صفحه اصلي > چهار سوق > چرا رکوردشکنی در سود، مدیران آمریکایی را خوشحال نکرد؟

چرا رکوردشکنی در سود، مدیران آمریکایی را خوشحال نکرد؟


18 آذر 1402, 11:32.


...




گروه چهارسوق -شرکت‌های بزرگ آمریکایی در فصل یا همان 3ماهه سوم سال 2023 باز هم به مسیر رشد سود و حتی رکوردشکنی در این زمینه برگشته‌اند. با این‌حال، مدیران این شرکت‌ها نتوانستند این اعداد جذاب را به جذب سرمایه بیشتر تبدیل کنند. دلیل این مسئله تهدیدهایی بالقوه در ادامه مسیر است.


دائماً اخبار خوبی برای اقتصاد آمریکا از راه می‌رسد. در سومین فصل سال جاری، تولید ناخالص داخلی این کشور به لحاظ سالانه رشدی 4.9 درصدی را تجربه کرده‌است. حالا که به قول معروف فصل سود کردن از راه رسیده‌است، عمده تحلیل‌گران بازار سهام آمریکا به جای اینکه مانند همیشه پیش‌بینی‌های خود را کاهش دهند، آن‌ها را مانند قبل نگه داشته‌اند. بسیاری از این افراد پایان دوره رکود ابرشرکت‌های آمریکا را اعلام کرده‌اند.

این شکل از خوش‌بینی کاملاً موجه به نظر می‌رسد. پس از سه سال پشت سر هم افت سود سالانه، همان‌طور که در نمودار مشاهده می‌کنید، آمریکاه به سمت سوددهی حرکت می‌کند. بنابر داده‌هایی که از سوی بنگاه‌های مختلف ارائه شده‌اند، از بین نیمی از بنگاه‌های بزرگ شاخص s&p 500 که تاکنون نتایج خود را گزارش کرده‌اند، 78 درصد بیش از انتظارات خود سود کرده‌اند.

با این‌حال، حس و حال کنفرانس‌های فصلی آن‌قدر هم شاد نبوده‌است. بسیاری از مدیران نتوانسته‌اند این حس پیروزی را به سرمایه‌گذاران خود منتقل کنند، گرچه نتایج لازم برای این کار را در اختیار داشته‌اند. این مسئله در مورد شرکت‌های بزرگ فناوری بیشتر صادق است. برای مثال، شرکت آلفابت، مالک گوگل، گرچه بیش از انتظارات سود تولید کرد، 10 درصد از قیمت سهام خود را از دست داد زیرا سرمایه‌گذاران خیلی تحت تاثیر عملکرد بخش رایانش ابری این شرکت قرار نگرفتند. این مسئله در مورد متا هم پیش آمد و این شرکت بزرگ نتوانست بهره خاصی از بزرگ‌ترین درآمد فصلی تاریخ خود ببرد. گویا حس و حال مربوط به امکان وقوع یک رکود اقتصادی حال همه را در آمریکا گرفته‌است و حتی با رکوردزنی در سود هم این حس بهتر نمی‌شود.



*افق تاریک

چرا حس بد؟ گرچه سوددهی فصل سوم بسیار خوب بوده‌است، بزرگ‌ترین نگرانی مدیران آمریکایی هنوز هم سلامت مصرف‌کنندگان آمریکایی در آینده است. دلیل این مسئله روشن به نظر می‌رسد. شرکت‌های آمریکایی بیش از یک سوم درآمد خود را به صورت مستقیم از جیب مصرف‌کنندگان داخلی به دست آورده‌اند. کوکاکولا و پپسی برای ادامه سال پیش‌بینی افزایش سود دارند، اما اخیراً رشد این دو شرکت بیشتر به خاطر افزایش قیمت‌ها بوده‌است تا فروش بیشتر از نوشیدنی و خوراکی‌های خود.


مشکلات دیگری هم در حال ظهور هستند. با توجه به داده‌های تحلیل شده دقیق مربوط به کارت‌های اعتباری، در ماه اکتبر با افت خرید از سوی مردم آمریکا به نسبت یک سال پیش مواجه شده‌ایم. در ابتدای این ماه، آمریکایی‌هایی که وام تحصیلی داشتند، پس از سه سال استراحت اجباری مجبور به شروع پرداخت قسط‌های خود شدند. به طور کل، هزینه کردن مردم آمریکا در حال حاضر با سرعت بیشتری از درآمد قابل خرج رشد می‌کند و وارد پس‌انداز مردم شده‌است. مصرف‌کنندگان حس خوبی نسبت به وضعیت مالی خود ندارند، و در این مورد حق هم دارند.


البته مسئله دیگری هم هست که تهدیدی بلندمدت برای مدیران آمریکایی به حساب می‌آید اما آن‌ها سعی می‌کنند درباره آن حرفی نزنند: افزایش نرخ بهره. طی سال گذشته، شکافی بین درآمد کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک ایجاد شد، مخصوصاً آن دسته از کسب‌وکارهایی که تخت مالکیت صندوق‌های خصوصی قرار دارند، زیرا این گروه تا حد زیادی نسبت به افزایش هزینه سرمایه ایمن هستند. گزارش‌ها این مسئله را نشان می‌دهند که بیش از سه فصل از بدهی شرکت‌های s&p 500 هم بلند مدت است، هم نرخی ثابت دارد. در نهایت اما، انبوهه بدهی‌های کسب و کارهای بزرگ باید با نرخ بهره بیشتری ریفایننس بشوند و این مسئله بخش زیادی از سود آن‌ها را با خود می‌برد. رکود در سود شاید در فصل سوم سال 2023 پایان یافته باشد، اما هنوز هم تهدیدهای زیادی بر سر راه قرار دارند.

منبع: اکونومیست


بازگشت | Web Statistics