مهدی آزادواری- مدیر عامل شرکت عمران و اقتصاد شهر ایران و جهان - از آنجا که یکی از دغدغه های اصلی در حوزه شهری تامین مالی پرو�?ه های عمرانی است لذا ابزارهای موجود در بازار سرمایه نظیر اوراق صکوک و صندوق های زمین و ساختمان می تواند راهکاری مناسب برای مرتفع کردن این چالش فعلی در شهرداری ها باشد.
این در حالی است که شناخت دقیق از ابزارهای یاد شده و همچنین اجرای صحیح آن می تواند کمک شایانی به مدیران حوزه شهری در تامین مالی پرو�?ه های پیش روی آنها کند. ضمنا با استفاده از ابزارهای یاد شده می توان مشارکت مردم در پرو�?ه های شهری را نیز به همراه داشت. به طور کلی در یک تقسیم بندی کلان هم اکنون میتوان منابع درآمدی شهرداریها را به دوگروه منابع درآمدی داخلی و منابع درآمدی خارجی تقسیمبندی کرد. درآمدهاي حاصل از عوارض نوسازي، عوارض نقل و انتقال املاك و عوارض اتومبيل، درآمد حاصل از فروش خدمات و جريمهها بخشي از عناوين منابع درآمدي داخلي است و منابع درآمدي خارجي شهرداريها شامل كمكهاي بلاعوض دولت و استقراض است كه خارج از سازمانهاي شهرداري دريافت ميشود.
تجربه نشان داده است كه در كشورهاي صنعتي توسعهيافته با سيستم بانكي پيشرفته و بازار سرمايه با تكنولو�?ي بالا مانند آمريكا و اتحاديه اروپا هم تأمين منابع مالي مورد نياز شهرداريها از طريق سيستم بانك و استقراض غيرمستقيم از مردم (پساندازهاي مردم در بانكها) مرسوم نيست. درصورتي كه شهرداريها بهدليل اعتبار بالايي كه نزد جامعه دارند منابع مالي مورد نياز خود را براي پرو�?ههاي مختلف سرمايهگذاري خود از طريق انتشار اوراق بدهي شهري تأمين ميكنند. يكي ديگر از فرصتهاي مدرن مالي كه در دنياي بازارهاي مالي پيشرفته به وفور و بهصورت كارآمد توسط شهرداريها و دولتهاي محلي براي تأمين منابع مالي كارآمد مورد استفاده قرار ميگيرد، تاسيس صندوقهاي مشترك سرمايهگذاري و صندوق زمين و ساختمان است. شهرداريها علاوه بر تاسيس بانكهاي خصوصي براي فراهم نمودن سازوكارهاي مناسب استقراض از سيستم بازار پول ميتوانند صندوقهاي سرمايهگذاري متعدد و متنوعي با توجه به تنوع ميدانهاي درآمدهاي داخلي سازمانهاي خود تاسيس كنند. در ايران صندوقهاي سرمايهگذاري با درآمد ثابت و متغير چند سالي است كه گسترش قابل توجهي يافته است و شهرداريهاي كلانشهرهاي كشور ميتوانند از اين نهادهاي مالي به سهولت بهره ببرند. |