صفحه اصلي > سایه بان > بختياري به سوالات پاسخ داد/از برنامه ترمیم مالی تا پرونده سال 92 تحقیق و تفحص بیمه دی

بختياري به سوالات پاسخ داد/از برنامه ترمیم مالی تا پرونده سال 92 تحقیق و تفحص بیمه دی


12 آبان 1395, 05:19.
گروه سایبان - در شش ماهه ابتدای سال جاری بیمه دی که بودجه خود را در سال 1395 بالغ بر 500 میلیارد تومان بسته است توانسته نیمی از بودجه را محقق کند .
به گزارش پایگاه خبری پول، بیمه دی از ابتدای سال 1393 طیق یک برنامه زمان بندی چهار مرحله ای حرکت کرده است . مرحله اول مهار بحران، مرحله دوم تثبیت، مرحله سوم شکوفایی و مرحه چهارم تعالی . دست اندرکاران این شرکت پس از برنامه های ترمیم مالی در قالب افزایش سرمایه، تجدید ارزیابی دارایی و آزاد سازی ذخایر و برنامه ریزی برای فروش در قالب واگذاری اختیاری به بیمه مرکزی معتقدند که این شرکت از مرحله بحران عبور کرده و با سپری شدن دوران تثبیت در آغاز مرحله شکوفایی قرار دارد. البته مدیران اعتقاد دارند برنامه ترمیم مالی بخش های دیگری نیز دارد و امیدوارند که این برنامه ها در سال آینده اجرایی شود .
در ادامه گفت و گو با مجید بختیاری مدیرعامل بیمه دی در خصوص وضعیت بیمه دی را با سایت رازپول خواهید خواند.

-در شش ماهه ابتدای سال بیمه دی چه وضعیتی داشت.
بیمه در در برنامه بودجه پرتفوی 500 میلیارد تومانی را پیش بینی کرده و توانسته در این مدت 250 میلیارد تومان از بودجه را محقق کند. در شش ماهه اول سال قرارداد های بسیار خوبی با شرکت پخش و توزیع گاز قراردادی به ارزش 11 میلیارد تومان به امضا رسیده است وترکیب فروش و قراردادها در این مدت با دقت انتخاب شده است و قراردادهای مطلوب قبلی حفظ شده است .
سهم ثالث همچنان یکی از پرتفوی های با اهیمت در شرکت است و پس از ابلاغ محدودیت در قرارداد خودروسازها و با توجه به قانون جدید بحث هایی در سندیکا در زمینه ارائه ثالث به خودروهای صفر خودرو سازها شده است تا متناسب با قانون جدید ثالث در این زمینه حرکت کنیم .
یکی دیگر از موارد با اهمیت در مورد بیمه دی افزایش سطح توانگری بیمه دی است که به سطح دو رسیده که این سطح توانگری با توجه به اقدامات صورت گرفته برای ما بسیار با اهمیت است چراکه از منفی 74 بیمه دی به مثبت 71 رسیده است .

همزمان با این موضوع در زمینه بستر سازی برای بیمه های عمر تلاش شده است و محصولات جدید بیمه های عمر در راه است .

-در این زمینه چه اقداماتی ترتیب دادید.
سهم بیمه های عمر در پرتفوی شش ماهه قابل توجه نبوده است چراکه سیاست شرکت فروش بیمه عمر نبود. امامحصولات جدیدی در این زمینه طراحی شده است که تا شش ماه آینده به بازار می آید. در این زمینه معتقدم که باید سازکار سرمایه گذاری صحیح و مناسبی برای بیمه های عمر فراهم شود و پس از آن نسبت به فروش اقدام کرد. بحث جداسازی حساب ها و نگه داری ذخایر ریاضی است که باید به دقت محاسبه و نگه داری شود.فروش بیمه های عمر سبب ایجاد تعهدات درآینده خواهد شد و معتقدم اگر شرکت های بیمه در این زمینه سازوکار مناسب سرمایه گذاری نداشته باشند بحران بعدی در صنعت مربوط به بیمه های عمر است چراکه بیمه های عمر فروش تعهدات مدت دار است که نیازمند برنامه ریزی و سرمایه گذاری مناسب است.

در همین زمینه معتقدم تفکیک حساب ها به تنهایی کافی نیست و در این زمینه باید تمام سازکارها جدا شود تا بتوان قیمت تمام شده را محاسبه کرد .در این زمینه باید تیم سرمایه گذاری قوی تجهیز کرد و برای ارائه مشارکت در منافع به خریداران باید هزینه تمام شده همه موارد مانندهزینه های اداری و پرسنلی و ... را به درستی محاسبه کرد .

-بر گردیم به بحث ثالث در مورد مذاکراتی که در سندیکا در زمینه قراردادهای ثالث با خودروسازها شده است توضیحاتی ارائه بفرمایید .به هر حال خودروسازها نسیه بیمه نامه خریداری می کنند اما مشتریانی هستند که چشم پوشی از آنها برای صنعت دشوار است.
خوشبختانه بیمه دی موفق شده است که طلب خود را از خودروسازها در سال گذشته دریافت کند و حساب های فیمابین مربوط به عملیات جاری است .
سازوکارهایی که در نظر گرفته شده و به صورت خام در سندیکا مطرح شده است اینکه با خودروسازها بر سر تقسیط نرخ بیمه نامه ها در مدت محدود به توافق برسیم چراکه ارائه تخفیف های بیش از 2.5 درصد پس از ابلاغ قانون جدید مقدور نیست.

-ظاهرا کمیته تخصصی شورای عالی بیمه در حال بررسی طرحی است که شرکتهای بیمه با توانگری مالی یک و با سرمایه پرداخت شده مجاز به صدور بیمه شخص ثالث باشند آیا در ان خصوص نظری دارید .
تصمیم گیری و ایجاد سازکارو در این زمینه بسیار حساس است چراکه با معیشت نمایندگان بیمه نیز سروکار دارد .البته ارزیابی شرکتها تنها بر مبنای توانگری مالی نیز منصفانه نیست و باید توانگری مدیریتی هم در کنار توانگری مالی مدنظر قرارگیرد . آیا شرکت هایی که دارای سرمایه بوده و به واسطه سهام داران دارای پرتفوی آماده اند با شرکت هایی که برای ایجاد بازار تلاش می کنند دارای توانگری های یکسانی اند؟مسلما پاسخ این سوال منفی است .

البته بحث ظرفیت صدور هم برای شرکت های بیمه مطرح است که توسط یکی از مدیران عامل در جلسه اخیر با رئیس کل بیمه مرکزی مطرح شد.با اجرایی شدن این راهکارها هیجانات صدور کاهش پیدا می کند و شرکت های بیمه به هر قیمتی راضی به صدور بیمه نامه نخواهند بود .

- برای همکاری با بازارهای منطقه چه اقداماتی صورت داده اید .
بازارهای منطقه ای اطراف ایران برای عملیات بیمه گری نیازمند دریافت مجوزهای لازم از مقامات ذی صلاح آن کشورها است . در مورد آن میزان از تعلاملات تجاری دو کشور بیمه هایی مورد استفاده قرار میگیرد که در این زمینه بیمه ورود موقت خودرو برای اتباع افغانی و عراقی توسط بیمه دی صادر می شود.البته راه اندازی بیمه حوادث برای اشخاص نیز در دست راه اندازی است .

