابع بیمه زندگی و البته تمرکز شهروندان بر مزایای خاص و ممتاز بیمه‌های عمر و پس انداز می‌تواند زمینه‌ساز آینده بهتر و رفاه بیشتر شهروندان باشد. به ویژه اینکه هم اکنون شرکت‌های بیمه‌گر به ویژه شرکت‌های دارای سطح بالای توانگری و ترکیب بهینه بیمه‌گری نظیر بیمه آسیا این فرصت را به ارمغان آورده که جمعیت جوان و البته رو به سالمندی ایران از هم اکنون برای آینده خود برنامه‌ریزی کنند. به ویژه اینکه با بهره‌مندی از پوشش بیمه‌های زندگی می‌توان بخشی از هزینه‌های درمانی را تحت پوشش بیمه‌ای قرار دارد و از سود ناشی از مشارکت هم استفاده کرد. افزون بر اینکه در موقع سررسید این بیمه‌نامه‌ها در ایام میان‌سالی و سالمندی می‌توان از سود ناشی از سرمایه‌گذاری به عنوان یک پشتوانه مالی نهایت استفاده را برد تا جایی که هم اکنون می‌توان علاوه بر حقوق بازنشستگی روی گزینه دریافت مستمری از محل بیمه‌های زندگی حساب ویژه باز کرد.

هر خانواده ایرانی باید به این واقعیت پی ببرد که دوران سالمندی را نمی‌توان به اتکای سرمایه‌های خرد و متوسط یا حقوق بازنشستگی به آسانی گذراند و بهره‌مند شدن از بیمه‌های زندگی سطح کیفی رفاه و سلامت خانواده‌ها را نه فقط به هنگام بروز خطر که در شرایط عادی زندگی افزایش می‌‌دهد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود