انحصار یک شرکت در تبلیغات برخی بانک ها و بیمه ها13 آذر 1392, 04:14. |
ایران و جهان - این طرح بخشی از کمپین تبلیغاتی برنامه ریزی شده برای شرکت بیمه ما است که توسط کانون ایران نوین برنامه ریزی و اجرا شده است. این تصویر، طرح یک آرم آگهی است که پیش از آغاز تبلیغات تلویزیونی شبکه های صدا و سیما به نمایش در می آید که به نظر سنجی در سایت کانون ایران نوین گذاشته شده است . این طرح تبلیغاتی بر روی سایت کانون ایران نوین توجه مان را جلب کرد تا ببینیم این تیم تبلیغاتی که همزمان طراحی تبلیغات بانک ملت را نیز بر عهده دارد براساس چه معیارهایی حرکت می کند . این گونه بود که به سایت کانون ایران نوین و بخش مشتریان این سایت نگاهی انداختیم و متوجه شدیم که نه تنها بانک و بیمه ملت مشتری این کانون هستند بلکه علاوه بر این، بانک سرمایه و بیمه معلم ،بانک پارسیان و بیمه پارسیان،بانک صادرات و بیمه سرمد،بانک های رفاه ،کشاورزی و سپه و بیمه ایران نیز از مشتریان این کانون هستند . پرسشی که در اینجا مطرح می شود اینکه چگونه بنگاه های همکار و رقیب تبلیغات خود را به یک شرکت تبلیغاتی سپرده اند و اساسا چگونه یک کانون طراحی تبلیغات چند بنگاه همکار و البته رقیب را همزمان پذیرفته است . بر این اساس گفت و گوی کوتاهی با یکی از مدیران روابط عمومی بیمه هایی که تبلیغات خود را از طریق این شرکت پیگیری می کنند، انجام دادیم. وی در این گفت و گوی کوتاه عنوان کرد که قرارداد های تبلیغاتی از سوی بانک ها به سمت بیمه ها می آید . از او پرسیدم که در این خصوص شفاف تر صحبت کند که گفت : بانک هایی که سهام دار برخی بیمه ها هستند و به گونه ای خود را قیم شرکت بیمه خود می دانند به انعقاد قرارداد تبلیغاتی با این شرکت می پردازند و بیمه ها نیز به عنوان شرکت زیر مجموعه ناگزیر از تبعیت هستند. این مدیر روابط عمومی ادامه داد هر چند که تبلیغات محیطی و سایر شیوه های تبلیغاتی در سبد محصولات این شرکت قرار دارد اما تبلیغات تلویزیونی بخش عمده این قراردادها است . یک کارشناس تبلیغات در این زمینه در گفت و گو با ایران و جهان گفت :پذیرش آگهی آ�?انس های رقیب به عنوان مشتری اتفاق پسندیده ای نیست و در دنیا کمتر اتفاق می افتد . وی با عنوان مثالی در این زمینه گفت :شرکت "بی ام و "برای انجام امور تبلیغات در ایران بحث تبلیغات و روابط عمومی را به 2 آ�?انس مختلف واگذار کرد . وی با اشاره به اینکه اطلاعاتی که برای طراحی یک کمپین تبلیغاتی ارائه می شود اعم از بودجه ، اهداف و ... برای بنگاه های همکار محرمانه تلقی می شود افزود: این در حالی است بحث خلاقیت در طراحی و ایده پردازی نیز مطرح است و مسلما یک شرکت نمی تواند برای همه بنگاه های رقیب درست بیاندیشد. این کارشناس نبود آ�?انس های معتبر تبلیغاتی در کشور را از دیگر معضلات در این زمینه عنوان کرد و افزود: متاسفانه به دلیل نبود شرکت های تبلیغاتی معتبر انحصار در این بازار دیده می شود .
بازگشت | |