- برنامه ترمیم مالی بیمه دی چگونه پیش رفت .
بیمه دی در مرحله اول موفق شد که با افزایش سرمایه از طریق آورده نقدی نسبت به ترمیم وضعیت اقدام کند و سرمایه خود را به 250 میلیارد تومان برساند .
البته این برنامه از سال 93 شروع شد و در سال 95 افزایش سرمایه بیمه دی به ثبت رسید و روند طولانی پیش رفت.
افزایش سرمایه از آورده نقدی آنهم از 60 میلیارد تومان به 250 میلیارد تومان و توجیه سهام داران برای سرمایه گذاری در صنعتی که چندان سودآور هم نیست کار بسیار دشواری بود.
قیمت تمام شده اداره شرکت یکی از معضلات ما بود . در همین زمینه شرکت نسبت به تمرکز ساختمان هایش در تهران اقدام کرد و کمی در قیمت تمام شده اداره شرکت اقدام شد.
در سال گذشته پرتفوی شرکت 500 میلیارد تومان برآورد شد تامرز 340 میلیارد تومان پیش رفت .

- مشکل نقدینگی ندارید ؟
خیر پس از افزایش سرمایه و دقت در بحث قیمت تمام شده و ایجاد شفافیت مالی ،شرکت مشکل نقدینگی ندارد و به بحث سرمایه گذاری ها نیز ورود کرده است و بر اساس برنامه جامع شرکت سازکارهای سرمایه گذاری را خصوصا در بحث بیمه های عمر در دست بررسی داریم . در این زمینه مجموعه ای راه اندازی شده است تا بحث سرمایه گذاری در قالب آیین نامه 60 را مدیریت کرده و به پیش برد.


- با توجه به اقدامات صورت گرفته در بخش مالی بیمه دی همچنان نیازمند ترمیم مالی است که تاکنون از راهکارهایی مانند افزایش سرمایه در قالب آورده نقدی، تجدید ارزیابی دارایی وآزاد سازی ذخایر پیش رفته است . در مراحل بعدی این پلان برای ترمیم چه راهکارهایی باقی مانده است .
شرکت در حال حاضر در قالب برنامه ترمیم مالی که به بیمه مرکزی ارائه شده است یک مرحله دیگر تجدید ارزیابی دارایی دارد که به صورت کامل صورت نگرفت و مرحله بعد بهره برداری از عملیاتی است که تاکنون صورت گرفته که قاعدتا برای این عملیات شرکت باید سود دهد و از محل این سود بخش دیگری از ترمیم مالی انجام می شود تا از شمولیت ماده مربوطه در قانون تجارت خارج شود .

- همچنان برنامه واگذاری اختیاری 10درصدی به بیمه مرکزی را دنبال می کنید . 
از اقدامات صورت گرفته در سال گذشته همین واگذاری اختیاری 10 درصدی است که همچنان ادامه دارد و بیمه دی جزء معدود شرکت هایی است که 25 درصد واگذاری به بیمه مرکزی دارد.


- تحقیق و تفحص از بنیاد شهید که هرازگاهی به بیمه دی کشیده می شود در روزهای اخیر شایعاتی را برای این شرکت به وجود آورد. به صورت واضح و شفاف بفرمایید به چه دلیل بیمه دی در پرونده تحقیق و تفحص هزارگاهی مورد توجه قرار می گیرد.
تحقیق و تفحص از بنیاد شهید به سال 92 باز می گردد و آنچه از بیمه دی نیز تحقیق و تفحص شد به بهمن 92 باز می گردد که گزارش به صورت نهایی به کمیته تحقیق و تفحص ارائه شد و این گزارشات بیشتر مربوط به مباحث داخلی بنیاد شهید بود که بانک و بیمه هم در این گزارش جا گرفت. بعد از بهمن 92 تحقیق و تفحص در بیمه دی نداشتیم و این مباحث مربوط به سال 92 و سال های ماقبل است .
در همین زمینه لازم است اشاره کنم که قرارداد کانون بازنشستگان با ابن شرکت و نحوه اداره قرارداد کانون و انحرافات این قرارداد محور این تحقیق و تفحص بود.

لازم به اشاره است که قرارداد درمان کانون بازنشستگان با شرکت بیمه دی در سال های گذشته اثار زیان باری را داشت که همچنان آسیب های آن در کارنامه این شرکت باقی مانده است و پرونده عملکرد مدیران قبلی این شرکت در مراجع ذی صلاح در حال بررسی است .

بازگشت | Web Statistics