صفحه اصلي > سایه بان > کاوه: اصراری به رفتن یا ماندن در بیمه تعاون ندارم

کاوه: اصراری به رفتن یا ماندن در بیمه تعاون ندارم


23 شهریور 1395, 03:05.
گروه سایبان - با ماندن یا رفتن حمیدرضاکاوه از بیمه تعاون چه چیزی در این شرکت تغییر می کند؟
به گزارش پایگاه خبری رازپول، حضور محمد کریمی از بخش تعاون در راس نهاد نظارتی یعنی بیمه مرکزی در سال های گذشته شرایط حضور اولین شرکت بیمه از بخش تعاون را تسهیل کرد . شرکتی که از آن روز تاکنون یعنی قریب به 3 سال از روز فعالیت رسمی دائما در شرایط تغییر قراردارد.
خرید بخشی از سهام این شرکت از سوی موسسه عسکریه(ملل) سبب شده است ترکیب سهام داران این شرکت با جابه جایی هایی مواجه شود . این جابه جایی سهام داران به دلیل واگذاری سهام پیشگامان صورت گرفته است که پیش از این با گروه سهام داران فعلی نتوانستند ادامه همکاری داشته باشند و پس از برگزاری جلسات در بیمه مرکزی و ... در نهایت پیشگامان سهام خود را فروخت تا بحث بیمه داری را با گروه های دیگری دنبال کند.حالا عسکریه به این شرکت ورود کرده و شنیده می شود که بالغ بر 40درصد سهام را در اختیار دارد و به نظر می رسد جابه جایی ها ادامه دارد .

شرکت بیمه تعاون با هدف ورود بخش تعاونی به عرصه فعالیت بانک و بیمه و راهیابی به بازارهای پولی و مالی کشور و تحقّق سیاست های کلی اصل 44 از سال 1386 آغاز به کار کرد و شکل عملیاتی به خود گرفته است.

این شرکت پس از اخذ موافقت اصولی از بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و وزارت تعاون، کار و رفاه امور اجتماعی و همچنین سازمان بورس و اوراق بهادار با انجام پذیره نویسی از طریق بازار بورس در تاریخ 06/10/1391 تحت شماره 433049 به ثبت رسید.
شرکت بیمه تعاون (تعاونی سهامی عام) بر اساس «قانون تأسیس مؤسسات بیمه غیر دولتی» و «قانون تأسیس بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و بیمه گری» و تأیید شورای عالی بیمه و تصویب مجمع عمومی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران در تاریخ 20/04/1392 پروانه فعالیت خود را در انواع رشته های بیمه اموال، مسئولیت، و اشخاص اخذ کرد.
اما عمر مدیریت در این شرکت به کمتر از شش ماه رسیده است و کاوه که از اردیبهشت ماه سال جاری در راس هرم این شرکت قرارداشته زمزمه تغییرش به گوش می رسد .
وی در گفت و گوی کوتاهی با خبرنگار ما اذعان دارد که این موضوع که مدیرعامل نیستم رسما به بنده اعلام نشده ضمن اینکه برای رفتن و ماندن اصراري ندارم .

در زمان حضور وی در این شرکت دوره های متعدد آموزشی برگزارشده است و اخیرا بیمه تعاون ، بیمه گر استانداری سیستان و بلوچستان شده و بیمه اتومبیل ، عمر و حادثه ، مسئولیت و درمان تکمیلی استانداری سیستان و بلوچستان به شرکت بیمه تعاون واگذار شده است.

اما موضوع بیمه تعاون رفتن و یا ماندن کاوه نیست. تنها شرکت بیمه تعاونی که امید می رفت نمونه موفقی از فعالیت بخش تعاون در صنعت بیمه باشد و پس از آن شاهد حضور شرکت هایی دیگری از این دست باشیم امروز به ناپایدارترین بخش مدیریتی صنعت تبدیل شده است .

پرسش اصلی اینجاست که آیا وضعیت اداره این شرکت از سوی سهام داران با روح بخش تعاون و مشارکت در تضاد نیست؟ آیا حاکمیت شرکتی در این شرکت به درستی به اجرا درآمده است؟
بخش سهام داران در سایت این شرکت از دسترس خارج است اما بررسی ها از عملکرد سه ماهه نشان می دهد که حق بیمه تولیدی 234 میلیارد ریال رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل بالغ بر116 درصد رشد دارد و درآمد سرمایه گذاری از محل ذخایر فنی نیز با 36 درصد رشد روبه رو بوده است .

قانون تاسيس بيمه مركزي ايران و بيمه گري در قسمت اول و در ماده ۱ اذعان دارد که به منظور تنظيم و تعميم و هدايت امر بيمه در ايران و حمايت بيمه گذاران و بيمه شدگان و صاحبان حقوق آنها همچنين به منظور اعمال نظارت دولت بر اين فعاليت موسسه اي به نام بيمه مركزي ايران طبق مقررات اين قانون به صورت شركت سهامي تاسيس مي گردد.
پرسش اصلی این است که آیا تغییرات و تنش های مدیریتی در این شرکت ها منافع بیمه گذاران را تحت تاثیر قرار نمی دهد ؟ آیا وقت آن نرسیده که نهاد ناظر با عنایت بر آیین نامه ها و قوانین برای شرکت هایی از این دست که نمی توانند به مفاهمه و درک مقابل برسند چاره ای بیاندیشد؟ رفتار کژدار و مریز با این شرکت ها تا کجا ادامه دارد ؟آیا تغییرات و تنش ها با توجه به گذشت شش ماهه از سال بعث نمی شود که عملکرد شرکت ها در پایان سال متاثر شود و پاسخگویی به ذی نفعان دشوار باشد ؟بیمه تعاون 28 میلیارد تومانی به نظر نمی رسد با این عملکرد نماینده خوبی از بخش تعاون در صنعت بیمه باشد و انتظار می رود نهاد ناظر در روزهای آینده در این خصوص اقدامی مناسب داشته باشد .
لازم به اشاره است که پیش از کاوه در این شرکت گلزاری به عنوان سرپرست معرفی شده بود و پیش از وی حبیب محمدی واکبرنجفی در این شرکت مدیر بوده اند.

حبیب محمدی در گفت و گویی در پاسخ به اینکه ایا هیچگاه به بیمه مرکزی این اختلافات را اعلام کرده بودید با توجه به اینکه نهاد بالادستی و مقام ناظر بیمه ای باید بر اختلافات سهامداری و هیات مدیره شرکتهای بیمه نظارت کند زیرا اگر در شرکتی این چالش ها بغرنج شده باشد ، نهایتا منافع ذینفعان به خطر می افتد، می گوید: متاسفانه شرکتهای تعاونی به دلیل ترکیب سهامدارانشان و البته سرانه سهام ناچیز و فقدان ابزار کنترلی و شکایتی برای خرده سهامداران هیچگاه در مقام پاسخگویی نیستند و البته طی این سالها نقش بیمه مرکزی نیز بسیار منفعلانه بوده و لازم بذکر است که طی مدیریت من تمامی مشکلات به نهاد نظارتی ارجاع داده شد که البته در برخی موارد همراهی صورت گرفت اما عمدتا به دلایلی که برما پوشیده است در واپسین لحظات نوعی بی تفاوتی جای خود را به تصمیمات منطقی داد.

نمونه دیگر در اخرین اعلام مسوولین مربوطه ، مصوبات هیات مدیره که با اکثریت آراء تصویب شده بود پذیرفته نشد این در حالی بود که به تایید وزارت تعاون رسیده بود و متاسفانه در آخرین مرحله که به در خواست کتبی بیمه مرکزی که مقرر گردید جلسه هیات مدیره با حضور نماینده وزارت تعاون تشکیل شود که نامبردگان از با بستن دربهای شرکت از ورود مدیر عامل و سایر اعضا هیات مدیره و نماینده بیمه تعاون به شرکت خودداری نمودند که اگرچه صورتجلسه در محل تنظیم به امضاء اکثریت اعضاء رسید اما با این حال بیمه مرکزی به دلیل اینکه به امضاء تمامی اعضا هیات مدیره نرسیده ، از تایید ان خودداری کرد و گویا اکثریت جای خود را به تمامیت داد.

بازگشت | Web Statistics