امروز: شنبه، 3 آذر 1403
10/4 1392

ایران و جهان - هرچند که چندی پیش امارات نسبت به اخراج ایرانیان مقیم این کشور اقدام کرد اما واشنگتن پست طی گزارشی از رو به رشد گذاشتن مبادلات تجاری ایران و دبی پس از افت قابل توجه به دلیل تحریم ها می نویسد .


به گزارش ایران و جهان به نقل از واشنگتن پست، حمل و نقل دریایی کالا بین ایران و دبی با کاهشی قابل توجه در سال 2012، مجددا در حال افزایش است و امارات سعی می کند بین حفظ روابط تجاری مهم خود با ایران و راضی نگه داشتن متحدان غربی اش، توازنی ظریف را برقرار کند.

مجموعه ای از عوامل اقتصادی در ایران ناشی از تحریم های غرب علیه این کشور که منجر به کاهش مبادلات تجاری با امارات از 24 میلیارد دلار به 15 میلیارد دلار در سال گذشته شده، معیشت هزاران دریانورد را تهدید می کند.
بر اساس آمارهای منتشر شده، امارات همچنان اصلی ترین منبع واردات کالا به ایران است، به طوری که امسال حجم واردات کالا از امارات به ایران اندکی بیش از 20 درصد کل واردات به کشور بوده است. چین و هند در مقام های دوم و سوم قرار دارند. این سه کشور در مجموع حدود نیمی از واردات به ایران را به خود اختصاص داده اند.


بر اساس اعلام اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات، مجموع مبادلات تجاری ایران و دبی امسال به 10 میلیارد دلار کاهش خواهد یافت. اما وضعیت تجارت در حال بهبود است و تجار و دریانوردان ایرانی شاهد وضعیت بهتر و باثبات تر ارزش پول ملی هستند، که در نتیجه توافق هسته ای ماه گذشته ایران با 6 قدرت جهانی به دست آمده است.


احمد حاجیان، یکی از حدود 44 هزار دریانورد ایرانی که به امر انتقال کالا بین ایران و سایر بنادر خلیج فارس اشتغال دارد در این باره گفت: «از زمانی که روحانی بر سر کار آمده، وضعیت برای ما خیلی بهتر شده است و ما معتقدیم که وضعیت همچنان بهتر خواهد شد.»

برای ایرانیانی که به خصوص پس از تشدید تحریم ها در سال 2011 با کمبود کالا مواجه بودند، تجارت با دبی امکان دسترسی به کالاهایی که آنها از طریق دیگر قادر به خریداری نیستند را فراهم می آورد.
بر طبق استانداردهای بین المللی، این نحوه تجارت قاچاق محسوب می شود، زیرا اکثرا بدون نظارت دولتهای ایران و امارات انجام می گیرد. اما هر دو کشور به دیده اغماض به این فعالیت ها می نگرند و آن را منبع مهمی برای تامین معیشت عده ای از شهروندان خود می دانند.


حجم تجارت دریایی ایران و دبی به بیش از یک میلیون تن در سال می رسد که از طریق 2800 کشتی ایرانی انجام می گیرد.
هرچند امارات علنا از سیاست های آمریکا در قبال ایران حمایت می کند، اما به رغم ادعای خود بر سر جزایر سه گانه ایران در خلیج فارس، همواره روابط مثبت خود با این کشور را حفظ کرده است.


لودمیلا یامالووا، تحلیلگر امور تجاری در امارات در این باره گفت: «مقامات اماراتی راهی هوشمندانه را برای مدیریت این موضوعات �?ئوپلتیک اتخاذ کرده اند که هر از چندی خود را نشان می دهد و فرمولی را برای آرام نگه داشتن غربی ها و در عین حال ادامه روابط با ایران ارائه می دهد.»

وزرای امور خارجه ایران و آمریکا این ماه به صورت جداگانه در امارات دیدارهایی را با مقامات این کشور برای گفت و گو در مورد نگرانی های مشترک و تاکید بر اهمیت استرات�?یک امارات برای تهران و واشنگتن برگزار کردند.

دریانوردان ایرانی که سال 2012 برای آنها بدترین سال در دهه های اخیر بوده، می گویند، افزایش مجدد ارزش پول موجب جریان یافتن مجدد انتقال کالا همانند زمان قبل از تحریم می شود.

غلامرضا شیرازی، خدمه یکی از کشتی های باری ای که دو بار در ماه به شهر بندری بوشهر کالا حمل می کند گفت: «کار ما برای اقتصاد دبی بسیار اهمیت دارد و سالهاست ادامه دارد. آنها این را می دانند و ما نیز این را می دانیم.»

حاکمان دبی تجارت با ایران را یکی از واقعیت های حیات این شیخ نشین می دانند که حتی در شرایطی که دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس از تجارت با آن اجتناب می کنند، باید به صورت زیرکانه از آن حمایت شود. حاکمان دبی می دانند که روابط با ایران در شکل گیری ستون فقرات اقتصاد دبی موثر بوده است.

یامالووا گفت: «تجارت بین ایران و امارات از نظر تاریخی بسیار اهمیت دارد... حتی با وجود تنش های سیاسی که در سال های اخیر بروز کرده است، اهمیت ارتباطات بین دو کشور نمی تواند کاهش یابد.»
به رغم حضور پر رنگ آمریکا در مناطق زمینی و دریایی امارات، دریانوردان ایرانی می گویند، تاکنون هیچ مشکلی از سوی مقامات آمریکایی برای محموله های آنها پیش نیامده است. حاجیان گفت: «اگر آنها به ما اجازه بدهند ما حتی حاضریم برای انتقال کالا به آمریکا سفر کنیم.»

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود