روابط عمومی را سیاسی نکنیم26 شهریور 1392, 18:03. |
سبک و سلوک رفتاری و منش اجتماعی در حوزه کاری روابط عمومی برگرفته از ماهیت ساختاری حاکم بر آن است که رعایت مجموعه ای از اصول که در اصطلاح حرفه ای به آن تشریفات در روابطعمومی اطلاق می شود را در پی دارد ،به عبارتی تشریفات در روابط عمومی مجموعه ای آداب و رفتارهای پسندیده را شامل می شود نظیررعایت احترام به دیگران ، تقدم در سلام دادن،خوش خلقی و خوش بیانی و حتی حرکات دست و بدن که به زبان بدن معروف است که هدف از آن نیز برقراری ارتباط موثر با مخاطب و تاثیر گذاری است. دکتر احمد یحیایی ایله ای ،دکترای ارتباطات، یکی از اساتیدی است که در رابطه با روابط عمومی تالیفات و مقالات علمی فراوانی داشته و بهخصوص در زمینه لزوم و اصول تشریفات در روابط عمومیها دیدگاههای بدیعی ارائه کرده است که در پیشبرد اهداف این بخش برای مدیران و دست اندرکاران این مجموعه مفید و موثر واقع شده است. یحیایی ایله ای با اشاره به اینکه اصولاً تشریفات مجموعهای از احترام است که وارد روابط عمومی شده و متشکل از شکل پوشش مدیران و مهارتهای کلامی و غیر کلامی که جزء الزامات و وی�?گیهای یک مدیر روابطعمومی است به عنوان بخشی از اصول تشریفات یاد میکند و می افزاید: مدیر روابط عمومی که مهارت نوشتن ،گفتن ،سخنرانی و آداب و سلوک خاص این حرفه که همان برخورد ارتباطی مناسب با مخاطب است را نداشته باشد شرایط ورود با این حرفه را نیز ندارد و در نتیجه نمیتواند به عنوان یک مدیر موفق در ارتقای سازمانش نیز تاثیرگذار باشد. وی با تفکیک معنای تشریفات از حوزه تجملات میگوید: در واقع تشریفات شامل یکسری آداب و قوانین و مقرراتی است که در حوزه های مختلفی کاربردهای مشخص پیدا میکند مثلاً در روابط بین الملل اصولی را شامل میشود که در دیپلماسی و مبادلات بین دولتها کاربردهای مشخصی دارد . البته از هزاران سال پیش تشریفات بخشی از زندگی بشر را تشکیل میداد که نشانگر وجود مجموعه ای از مقررات و قوانین برای اداره امور بوده است . وی دیوارنوشتهها و نقاشیهای حک شده بر روی سنگها و آثار برجای مانده از دوران گذشته در تخت جمشید و سایر مناطق باستانی را نشانه توجه بشر به این مقررات میداند که البته در طی سالیان متمادی بهخاطر تحول جوامع بشری دستخوش تغییرات بوده است. ایله ای در ادامه به بیان آسیب شناسی روابط عمومیها در شرایط فعلی پرداخته و می گوید: اساساً فعالیت روابطعمومیها در بستر سیاسی به ساختار و عملکرد آن لطمه وارد میکند و این اتفاق بیشتر در سازمانهای دولتی ایجاد که به نحوی باعث شده روابط عمومی دولتی سیاسی شود و ماهیت اصلی خود که همان ارتباط با مردم و مخاطبان سازمان است را از دست بدهد که این موضوع بزرگترین آسیبی است که متوجه حوزه روابط عمومی شده است . همچنین وی از آسیب دیگری که شاید بسیاری نسبت به ادامه این طریق در مجموعههای روابط عمومی اظهار نگرانی کرده بودند ،نام میبرد که همان بهکار گیری افراد غیر حرفه ای و غیرمتخصص در حیطه روابط عمومیهای بخش های دولتی است . وی پیام این حرکت را بکار گیری مدیران غیر متخصص در نهادهای دولتی عنوان کرده و می افزاید: بدون رویکرد علمی و افراد متخصص هرگز شاهد توسعه روابط عمومی در ایران و نه در هیچ کجای دنیا نخواهیم بود. آسیب سوم که دکتر یحیایی ایله ای برمی شمرد ،قطع ارتباط دانشگاه و دانش آموختگان این رشته چه در سطح اساتید و چه شاگردان با بخش های اجرایی جامعه،صنعت وسازمانهای مختلف است،که در نتیجه این اقدام موضوعات و بحثهای علمی وارد مجموعههای اجرایی کشور نشده و مدیران نیز تمایلی برای به بکار گیری این افراد نداشته و در نتیجه اداره روابط عمومی ها به افراد غیر حرفه ای و بعضاً ناکارآمد رانده شده از سایر بخش ها محول میشود که هیچ فایده ای برای روابط عمومی و کل سازمان به همراه ندارد. در پایان این گفتگو دکتر ایله ای اظهار امیدواری کرد در دولت جدید و بر پایه شعار شایسته سالاری توسط رییس دولت ،یکبار هم شده در حوزه ارتباطات و روابط عمومی به متخصصان اعتماد شود و از هر جایی هر فرد بیکاری را برای تصدی پست روابط عمومی انتخاب نکنند و اگر دولت در وزارت خانه ها از افراد متخصص استفاده کند نماد کامل توجه به شایسته سالاری خواهد بود چرا که شایستگی در تخصص گرایی امکان پذیراست.
بازگشت | |