رایزنی های جدید برای بیمه گردشگران خارجی2 شهریور 1395, 04:58. |
گروه سایبان - شرکت های بیمه ای متعدد در ایران و در سراسر دنیا وجود دارند اما با وجود این شرکت ها برخی مسافران خارجی در ایران و برخی مسافران ایرانی که به خارج از كشور میروند، از شرایط ارائه خدمات بیمهای ناراضی هستند، دستاندرکاران این حوزه میگویند که خدمات بیمه از هر دو سو مشکلی نداشته و به شکل مطلوب به گردشگران ارائه میشود. به گزارش پایگاه خبری راز پول، علی رغم فرهنگ ضعیف بیمه ای در کشور، اما مسافران خارجی در اولین بررسی های خود برای بازدید و گردشگری از ایران،بدنبال آگاهي از شرايط و پوشش هاي بیمه اي مي باشند و این مهم را به عنوانیکی از اجزای جداییناپذیر سفر مي باشند و اين مهم به ویژه براي گردشگران اروپایی و آمریکا و البته برخی کشورهای جنوب شرق آسیا از اهمیت ویژهای برخوردار است، اما در این زمینه اغلب مهمانهاي خارجي علاقمند به سفر به كشورمان با ابهاماتی روبه رو هستند. به هرحال بايد باور داشت كه بیمه حوادث و اقدامات اورژانسي برای گردشگران خارجی داراي ضعفهاي جدي است؛ این در حالی است که در زمان سفر به هر یک از این کشورها، مسافران ايراني میتوانند از طريق شركتهاي بيمه داخلي بیمه نامه معتبر يك شركت بيمه خارجي را خريده و از خدمات آن بیمه در زمان وقوع حادثه یا پیش آمدن مشکل استفاده کنند اما این امکان برای بسیاری از گردشگران خارجی در ایران وجود ندارد. بهویژه مسافران و گردشگرانی که به صورت فردی (بدون تور) وارد ایران میشوند، در صورت نیاز به خدمات بیمهای همواره با مشکلات جدي مواجه هستند.» مهدی سامری از کارشناسان صنعت بیمه در همین زمینه می گوید: به نظر مي رسد چالش اساسي در صورت الزام گردشگران خارجي به خريد بيمه نامه مسافرتي از شركت هاي بيمه ايراني، نبود سازكار فروش بيمه نامه درمبادي صدور رواديد أعم از سفارتخانه هاي كشورمان در مبداء ويا مرزهاي ورودي صادر كننده رواديد كوتاه مدت براي گردشگران است . این در حالی است که سال گذشته جلساتي در رابطه با امكان اجباري نمودن داشتن بيمه نامه براي مسافران خارجي عازم به كشورمان با برخي فعالان حوزه جذب گردشگر خارجي برگزار گرديد اما آنهامعتقد بودن اين الزام مي تواند به مانعي در جذب گردشگر تبديل شده و با روح اهتمام به توسعه صنعت گردشگري مغاير باشد. وی می گوید: در اين شرايط با توجه به اعلام آمادگي ضمني وزارت خارجه درايجاد اين مقررات، راه حل موجود ايجاد ساختار فروش الكترونيكي بيمه نامه مسافرتي و يا اعطاي نمايندگي فروش اين نوع بيمه نامه ها از سوي شركتهاي بيمه داخلي به آژانس هاي مسافرتي خارجي فعال در جذب گردشگربراي ايران است. این کارشناس بیمه پیشنهاد می دهد: بدين ترتيب پيش بيني جذب انواع گردشگران خارجي( طبيعت گردي، آثار بأستاني، اقتصادي، درمان و پزشگي، مذهبي و زيارتي و غيره) ضرورت تاسيس يك يا دو شركت تخصصي با مشاركت شركتهاي بيمه خارجي و يا فعالان حوزه گردشگري در حوزه بيمه هاي مسافرتي را امري ضروري به نظر مي رساند . در کنار بیمه حوادث، بیمه وسایل و اسباب و اثاث مسافران خارجی که به ایران میآیند نيز یکی دیگر از مواردی است که مغفول مانده و تاکنون ضرورت راهاندازی چنین بیمهای در ایران حس نشده است. با این حال برخی شرکتهای توریستی در ایران که مسافران خارجی را جذب و مديريت میکنند، وسایل و پول مسافران را با شرايط خاص خودشان بیمه میکنند ، با اينكه مي توانند در صورتیکه برای مسافرانشان مشکلی پیش بیاید، با گرفتن تاییدیه از پلیس، در صورت داشتن بيمه نامه مسؤليت هزینه خسارت را از شرکت هاي بیمه دریافت کنند چرا که این وظیفه بر عهده شرکت های بیمه است . بیمه برای مسافرانی که از طریق تورهای مسافرتی اقدام به سفر میکنند از طريق شركتهاي بيمه محلي شان اجباری است اما برای مسافرانی که خودشان به صورت انفرادی سفر میکنند اختیاری است. بدين ترتيب ، اغلب مسافرانی که از اروپا یا آمریکا وارد ایران میشوند، از کشور مبدأ بیمه هستند. کارشناسان اذعان دارند که، از آنجا که مسافران ایرانی نیز بهطور مشخص از حقوق خود در این زمینه در برابر شرکتهای بیمه یا شرکتهای توریستی آگاه نیستند با مشکلات بیشتری نسبت به مسافران خارجی که وارد ایران میشوند، روبهرو بوده و دست و پنجه نرم میکنند. با اینکه چندی پیش منشور حقوق گردشگر برای نصب در تمامی دفاتر خدمات مسافرتی ابلاغ شد، اما همچنان مردم و مسافران در ایران به بسیاری از حقوق خود ناآشنا هستند و حتی در پی آشنایی هم نیستند، مگر زمانی که با مشکلی مواجه شوند. به نظر میرسد مشکلات بیمهای برای مسافران ایرانی که به خارج از ایران میروند هم کم از مشکلات مسافران خارجی که به ایران میآیند نباشد؛ با این تفاوت که مشکلاتی که خارجیها در این زمینه با آن روبهرو هستند، نه مربوط به بیمهای که از کشور خودشان دریافت کردهاند بلکه به خاطر نحوه ارائه خدمات در مراکز درمانی ایرانی است و مشکلات مسافران ایرانی که به خارج از ایران میروند به نحوه دریافت هزینهها از شرکتهای بیمه در ایران مربوط است.
بازگشت | |