از استاندارد 28 تا آییننامه 5820 تیر 1394, 08:43. |
ایران و جهان - هفته گذشته بیمه مرکزی ایران براساس آییننامه ۵۸ مصوب شورای عالی بیمه اطلاعات صورتهای مالی حسابرسی شده سال مالی ۱۳۹۲۲ و مصوب مجامع عمومی ۲۶ شرکت بیمه بازرگانی را بررسی و کیفیت سود(زیان) آنها را پس از اعمال کسری ذخایر فنی، ارزیابی کرد. براساس نتایج حاصل از این ارزیابی، شرکتهای بیمه ایران و دی طبق اطلاعات صورتهای مالی حسابرسی شده خود، زیان شناسایی کردهاند. سود شناسایی شده برخی شرکتها نیز پس از اعمال کسری ذخایر فنی، به زیان تبدیل شده و عملیات بیمهگری برخی دیگر منتج به زیان شده است. همچنین عملیات بیمهگری برخی از شرکتها دارای زیان بوده که پس از اعمال سود حاصل از تسعیر ارز و فروش دارایی ثابت به سود تبدیل شده است. فریدون صفرخانلو، عضو کارگروه تدوین استانـدارد حسابداری فعالیتهای بیمه که در سال 1385 با عضویت نمایندگان بیمه مرکزی، نمایندگان شرکتهای بیمه و برخی مدیران حسابرسی شرکتهای بیمه تشکیل شده بود، درخصوص آخرین گزارش بیمه مرکزی از کیفیت سود (زیان) شرکتهای بیمه درسال 92 گفت: تفاوتهای موجود بین استاندارد حسابداری شماره ۲۸ (فعالیتهای بیمه عمومی) و آییننامه شماره ۵۸ شورایعالی بیمه در مورد ذخایر فنی موسسات بیمه بیانگر آن است که عدم بهکارگیری استاندارد حسابداری شماره ۲۸ توسط شرکتهای بیمه، موجب کاهش قابل ملاحظه سود خالص، سود قابل تخصیص شرکتهای بیمه شده است و باید ضمن تهیه استاندارد خاص حسابداری بیمههای زندگی توسط سازمان حسابرسی در بازنگری و همسویی و وحدت رویه و رفع مغایرت استاندارد شماره 28 و آییننامه 58 شورایعالی بیمه پس از گذشت چند سال اقدام جدی صورت پذیرفته و آییننامه خاص سرمایهگذاری موسسات بیمه در رشتههای بیمه زندگی و اتکایی بهصورت جداگانه توسط شورایعالی بیمه تصویب و ابلاغ شود. او که معاون مالی اداری اسبق شرکتهای بیمه البرز و ایران است، با بیان اینکه براساس نتایج حاصل از ارزیابی بیمه مرکزی، سود شناسایی شده تعدادی از شرکتهای بیمه پس از اعمال کسری ذخایرفنی، به زیان تبدیل شده و عملیات بیمهگری تعدادی از شرکتهای بیمه نیز منتج به زیان بوده است، افزود: صنعت بیمه صنعت پیچیدهای است و بازار سرمایه نتوانسته است به خوبی صورتهای مالی آنها را تحلیل کند و به همین دلیل در ارزشگذاری آنها در بازارسرمایه دچار مشکل میشوند و تجزیه و تحلیل دقیق صورتهای مالی شرکتهای بیمه برای تحلیلگران بازار سرمایه بهسادگی امکانپذیر نیست. صفرخانلو درخصوص آییننامه شماره 58 شورایعالی بیمه و استاندارد حسابداری شماره 28 یادآور شد: به موجب ماده ۶۱ قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران و بیمهگری مصوب 30/ 3/ 1350 موسسات بیمه موظفند اندوختههاى فنى و قانونى نگه دارند و در حسابهاى خود نحوه بهکار افتادن آنها را به طور مشخص منعکس کنند. وی با بیان اینکه طبق ماده ۶۲همین قانون کلیه موسسات بیمه موظفند ترازنامه و حسابهاى سود و زیان خود را طبق نمونهاى که از طرف بیمه مرکزى ایران تهیه و به تصویب شوراى عالى بیمه مىرسد تنظیم نمایند و پس از تصویب نسخهاى از آن را براى بیمه مرکزى ایران ارسال کنند، افزود: پس از سپری شدن حدود 20 سال از اجرای آییننامه شماره 22مصوب شورایعالی بیمه در شرکتهای بیمه، در جلسه مورخ 25/ 10/ 1387 آییننامه شماره 58 در خصوص چگونگی لحاظ کردن ذخایر فنی در حسابهای موسسات بیمه با هدف ایجاد شفافیت برای حقوق بیمهگذاران و صاحبان سهام موسسات بیمه، مشتمل بر ۱۸ ماده و ۸ تبصره ابلاغ و جایگزین آییننامه شماره ۲۲ شد. او ایجاد هماهنگی در اجرای استانداردهای حسابداری از جمله استاندارد شماره ۲۸، برای در نظرگرفتن ذخایر فنی موسسات بیمه و فراهم شدن امکان مقایسه عملکرد مالی این موسسات با التزام به کاربرد رویه یکسان حسابداری همچنین شفافیت ترازنامه و حساب سود و زیان در صورتهای مالی موسسات بیمهای بهمنظور افشای وضعیت مالی واقعی سهامداران و ذینفعان و حفظ حقوق بیمهگذاران و بیمهشدگان با ایجاد پشتوانه مناسب برای توانمندسازی موسسات بیمه در مواجهه با حوادث طبیعی و خسارتهای بزرگ را اصول این آییننامه عنوان کرد. صفرخانلو ادامه داد: پیش از تدوین استاندارد حسابداری شماره 28، شرکتهای بیمه در ایران برای گزارشگری مالی فعالیتهای بیمـه عمومی، در مواردی که آییننامههای شورایعالی بیمـه رویـه خاصی را مقـرر کـرده بـود، از این آییننامهها تبعیت و در بقیه موارد از استانداردهای حسابداری استفاده میکردند. وی گفت: باتوجه به ویژگیهای صنعت بیمه، گروه کارشناسی تدوین استانـدارد حسابداری فعالیتهـای بیمه با عضویت نمایندگان بیمه مرکزی، نمایندگان شرکتهای بیمه و برخی مدیران حسابرسی شرکتهای بیمه تشکیل شد. پس از تشکیل گروه کارشناسی، مسائل خاص فعالیتهای بیمه عمومی توسط اعضای گروه بررسی شد و نتایج کارگروه کارشناسی در قالب یک گزارش پژوهشی دراختیار کمیته تدوین استانداردهای حسابداری قرار گرفت که اینجانب نیز در این کارگروه از ابتدا تا اتمام پروژه حضور داشتم. او توضیح داد: پس از تایید ضرورت تدوین استاندارد حسابداری فعالیتهای بیمه عمومی توسط کمیته تدوین استانداردهای حسابداری، گروه کارشناسی پیشنویس استاندارد را تهیه کرد که این پیشنویس در جلسات متعدد کمیته تدوین استانداردهای حسابداری بررسی و اصلاحات لازم در آن اعمال شد و این استاندارد در تیرماه 1385 پس از تصویب در مجمع عمومی سازمان حسابرسی، از تاریخ 1/ 1/ 1386 لازمالاجرا شد، لیکن در سال 1386شرکتهای بیمه بنا به دلایل مختلف از پذیرش کامل آن خودداری کردند و در سال 1387، شورایعالی بیمه با تنظیم آییننامه شماره 58 و تصویب آن در تاریخ 20/ 10/ 1387 (که در تاریخ 26/ 12/ 1387 به تایید وزیر امور اقتصادی و دارایی بهعنوان رئیس مجمع عمومی بیمه مرکزی و سازمان حسابرسی نیز رسیده است)، شرکتهای بیمه را ملزم کرد به جای استاندارد حسابداری شماره 28، از آییننامه شماره 58 شورایعالی بیمه برای محاسبه ذخیرههای فنی خود استفاده کنند و از ابتدای سال 1387 لازمالاجرا شد. به گفته وی مستثنیکردن فعالیتهای بیمه از دامنه کاربرد استاندارد حسابداری شماره۳ با عنوان «درآمد عملیاتی» و استفاده از روشهای متفاوت حسابداری توسط شرکتهای بیمه برای معاملات و رویدادهای مشابه از اهم دلایل ضرورت تدوین این استاندارد حسابداری فعالیتهای بیمه عمومی بوده است. این کارشناس یادآور شد: بهدلیل گستردگی دامنه فعالیتهای بیمهای و در عین حال متفاوت بودن ویژگیهای این فعالیتها از یکدیگر، کمیته تصمیم گرفت فعالیتهای بیمهای را باتوجه به ویژگیهای آنها طبقهبندی کند. باتوجه به بررسیهای انجام شده درخصوص انواع فعالیتهای بیمهای، این فعالیتها به دو دسته شامل فعالیتهای بیمه عمومی (غیرزندگی) و فعالیتهای بیمه زندگی طبقهبندی شد. او ادامه داد: نظر بهاینکه این دو گروه فعالیت تفاوتهای قابل ملاحظهای با یکدیگر دارند، مقرر شد بنابه ضرورتهای موجود ابتدا استاندارد حسابداری فعالیتهای بیمه عمومی تدوین شود و دامنه کاربرد این استاندارد فقط در مورد فعالیتهای بیمه عمومی و بیمه عمر زمانی بهکار گرفته شود و در مورد سایر بیمههای زندگی کاربرد نداشته باشد و در این خصوص استاندارد دیگری تهیه شود. صفرخانلو خاطرنشان کرد: متاسفانه تاکنون درخصوص تدوین استاندارد حسابداری خاص بیمههای زندگی و علاوهبر آن تهیه آییننامه خاص سرمایهگذاری ناشی از وجوه حاصل از بیمههای زندگی موضوع ماده 16 آییننامه شماره 60 سرمایهگذاری موسسات بیمه مصوب سال 1388 اقدامی صورت نپذیرفته و عواقب آن در سالهای آتی با توجه به گستردگی فروش بیمههای پساندازی توسط شرکتهای بیمه و نحوه بهکارگیری ذخایر ریاضی و پرداخت مشارکت در منافع نمایان خواهد شد. وی ادامه داد: از مشکلات اساسی دیگر میتوان به تفاوتهایی بین استاندارد حسابداری شماره 28 (فعالیتهای بیمه عمومی) و آییننامه شماره 58 شورایعالی بیمه اشاره کرد که محاسبه و گزارشگری ذخیره فنی تکمیلی و خطرهای طبیعی بهعنوان اصلیترین وجوه افتراق آن است که تاکنون و در هر سال بند ثابت مشروط گزارش حسابرس کلیه شرکتهای بیمه است و تصمیم جدی برای رفع آن به عمل نیامده است که احتساب یا عدم احتساب این ذخایر تاثیر جدی بر سود خالص، سود تخصیصپذیر و مالیات عملکرد صورتهای مالی شرکتهای بیمه گذاشته و باید برای رفع آن تعیین تکلیف شود. او در خاتمه یادآور شد: مطالعه تطبیقی استانداردهای حسابداری فعالیتهای بیمه عمومی تعدادی از کشورهای صاحب نام در صنعت بیمه ازجمله آمریکا، استرالیا و انگلستان نشان میدهد در هیچیک از استانداردهای مزبور، احتساب ذخیره فنی تکمیلی و خطرات طبیعی (بهدلیل نبود تعهد فعلی برای انتقال منافع اقتصادی جهت حوادث فاجعهآمیز احتمالی و اینکه حوادثی مانند زلزله پیشبینیپذیر نبوده و انعکاس هزینه از این بابت در دورههای زمانی قبل از وقوع حوادث، با مفاهیم نظری گزارشگری مالی سازگار نیست) پیشبینی نشده است، ولی در استانداردهای حسابداری برخی کشورها ازجمله هنگکنگ احتساب اندوخته فنی تکمیلی و خطرات طبیعی (از محل سود قابل تخصیص) بهدلیل وقوع نیافتن یکنواخت خسارات فاجعهآمیز منحصر بهفرد که در نتایج بیمههای عمومی گزارششده توسط بیمهگر از سالی به سال دیگر نوسان عمده ایجاد میکند، مجاز اعلام شده است.
بازگشت | |