امروز: یکشنبه، 4 آذر 1403
03/1 1393

ایران و جهان - بیمه گري به عنوان یکی از فعالیت هاي اقتصادي بسیار مهم و تأثیرگذار، روزبه روز نقش مهمتري ر ا در فعالیت های اقتصادي ایفا می کند؛ ازاین رو، پیشرفت مستمر در ارایه خدمات بیمه چه ازنظر بهبود کیفی و کمی خدمات فعلی و چه ا ز نظر ظهور خدمات جدید امري ضروري است. امروزه در بسیاري از کشورهاي توسعه یافته، تلاشهاي روزافزونی براي بهبود ارائه خدمات بیمه اي ازطریق به کارگیري فناوري اطلاعات صورت گرفته است. در کشور ما نیز ورود بیمه هاي خصوصی به صحنه رقابت ، بالارفتن سطح توقع مشتریان و استفاده از فناوري هاي اطلاعاتی و نوآوري هاي جدید در زمینه خدمات بیمه ای، اهمیت ارایه خدمات الکترونیکی را بیش ازپیش نمایان می سازد. تابه حال، بیمه گران، بیشتر به اینترنت به عنوان یک کانال توزیع اضافی برا ي کالاهاي خود می نگریستند. دو دلیل عمده وجود دارد که شرکتهاي بیمه ر ابه سمت فعالیت هاي برخط سوق می دهد؛ دلیل اول اینکه امکان دسترسی برخط و ارایه یک کانال تحویل ارزان، توسعه شعب ونمایندگی ها شبکه اي موجود، حذف کارهاي کاغذي و کاهش میزان تعامل بین افراد باعث کاهش هزینه ها و افزایش درآمد می شود. دلیل دوم عبارت است از این که دسترسی برخط، ادراك مشتریان را از خدمات ارائه شده به آنها افزایش می دهد و همچنین باعث به وجودآمدن و افز ایش وفاداري می شود. از آنجا که در برخی از رشته های بیمه ای امکان ارایه خدمات بیمه ای بطور کامل از طریق پورتال شرکت های بیمه امکان پذیر است، از این رو با ارایه خدمات بیمه ای برخط از طریق پورتال شرکت، زمینه مناسبی برای ارتباط بین بیمه گر و بیمه گذاران فراهم خواهد شد. به عنوان مثال با طراحی و جایگذاری اطلاعات و محاسبات حق بیمه ، بیمه گذار می تواند با وارد نمودن یک شناسه یا شماره بیمه نامه خود، میزان حق بیمه را محاسبه و از تعهدات بیمه گر در برابر حق بیمه پرداختی مطلع شود. این موضوع سبب می شود تا بسیاری از بیمه گذاران بدون مراجعه حضوری به شرکت بیمه از میزان حق بیمه، نحوه محاسبه و یا وضعیت اعتبار بیمه نامه خریداری شده خود مطلع شوند. بنابراین ضرورت دارد تا شرکت های بیمه پورتال شرکت را به گونه ای طراحی نمایند تا امکان ارایه خدمات الکترونیکی زیر بصورت برخط به بیمه گذاران فراهم شود. - تبادل اطلاعات بروز از سوی بیمه گر با بیمه گذاران از طریق طراحی پورتال پویا - فراهم نمودن امکان پرسش و پاسخ بهنگام مابین بیمه گرو بیمه گذار ازطریق پورتال و پیام کوتاه - طراحی صفحات پورتال بر اساس نیاز و مشخصات بیمه گذاران توسط بیمه گر -بیمه گذار، پيشنهاد صدور بيمه را بر روي پورتال شرکت بیمه به صورت بهنگام تكميل و پيش نويس بيمه نامه را دريافت مي كند. - ارایه مشاوره بيمه ای بهنگام و پيشنهاد خدمت مناسب براساس نيازها و شرايط بيمه گذاراز سوی بیمه گر - فراهم نمودن امکان صدور کامل بیمه نامه بصورت الکترونیکی برای رشته های بیمه ای که امکان ارایه خدمات آن از طریق پورتال بیمه گر بصورت برخط وجود دارد. - فراهم نمودن امکان ارایه اطلاعات تمام رشته هاي بيمه اي بر روی محیط پورتال بیمه گر - بیمه گذاران، پیشنهاد صدور بیمه نامه را بر روي پورتال بیمه گر تکمیل می کنند. - ا نبا ر داد (اطلاعات داخلی) در سازمان بیمه گر ایجاد شده و امکان پردازش داده ها فراهم می شود - پايگاه داده هاي صنعت بيمه به صورت كاملا يكپارچه درآمده و يكپارچگي داده ها در صنعت بيمه ايجاد مي شود. - پرداخت حق بیمه توسط بيمه گذار ازطريق اينترنت - ارتباط با بيمه گذاران و ارائه مشاوره، پس ازصدور بيمه نامه با استفاده از پورتال و سيستم پيام كوتاه - بيمه گذاران براي ادعاي خسارت از پورتال بيمه گر و سيستم پيام كوتاه استفاده کنند. - بيمه گر با استفاده از اسناد الكترونيكي اقدام به بررسي خسارت کند. - امکان پرداخت وجوه خسارت بيمه گذاران بصورت الكترونيكي مهدی شهیدی- کارشناس فن آوری اطلاعات

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود