صفحه اصلي > پرگار > توصیه ای به صاحب نظران بیمه معلم/هرگردی گردو نیست

توصیه ای به صاحب نظران بیمه معلم/هرگردی گردو نیست


16 اسفند 1395, 20:05.
گروه پرگار - درج خبری در سایت خبری رازپول با واکنش غیر رسمی رئیس اداره روابط عمومی شرکت بیمه معلم همراه بود که در پی این واکنش و رسالت سایت به منظور شفاف سازی و آگاه کردن جامعه مخاطبان با یکی از اساتید حوزه برند گپ کوتاهی داشتیم که در ادامه خواهید خواند.



به گزارش پایگاه خبری رازپول، روز 14 اسفند خبری با تیتر« My Webpageآنچه مدیران بیمه معلم باید می دانستند» منتشر و عنوان شد که این شرکت سعی دارد در یک محتوای رسانه ای در کانال تلگرامی 1700 نفره به عنوان جامعه کوچک و محدودی از مخاطب خود، آگاهی دهد که قصد دارد در یک رفتار ارتباطی نام و نشان تجاری خود را از تلویزیون ملی و شبکه سراسری 3 رخ نمایی کند: پیام این شرکت این بود«برند بیمه معلم در لیگ برتر فوتبال ایران از پخش سراسری شبکه3» در ادامه این خبر آمد که حال سوال این است برند بیمه معلم دقیقا در کجای بیمه معلم نهفته که قرار است از شبکه 3 پخش شود؟
اساسا فرق بین برند و نام و نشان تجاری از منظر مدیران بیمه معلم چیست؟

به نظر می رسد که عدم درک درست از تعاریف واژگان علم بازارداری وضعیت امروز صنعت بیمه را رقم زده است. وضعیتی که بزرگان این بازار بارها و بارها در خصوص فرهنگ سازی و بازسازی دوباره آن تذکر داده و تاکید کرده اند.

و سخن کوتاه مدیری که درک درستی از نام نشان تجاری به عنوان یکی از مولفه های ساخت «برند» ندارد و در به کار بردن واژگان با بی پروایی کامل پیش می رود،چطور می تواند استراتژی درست و مفهومی برای بنگاه تحت مدیریت خود طراحی و ترسیم کند؟ 

در واکنش به این خبر آزاده هراتی زاده رئیس اداره روابط عمومی در پیامی که در ادامه خواهید خواند نسبت به این نقد ظریف به صورت غیر رسمی و در فضای مجازی این چنین واکنش نشان داد:

در اين زمان كه در فضاي مجازي و ديجيتال هياهويي برپاست، ديگر هر فرد يا گروهي مي تواند به صورت آزادانه انتقاد و يا پيشنهادي را ارائه كند كه اين امر سبب خوشبختي است. اما دانسته و يا ندانسته برخي حرف از خلق ارزش مي زنند كه خود هيچگونه نگاه ارزشي را در ذهن خود نمي پرورانند.

تلاش شركتهاي بيمه اي در اين صنعت در ايران همانند كليه شركتهاي توليدي در صنايع گوناگون كه به سختي در حال فعاليت و رشد هستند با هر يك از اصول بازاريابي و استراتژيك از اهميت بالايي برخوردار است و اين امر به صورت فردي قابليت اجرا نداشته و تمامي امور به صورت گروهي اجرا مي گردد. و چه خوب است دوستاني كه به كلمه ( برند) واكنش نشان مي دهند اما متاسفانه سوالي كه پرسيده اند از لحاظ مفهومي و ادبي كاملا اشتباه است و نمي دانند كه در أصول مديريت علم بازاريابي صحيح است و نه علم بازارداري..!!!

مفهوم كلمه (برند) در گفتار بين الملل، ترجمان خاص خود را دارد و در زبان فارسي به نام و نشان تجاري ترجمه گرديده است وليكن شركتهايي كه با چشم انداز حضور در بازارهاي بين المللي گام بر مي دارند همچنان از كلمه (برند) در نگارش و گويش خود استفاده مي كنند.اميد است تا نقد ارزشي و ارزنده اي از همكاران و دوستان خود در صنعت بيمه داشته باشيم تا بتواند به رشد و شكوفايي اين صنعت كمك نمايد.

اما واکنش ایشان را با یکی از اساتید حوزه انسجام ارتباطات بازاریابی مطرح کردیم که در ادامه خواهید خواند.
متن ارسالی از سوی یکی از همین اساتید در ادامه عینا نقل می شود:

گفتار شما را خواندم و متعجب شدم که چرا یک مدیر روابط عمومی باید در قالب پست سازمننیش با چنین ذهن بکری نازل شود، البته قویا اعتراف می کنم که از ناآگاهی برخی دوستان از دانش مکمل سازمانیشان متعجب نیستم اما از این متعجب و دلخورم که چرا یک مدیر که قطعا علاقمند است فرهیخته باقی بماند از حداقل ابزار مدیریت که همانا یک تحقیق ساده و پیش پا افتاده است هم محرم مانده؟!

بنده در این مجال قصد ندارم بحث فنی در مورد واژه برند به راه بیاندازم که قطعا تکرار واضحاته اما نظر شما و دوستان را به سه تعریف برند معطوف می کنم:

تعریف اول: برند از نگاه کارکنان شرکت های قارچ گونه ثبت شرکت که متاسفانه این روزها تبلیغات آنان را به کرات می توان در کف خیابان ها مشاهده کرد.از منظر این دوستان برند همان نام و نشان تجاریست که می شود آن را در اداره ثبت شرکت ها به ثبت رساند.این دوستان برند را با لوگو هم اشتباه می گیرند و ... خلاصه اینکه برند از در ذهن این جامعه قابل لمس کردن و ... است.

تعریف دوم: طبق تعریف انجمن بازاریابی آمریکا، برند مجموعه گره‌های ذهنی یا تداعیات کارکردی، احساسی، عقلی و مزیت‌هایی است که ذهن بازار هدف را اشغال نموده‌است.

تعریف سوم انچه جامعه دانشگاهی در ایران تدریس می کند: برند، همان چیزی است که مخاطب با دیدن، شنیدن، حس کردن و یا هرگونه ارتباطی با آن بصورت مفهومی، دیداری یا لفظی صفات و ویژگی‌های خود را در ذهن و قلب مخاطب تداعی می‌کند.

برند شامل همه احساسات، ویژگی‌ها و مفاهیمی است که به یک نام گره خورده است؛ برند، برداشت افراد از یک نام است.

در نهایت البته بنده هیچ گاه قصد ندارم در این نوشتار در مقام قضاوت برایم و فقط ذهن شما را به این نکته جلب می کنم که ممکن است دوستان ما در روابط عمومی بیمه معلم تعریف اول را مبنای تعریف برند قرار داده اند.

بازگشت | Web Statistics