امروز: شنبه، 1 اردیبهشت 1403
03/4 1401

گروه سایبان - پژوهشکده بیمه، بازوی مطالعاتی بیمه مرکزی، نهادی که حالا افشا شده خرجش از دخلش بیشتر بوده!

 

پژوهشکده بیمه که به بدون الزام به رعایت قوانین و مقررات حاکم بر دستگاه های دولتی به قوانین محاسبات عمومی، مدیریت خدمات کشوری، برگزاری مناقصات و اصلاحات و الحاقات بعدی آنها و فقط در چارچوب مصوبات و آئین نامه های مالی ، معاملاتی و اداری، استخدامی – تشکیلاتی مصوب هیات امنا که به تائید وزارت علوم رسیده، اداره می شود، افشا کرده که بیش از بودجه، هزینه کرده، اما اینکه منابع دولت بدون التزام به این قوانین کجا به مصرف رسیده است، سوالی است که رازپول در این خبر به آن خواهد پرداخت.


پس از حضور غلامرضا سلیمانی در بیمه مرکزی، حمید کردبچه از بهمن 1397 مسئولیت این نهاد را برعهده گرفت و البته با تغییر رئیس کل بیمه مرکزی او به تازگی از این مجموعه کنار رفته است. بودجه پژوهشکده و نحوه تخصیص آن همواره یکی از پرسش های رسانه ها بوده است که در سال های اخیر به آن پاسخی داده نشد.

کردبچه از بنیانگذاران دو روزه کردن همایش بیمه و توسعه و برگزاری آن در سالن همایش های الزهرا بود. دستاوردهای ملموس دو روزه شدن این همایش هیچگاه به صورت ملموس اعلام نشد و پژوهشکده تنها به آمار شرکت کنندگان آنلاین بدون راستی آزمایی اشاره کرد. اما حالا اطلاعات نشان می دهد که در همین بخش برگزاری همایش پژوهشکده فراتر از بودجه عمل کرده است.


از سوی دیگر در دوره مدیریت او در سال 1399 این پژوهشکده با 76 نفر نیروی انسانی اداره شده و به تازگی گزارشات رسمی افشا کرده است که به دلیل شرایط کرونا و مشکلات مبتلابه نتوانسته است به صورت کامل درآمدهای خود را محقق سازد. اما در حالی که کرونا سبب کاهش برخی فعالیت ها شده، پژوهشکده در بخش هزینه ها روند صعودی داشته است تا جایی که مازاد بر درآمد هزینه کرده است. این در حالی است که تعداد نیروی انسانی در این نهاد پژوهشی نسبت به سال 1398 کاهش داشته و از 82 نفر به 76 نفر رسیده.


جمع هزینه های جبران خدمات کارکنان و رفاه اجتماعی این مجموعه که در سال گذشته به بیش از 15 میلیارد تومان می رسد نشان می دهد که این مجموعه به طور متوسط 16.5 میلیون تومان در ماه به کارکنان پرداخت کرده است.

اما پژوهشکده که به استناد ماده یک قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور از ضوابط سایر دستگاه ها تبعیت نکرده ، از کمک های بلاعوض و بلاقید و شرط دولت برخوردار است تا جایی که بیمه مرکزی در سال 1399 بالغ بر 19 میلیارد تومان و در سال 1398 بالغ بر 8 میلیارد تومان کمک بلاعوض به این مجموعه داشته.


هرچند که این نهاد وابسته به بیمه مرکزی دارای شخصیت حقوقی و استقلال اداری و مالی است و از نظر علمی تابع قوانین پژوهشی وزارت علوم. بررسی و شناسایی نیازهای پژوهشی در زمینه بیمه، اجرای طرح های پژوهشی بنیادی، کاربردی و توسعه ای به منظور تحقق اهداف، فراهم آوردن امکانات لازم و متناسب با فعالیت های پژوهشی مرتبط، همکاری پژوهشی با دانشگاه ها و موسسات پژوهشی داخل و خارج کشور به منظور ارتقای کیفیت فعالیت های پژوهشی در زمینه بیمه با رعایت قوانین، ارائه خدمات مشاوره ای به اشخاص حقیقی و حقوقی بر اساس نتایج فعالیت های علمی و پژوهشی انجام شده در پژوهشکده، انتشار مجله، کتاب علمی، جزوه آموزشی، تولید نرم افزار و برنامه های یارانه ای متناسب با اهداف طبق ضوابط و البته برگزاری همایش های علمی و ارائه دستاوردهای پژوهشی در قالب کارگاه آموزشی با رعایت ضوابط و مقررات از فعالیت های این مجموعه به شمار می رود.


سرفصل مطالعات و تحقیقات پژوهشکده بیمه در سال گذشته بالغ بر 6.4 میلیارد تومان هزینه داشته در حالی که به دلیل عدم برگزاری دوره های آموزشی، آزمون های بیمه ای، فروش کتب و نشریات در سال 1399 کاهش درآمد دارد.

هزینه های این نهاد پژوهشی در حالی افزایش دارد که در نهایت بیش از 1 میلیارد تومان زیان در حساب ها احصا شده است.

اما در حالی که اهداف کمی بودجه مانند انجام پروژه های پژوهشی، برگزاری آزمون، حمایت از پایان نامه و جلسات کارشناسی با صنعت و جامعه به طور کامل در برنامه ها محقق نشده، سرفصل هایی مانند برگزاری همایش و انتشار نشریات فراتر از اهداف برنامه گزارش شده. انحراف بودجه از عملکرد در بخش همایش ها در حالی است که به دلیل شیوع ویروس کرونا برگزاری همایش های حضوری غیر ممکن بوده است!


 


.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود