صفحه اصلي > بازار پول > تحول در منابع انسانی، شاخص ترین چشم انداز آتی بانک

تحول در منابع انسانی، شاخص ترین چشم انداز آتی بانک


9 اردیبهشت 1403, 09:47.

گروه بازارپول - تحول در منابع انسانی همواره به عنوان یکی از شاخص های مهم در بانک ملی ایران و مورد تاکید مدیران ارشد این سازمان بوده است.

در مجله نوروزی با عباس شفیعی رئیس هیات مدیره بانک ملی ایران گپ و گفتی صمیمانه را در خصوص سهم بانک ملی و جایگاه آن در اقتصاد کشور ، دستاوردها و اقدامات بانک ملی ایران طی 95 سال فعالیت و .... داشته ایم که در ادامه به آن می پردازیم.

چشم انداز شما برای سال آینده بانک ملی ایران چگونه است؟
 تحول در منابع انسانی شاخص ترین چشم اندازی است که برای سال آینده بانک ملی می توان متصور بود. نیروی انسانی رکن اساسی تحول در سازمان ها است.
برکسی پوشیده نیست که در سال پیش رو ورود مستخدمین جدید و پرسنل موسسه نور، درکنار اشتغال نیروهایی که در سه سال اخیر به خدمت بانک در آمده اند و همکاران شرکتی تبدیل وضعیت شده ، بعد از سال ها خونی تازه در رگ های منابع انسانی بانک جاری نموده است.
بر همین اساس انتظار است؛ تلفیقی از نیروهای تازه نفس با پرسنل کارآزموده بتواند مسیر تحول بانک را شتاب دهد.
البته که برنامه ریزی برای اجابت انتظارات بدنه با تجربه و تبدیل نیروهای جدید به نیروهای نقش آفرین و تلاش برای تحول در وضعیت نیروهای شرکتی؛ همگی تغییراتی   است که بازآفرینی استراتژی سرمایه انسانی بانک ملی را به شدت ضروری می نماید.

سهم بانک ملی ایران در اقتصاد کشور چقدر است؟
سهم بانک ملی ایران  در اقتصاد کشور را می توان از دو منظر بررسی کرد؛ یکی سهم کمی که قابل محاسبه و ارزیابی است و دیگری سهمی که بانک از نظر کیفی در اقتصاد کشور ایفا می کند.
تاریخ بانک ملی ایران حکایت از آن دارد که بسیاری از نهادهای اقتصادی کشور از دل این بانک به وجود آمده اند و اساس و بنیان آنها ریشه در بانک ملی ایران دارد.
 این بانک همواره نقش بی بدیلی در اقتصاد کشور ایفا کرده و در بسیاری از مقاطع و در امور مختلف به عنوان بازوی توانمند دولت ها توانسته کمک شایانی به رشد و توسعه کشور بنماید.
بانک ملی ایران  از نظر سرمایه بزرگ ترین و از نظر شبکه گسترده شعب دومین جایگاه را در کشور داشته و نقش آن در اقتصاد بانک محور ایران بسیار حائز اهمیت است.

امروز که در 95 سالگی تاسیس بانک هستیم، فکر می کنید بانک در جایگاه درستی ایستاده است؟
بانک ملی به عنوان یک بانک دولتی و از منظر پاسخگویی به نیازهای دولت و پیشرو بودن در اجرای برنامه های کلان اقتصادی آن همواره نقش پر رنگی را ایفا می کند.
البته انجام این وظیفه لزوما هم راستا با ذات رقابتی فعالیت بانکداری نخواهد بود، بنا بر این از نظر من نباید به این قانع بود که بانک در جایگاه درستی قرار گرفته است و همواره باید در جهت بهبود و ارتقای جایگاه آن در هر دونقش بانک دولت و بانک برتر، تلاش کرد.

بانک ملی ایران باید در میان مدت چه اقداماتی برای بهبود عملکرد و جایگاه خود انجام دهد؟
آینده نگری و تفکر جلوتر از زمان حال باعث می شود که چشم انداز بلند مدت بانک مشخص و در میان مدت تدوین برنامه های عملیاتی در حوزه های مختلف برای بهبود سهم بازار و ارتقای سودآوری بانک ذیل این چشم انداز جاری شود.
همانطور که اطلاع دارید در پی تدوین برنامه های میان مدت سه ساله بانک ملی ایران و به روز رسانی و تبدیل آن به یک برنامه دو ساله، اینک برای ترسیم مسیر سه ساله پیش رو، تدوین برنامه بعدی بانک ملی در حال انجام بوده که اهداف کوتاه مدت آن در پایان سال 1402 و اهداف میان مدت آن ابتدای سال 1403 به استحضار همکاران می رسد.

مهم ترین تفاوت های بانک ملی ایران با سایر بانک ها و موسسات مالی چیست؟ و طی  این 95  سال چه فعالیت های چشمگیری داشته است؟
تجربه انتقال موسسه نور به بانک ملی ایران ، بار دگر نشان داد شبکه گسترده شعب در داخل و خارج از کشور، امکانات زیر بنایی مناسب، کارکنان مجرب و کارآزموده و همچنین برند قابل احترام بانک ملی ایران از جمله تفاوت های مهم بانک ملی ایران نسبت به سایر بانک ها و موسسات مالی است، به طوری که ماموریت هایی که سایرین نمی توانند بخوبی انجام دهند توسط بانک ملی ایران بدون دغدغه انجام می شود.
مهمترین دستاورد بانک طی دوره 95 ساله فعالیت، تولید برند معتبر و قابل اعتماد "بانک ملی ایران" بوده که با گذر از فراز و فرود های سالیان متمادی فعالیت، شکل گرفته، قوام یافته و استوار است.

 اگر بانک ملی ایران در کشور نبود چه می شد؟
فقدان بانک ملی ایران قطعا دولت ها را مجبور به سپردن وظایف خطیر آن به چندین بانک و موسسه دیگر  می کرد. به عبارت دیگر نقش چند بانک و موسسه اقتصادی در بانک ملی ایران جمع شده است به نحوی که شکل دادن دوباره چنین اجتماعی شاید ناممکن یا بعید به نظر برسد.
بدنبال چه تغییراتی در بانک ملی ایران هستید؟
چابک سازی چه از منظر ساختاری و چه از جنبه پاسخگویی و تحول اساسی در نحوه عملکرد بانک و ارائه ارزش به مشتریان نیاز ضروری بانک است.
برای اینکار باید با استفاده از بستر های فناورانه فرآیند دیجیتالی سازی را در بانک حاکم کرد.
امروز انتخاب های متنوع و در دسترس برای مشتریان وجود دارد.
بنابراین اقدامات تحولی باید بانک را به تکاملی جدید برساند و همه چیز را از تعامل با مشتری تا عملیات پشتیبان پوشش دهد. امروز در بانک ملی بدنبال پیاده سازی تحول دیجیتال هستیم.

مهم ترین چالش های پیش روی بانک ملی ایران چیست؟
من معتقدم مهم ترین چالش بانک ملی تاثیر عوامل برون سازمانی است.
برای چالش های متعدد درون سازمانی، به لطف نیروی کارآمد، امکان مدیریت آنها وجود دارد ولی همواره  این چالش های برون سازمانی بوده اند که عملکرد بانک را تحت شعاع قرارداده است.

جذاب ترین خدمات بانک ملی ایران کدام است؟
در چند سال اخیر بانک ملی ایران محصولات و خدمات متنوعی را عرضه کرده است.
تحلیلگران پلتفرم های "بام" و "بله" را بی نظیر و جذاب ترین می دانند.

طرح های جدیدی در بانک ملی ایران از جمله طرح مهربانی ملی ، پذیرنده ملی و .. در ماه های اخیر آغاز شده است، هدف اصلی بانک از اجرای این طرح ها چیست؟ و فکر می کنید چقدر موفق بوده اند؟
هدف اصلی بانک از اجرای طرح های جدید از جمله طرح های مذکور ، حفظ و ارتقای سهم خود از بازار و همچنین پاسخگویی به ذائقه متنوع و روزآمد مشتریان است.
محصولات مذکور در مسیر توسعه و ارزیابی قراردارند. آنچه مهم است معرفی محصولات مبتنی بر تجربه و نیاز مشتریان است.

جوان گرایی و شایسته سالاری تا چه اندازه در بانک پیاده سازی شده است؟
تعداد زیادی از مدیران سطوح مختلف بانک از نیروهای جوان هستند، اما به اعتقاد من شایسته سالای مهم تر است.
موضوع انتصاب درست یا به عبارتی گزینش شایسته مدیران، یکی از سه رکن اصلی؛ ساختار بهینه ، زیر ساخت مناسب و کارکنان کارآمد برای اعتلای هر سازمانی است.
فراموش نشود که نیرو های با تجربه، پیشتر نیروهای مستعد و جوان بانک بوده اند.
ذکر این مهم ضروری است که افراط و عجله در جوان گرایی می تواند منجر به آسیب به نیروی نخبۀ جوان شود و در این خصوص باید به اصل شایسته سالاری توام با مشروعیت و مقبولیت در انتصاب افراد توجه کرد.

شخصیت تجاری بانک را چگونه ارزیابی می کنید؟
همانطور که قبلا اشاره شد ، مهمترین دستاورد بانک طی 95 سال فعالیت آن ، شکل گیری و قوام برند "بانک ملی ایران" به عنوان یکی از برندهای برتر کشور می باشد.
شخصیت تجاری این بانک استوار در ورای این برند به گونه ای شکل گرفته تا هر جا سخن از اعتماد باشد نام آن بدرخشد.

بانک ملی ایران قابلیت های نهفته و استفاده  نشده ای دارد؟
توانایی های بانک معظم  ملی به قدری است که درمسیر توسعه و تحول، می تواند از هرکدام از ویژگی های منحصر به فرد خود استفاده کند.
ازجمله: بیمارستان بانک ملی، موزه بانک ملی، بانک کارگشایی و شعب ملی پلاس قابلیت هایی است که بانک می تواند برای هرکدام از آنها ظرفیت سازی کرده و جایگاه ویژه در اهداف اصلی بانک تعیین کند.

یکی از عوامل مهم در کسب موفقیت بانک ایجاد حس وفاداری در مشتری است، چگونه می توان رابطه عاطفی و پایداری را با مشتری ایجاد کرد و حس متفاوتی نسبت به محصولات بانک در مشتری بوجود آورد؟
در بانکداری دیجیتال و هوشمند، ارتقای تجربه مشتری از طریق توسعه اکوسیستم های کسب و کار، مبنای وفاداری مشتریان می شود.
بهبود تجربه مشتری با فناوری های نوین و داده محور در بانکداری هوشمند شرایط همراهی دائم مشتری با بانک را فراهم می سازد بطوری که حس خوب ایجاد شده برای مشتری، باعث وفاداری بین بانک و مشتری ، مشتری و بانک می شود.

چه پیامی برای همکاران دارید؟
اهداف و منافع کارکنان، در دستیابی اهداف و منافع سازمان گره خورده، بنابر این برای فراهم سازی شرایط مطلوب پرسنل عزیز بانک، ابتدا باید بانک در شرایط مطلوبی قرار داشته باشد. جذب منابع ، کسب درآمد و سودآوری موجب تامین نقدینگی و سرمایه مطلوب برای بانک می شود.
بانک ملی ایران سازمانی با ارزش است و نیروی انسانی، از آن ارزشمند تر، پس هرچه ارزش بانک بیشتر شود نیروی انسانی ارزنده تر و شرایط آنان مطلوب تر خواهد شد.

مهم ترین آرزوی شما برای بانک چیست؟
همه آرزوهای خوب را برای نیروی انسانی دارم، نیروی انسانی آرزوهای بانک را می سازند و برای به دست آوردن آرزو ها تلاش می کنند.
پس آرزو می کنم نیروی انسانی فرهیخته بانک، شرایط فعلی را درک کنند، ما باید برای جلب اعتماد مشتریان ابتدا به سازمان خود اعتماد داشته باشیم، برای بانک خود آرمان های بزرگ متصور باشیم و هیچ وقت به وضعیت موجود قانع نشویم.
 

بازگشت | Web Statistics