صفحه نخست | از «ضمیری» تا «کشاورز»/ بیمه ای که باید از خودش جلو بزند

از «ضمیری» تا «کشاورز»/ بیمه ای که باید از خودش جلو بزند

گروه بیمه - بیمه پاسارگاد در دهه‌های اخیر، به‌واسطه تمرکز راهبردی بر بیمه‌های عمر و سرمایه‌گذاری و نیز هدایت مدیریتی نوگرا و هوشمند، به یکی از برندهای معتبر و تأثیرگذار صنعت بیمه ایران بدل شده. تغییر اخیر در مدیریت ارشد این شرکت و انتصاب مدیرعاملی جدید که خود دارای سابقه‌ای قوی و حرفه‌ای در مدیریت شرکت‌های بیمه‌ای بوده، بیش از آن‌که یک تغییر گسسته باشد، ادامه یک مسیر مدرن‌سازی در بستر تکامل خواهد بود. با این حال، تداوم موفقیت نیازمند شناخت عمیق از چالش‌های جدید مدیریتی در صنعت بیمه ایران است؛ چالش‌هایی که نه از جنس ورود به نوآوری، بلکه از جنس حفظ، نهادینه‌سازی و تعمیق آن در شرایط پیچیده‌تر اقتصاد امروز است.

در عمر 19 ساله، این اولین تغییر مدیریتی در این سطح است، باید پذیرفت که نام معصوم ضمیری به عنوان خالق و پایه گذار بیمه پاسارگاد در تاریخ صنعت بیمه به ثبت رسیده است که این سبک مدیریتی گروه مالی پاسارگاد در این صنعت منحصر به فرد به شمار می رود، چراکه سابقه نداشته که بنیانگذار یک شرکت تا 16 سال آتی آنرا راهبری کند.

باید اذعان داشت که به لحاظ علمی تغییرات مدیریتی در بستر ثبات و پایداری سبب تزریق دیدگاه و رویکردهای جدید و ایجاد فرصت های توسعه برای شرکت است، هرچند خلق این فرصت ها برای محمدرضا کشاورز که مدیری با تجربه و بیمه دیده است با چالش هایی همراه باشد.

بررسی چالش های پیش روی «کشاورز» بیانگر این واقعیت است که او با چالش هایی از جنس زمان و ماهیت رو به روست.

در یک بعد چالش های او در قالب دوره های کوتاه، میان و بلند مدت دسته بندی می شود.

بررسی ها نشان می دهد که وی در کوتاه مدت با چالش مدیریت سرمایه گذاری دسته و پنجه نرم خواهد کرد.

مسلما یکی از مواردی که امروز نه تنها این شرکت بلکه صنعت بیمه کشور را متاثر کرده، مقوله ای به نام سرمایه گذاری است؛ مقوله ای که با توجه به حساسیت های آئین نامه سرمایه گذاری الگوریتم های خاصی را ترسیم می کند.

بنابراین می توان عنوان کرد که مهمترین رویکرد مدیریت جدید باید تنظیم و پایداری روند سودآوری متناسب با دوره های پیشین فعالیت شرکت باشد.

حساسیت بیشتر پرتفوی سرمایه گذاری به دلیل سهم 44 درصدی بیمه های عمر و سرمایه گذاری است.

به عبارت دیگر حالا پاسارگاد نقش مغز متفکری را ایفا می کند که در شرایط حساس فعلی باید سرمایه گذاری معقولی را برای بیمه گذاران اتخاذ کند. همین موضوع را می توان یکی از چالش های مدیریت جدید این شرکت ارزیابی کرد.

هرچند که مقوله سرمایه گذاری فرآیندی بلند مدت بوده و ذخایر ریاضی بیمه گذاران این شرکت نیز امروز سهم قابل توجهی از ارقام سرمایه گذاری را تشکیل می دهد .

بیمه پاسارگاد شرکتی است که در پایان سال گذشته سهم 4.3 درصدی از بازار بیمه کشور داشته و رتبه خود را در صنعت بیمه به جایگاه هشتم رسانده است. هرچند که سهم بازار، جایگاه این شرکت را در صنعت بیمه نشان می دهد اما نوسانات آن به دلیل رفت و آمد پرتفوی های بزرگ در شرکت های کوچک صنعت بیمه است، چرا که آمارهای رسمی اذعان دارد که پرتفوی بیمه پاسارگاد 61درصد در بخش بیمه های اشخاص و 33.7درصد دربخش اموال و در مجموع 44 درصد بیمه های عمر و تامین آتیه است، به عبارت دیگر پایداری پرتفوی بیمه ای در پاسارگاد مشهود بوده و رتبه فعلی حاصل تغییرات در بازار بیمه کشور است.

در بعد میان مدت کشاورز اما با تثبیت مزیت رقابتی در بازار متغیر بیمه عمرو نهادینه‌سازی تحول دیجیتال در عمق سازمان روبه رو خواهد بود.

از سوی دیگر حفظ و توسعه میراث نوآوری و مدیریت انتظارات سهامداران با نگاه آینده‌نگر از جمله چالش های بلند مدت او در این شرکت محسوب می شود.

اما فارغ از چالش های زمانی کشاورز به عنوان مدیرعامل بیمه پاسارگاد باید باز طراحی مدل PESTEL را هم نیز در دستور کار تیم خود قرار دهد؛

هرچند «تغییر»، تنها بعد ثابت جهان امروز به شمار می آید اما اتفاقات اخیر جهانی و منطقه ای ثابت کرده، سرعت «تغییر» به شکل فزاینده ای فزونی یافته. بنابراین طراحی این الگو متناسب با تغییرات محیط کسب و کار اقدامی هوشمندانه خواهد بود که باید در کنار برنامه های فعلی بر اساس دو سناریوی بازه خوش بینانه و بدبینانه طراحی شود.

اما به هرشکل بنیان پاسارگاد، قوی و نگرش کشاورز عمیق است که قطعا انتخاب وی به عنوان مدیرعامل این شرکت مبتنی بر همین انسجام است.

بنابراین انتظار می رود پاسارگاد بتواند هم سو با ریسک های موجود همچنان نقاط قوت خود را تقویت کرده و نسبت به رفع نقاط ضعف پیشگام باشد.

شاید نخستین قدم در این مسیر اعلام سود مشارکت در منافع بیمه گذاران عمر در شرایط حساس فعلی باشد که قطعا این مهم حالا با برگزاری مجمع این شرکت شدنی به نظر می رسد.

افزایش پوشش های بیمه آتش سوزی و بدنه اتومبیل رویکرد های هوشمندانه این شرکت به طیف های مختلف بیمه گذاران بوده و اعلام سود مشارکت در منافع برای سهم 44 درصدی بیمه گذاران عمر نیز می تواند راهبردی اثربخش باشد.


7-03-1404, 09:10
بازگشت