صفحه اصلي > پرگار > شهروند الکترونیک کانالی مستقیم و در اختیار برنامه ریزان

شهروند الکترونیک کانالی مستقیم و در اختیار برنامه ریزان


28 مهر 1392, 10:20.
ایران و جهان- بهره برداری از تکنولو�?ی در روابط عمومی چشم انداز جدیدی را در پیش روی سازمان ها و تعامل آنها با مشتریان به وجود آورده است .برای بررسی رویکرد های جدید روابط عمومی در این وادی به سراغ یکی از متخصصان این فن رفتیم .دکتر حسین امامی دکترای علوم ارتباطات و علاقمند به مباحث تکنولو�?ی و رسانه های نوین که موضوع پایان نامه ی خود را وب2 و شبکه های اجتماعی تعیین کرد و دروس مرتبط با روزنامه نگاری، روابط عمومی و رسانه را در دانشگاه و سازمان‌ها تدریس می کند در گفت و گویی به ایران و جهان در خصوص نقش فن آوری های نوین در توسعه روابط عمومی توضیحاتی را ارائه کرد. 
وی در رابطه با نقش توسعه تکنولو�?ی‌های ارتباطی و اطلاع رسانی درکارآمدی روابط عمومی ها می‌گوید: زمانی که در تعریف کارآمدی می‌گوییم، استفاده بهینه از منابع موجود برای رسیدن سریع به اهداف از پیش تعریف شده، به عبارت دیگر لازم است ابتدا با این فناوری‌ها آشنا باشیم آنها را در اختیار داشته باشیم، نحوه استفاده از این فن‌آوری‌‌ها را بدانیم و به موقع در جای خود از آن استفاده کنیم. 
تکنولو�?ی‌های نوین ارتباطی و اطلاع‌رسانی کارآمدی خود را در روابط عمومی‌ها نشان داده‌اند. در نظر بگیرید زمانی که برای ارایه یک مطلبی از اورهد و یا قبل از آن از تصاویر و چارت‌های بزرگ که بر روی مقوا باید ترسیم می شد استفاده می‌کردیم اکنون پاورپوینت و ویدئو پرو�?کتور کار را برای روابط عمومی‌ها ساده‌تر کرده است. 
زمانی که تنها ابزار اطلاع‌رسانی روابط عمومی‌ها، بروشور و نشریه و ارسال خبر برای رسانه‌ها بود که شاید ساعت‌ها، دورنگار کردن خبرها زمان می‌برد ولی اکنون با راه‌اندازی یک وب سایت سازمانی و ای‌میل و پیامک زدن به خبرنگاران، بلافاصله آنها را از رویداد اتفاق افتاده مطلع می‌کنیم. اینها نمونه‌هایی از کارآمدی تکنولو�?ی‌ها در روابط عمومی است.
وی با اشاره به این اصل که وب سازمانی در واقع جلوه گاه عینی روابط عمومی الکترونیک است عدم مهارت لازم برای تربیت شهروند الکترونیک که رابطه مستقیمی با تحقق اهداف و خواسته‌های روابط عمومی‌ها دارد را مهم عنوان کرد و گفت:به عبارت دیگر ایجاد فرهنگ شهروند الکترونیک به روابط عمومی‌ها کمک خواهدکرد تا بیشتر و بهتر بتوانند با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند و این موضوع بایستی در بعد کلان مورد نظر مسئولین و برنامه ریزان قرار بگیرد.
دکتر امامی در پاسخ به این پرسش که به چه دلیل در حال حاضر بسیاری از روابط عمومی ها توانایی استفاده از تکنولو�?ی‌إهای نوین را ندارند، اظهار داشت:در این رابطه دو مشکل اصلی وجود دارد. مقاومت کارکنان و عدم آموزش کارکرد تکنولو�?ی‌ها. 
این موضوع باید برای کارشناسان روابط عمومی تبیین شود که این رسانه نوین یا این نرم افزار یا این برنامه چگونه استفاده می ‌شود و در چه مواردی باید از آن استفاده کرد. به هر حال وقتی کارمند روابط عمومی در استفاده از تکنولو�?ی‌های نوین هنوز ابهام دارد و نتوانسته با آن کنار بیاید و در سازمان یک فرهنگ سازمانی سنتی وجود دارد مقاومت‌هایی در بکارگیری تکنولو�?ی‌ها ایجاد می‌کند. 
اینها تازه همه مربوط به سواد اطلاعاتی و رایانه‌ای کارکنان روابط عمومی است. مرحله بعدی این است که آنها تفکر و بینش دیجیتالی پیدا کنند. یعنی ایده‌های خلاقانه در بکارگیری از این ابزارها در سازمان‌شان بدهند.
دکتر امامی با اشاره به کارکردهایی که وب سایت سازمانی می‌تواند در ارتباط با مخاطب و روابط‌عمومی داشته باشد می گوید: یکی از مهمترین مسایلی که در وب‌سایت‌های سازمانی ایرانی مشاهده می‌کنیم این است که خود را رقیب رسانه‌ها می دانند و فکر می‌کنند باید مانند خبرگزاری‌ها و سایت‌های آنلاین ،خبر منتشر کنند. در حالی که با آمدن تکنولو�?ی‌های نوین به عرصه روابط عمومی و روزنامه‌نگاری، وظایف این دو تغییر نکرده است بلکه وظایف و حیطه آن‌ها گسترده‌تر شده است. پس هنوز روابط عمومی با رسانه تفاوت دارد و حتی این سایت ها، جای سایت های خبری را نمی گیرند. 
سازمان ها علاوه بر ارایه خدمات، اخبار خود را نیز منتشر می‌کنند. به عنوان مثال در یک سایت سازمانی باید انواع اطلاعات، خدمات و فرم هایی قرار گیرد که مراجعه حضوری مخاطبان سازمان را کمتر کند. سایت سازمانی که توسط روابط عمومی به روز رسانی و مدیریت می‌شود صرفا یک سایت خبری نیست و بسیار فراتر از آن است. به عنوان مثال شما برای تعویض کارت ملی خود به راحتی می‌توانید به سایت سازمان ثبت احوال مراجعه کنید اطلاعات تان را وارد کنید. هزینه مربوطه را با کارت بانک خود از طریق همان سایت پرداخت کنید و زمانی که شرکت پست، کارت ملی جدید را منزل شما آورد کارت قدیمی را از شما تحویل بگیرد و می ‌رود. این یک نمونه خوب و موفق روابط عمومی الکترونیک است که از سایت سازمانی به خوبی بهره گرفته است. سازمان‌های ما باید ببینید چه خدماتی از این دست می‌توانند انجام دهند تا آنها را در سایت خود ارایه کنند.

بازگشت | Web Statistics