حمایت مالی اتحادیه اروپا برای بررسی الگوهای بهرهگیری از شبکههای اجتماعی8 دی 1392, 08:38. |
ایران و جهان - یافتههای یک پ�?وهش جدید پیرامون الگوهای بهرهگیری از شبکههای اجتماعی نشان میدهد که مهمترین نیروی محرکه فیسبوک که نوجوانان ۱۶ تا ۱۸ساله بودهاند، دیگر علاقه چندانی به استفاده از آن ندارند. پ�?وهش آکادمیکی که با حمایت مالی اتحادیه اروپا روی الگوهای بهرهگیری از شبکههای اجتماعی در کشورهای گوناگون جهان انجام شده، نشان میدهد که نوجوانان در بسیاری از کشورها در حال رویگردانی از فیسبوکاند و شبکههای ارتباطی دیگر را به بزرگترین شبکه اجتماعی جهان ترجیح میدهند. دانیل میلر، پروفسور دپارتمان انسانشناسی کالج دانشگاهی لندن که هدایت این پ�?وهش را برعهده دارد میگوید مهمترین نیروی محرکه فیسبوک در دوران رشد و تکاملش اقبال نوجوانان ۱۶ تا ۱۸ساله بوده و حالا این عامل مهم در حال خالی کردن صحنه است و شور سابق را برای بهرهگیری از فیسبوک ندارد. بر اساس یافتههای این پ�?وهش، فیسبوک دستکم در میان نوجوانان بریتانیایی «هم مُرده و هم دفن شده است.» بسیاری از آنها حتی نمیخواهند که مهر حضور در فیسبوک و استفاده از آن را بر پیشانی داشته باشند و از این مسئله احساس شرمندگی میکنند. با اینکه پیشتر بسیاری از والدین نگران حضور فرزندانشان در فیسبوک بودند، حالا فرزندان میگویند که والدینشان اصرار دارند که آنها در فیسبوک بمانند و فعالیت در آن را ادامه دهند. این پ�?وهش طی ۱۵ماه در چندین شهر گوناگون از هشت کشور جهان انجام شده است. این پ�?وهش نشان داده که مهمترین دلیل ترک فیسبوک توسط نوجوانان نه دغدغههای رایج پیرامون نقض حریم خصوصی یا جمعآوری دادههای شخصی کاربران، که پلتفرمهای جایگزین موجود است که روی گوشیهای هوشمند کاربری سادهتری دارند و بسیار سریعتر عمل میکنند. کاربران ۱۶ تا ۱۸ساله حالا ترجیح میدهند در پلتفرمهای آنلاین دیگری نظیر توییتر، اینستاگرم، واتساپ و اسنپچت فعالیت کنند. اسنپچت یک سیستم پیامرسانی برای انتقال عکس و ویدئو روی گوشیهای هوشمند است که محتوای ارسالی را پس از چند ثانیه بهصورت اتوماتیک برای همیشه حذف میکند. به همین خاطر میلیونها کاربر در سراسر جهان از این اپلیکیشن استقبال کردهاند. اسنپچت در سال ۲۰۱۳به پیشنهاد ۳میلیارد دلاری فیسبوک و پیشنهاد ۴میلیارد دلاری گوگل برای فروش پاسخ منفی داد و در سال آینده هم جزو ابتکارهای پیشتاز عرصه موبایل و وب خواهد بود. روزانه دستکم ۴۰۰میلیون عکس و ویدئو روی این پلتفرم رد و بدل میشود. پروفسور میلر میگوید استقبال نوجوانان از پلتفرمهای جدید و ترجیح آنها به فیسبوک دلایل متنوعی دارد: «دوستان نزدیک از طریق اسنپچت یا واتساپ با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند، در توییتر میتوانند مخاطبان گستردهتری داشته باشند، در اینستاگرم میتوانند با غریبهها هم تعامل داشته باشند و کاربری همه این سرویسها با فیسبوک متفاوت است. در حالی که خود فیسبوک تنها بهعنوان ابزار ارتباطی برای خانواده یا بستگان مورد استفاده قرار میگیرد.» به نظر میرسد با رشد شگفتانگیز پلتفرمهای مبتنی بر موبایل، جهان در سال ۲۰۱۴شاهد تغییرات بزرگتری در زمینه ارتباطات دیجیتال خواهد بود و فیسبوک برای رقابت با این پلتفرمها باید دست به تغییرات اساسی بزند.
بازگشت | |