
پایگاه خبری خرد و کلان نوشت: این روزها که ناترازی در برق، بنزین، آب و حتی سوخت زمستانی به وضوح نمایان شده و بانکهای ناتراز نیز در اقتصاد کشور در حال خودنمایی هستند، صنعت بیمه نیز از قافله عقب نمانده و وارد میدان ناترازیها شده است.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری خرد و کلان، دو سال پس از آخرین انتشار اسامی بدهکاران به صنعت بیمه که مجموع بدهی آنها را بیش از ۱۰۷ هزار میلیارد ریال نشان میداد، حالا مشخص شده است که این بدهی حدود ۵ برابر شده است!
درست دو سال پیش بود که بیمه مرکزی فهرستی از بیمه گزاران بدهکار به شرکت های بیمه را منتشر کرد. این جدول در پی آن منتشر شد که خودروسازان، مبالغ کلانی از حق بیمه صادره برای بیمه نامه شخص ثالث خودروهای صفرکیلومتر را از مشتریان دریافت میکردند، اما آن را به حساب شرکتهای بیمه واریز نمیکردند.
با این حال پس از انتشار فهرست، مشخص شد که اتفاقا خودروسازان جزو بدهکاران کلان نیستند و بالاتر از آنها، نهادهایی مانند بنیاد شهید و امور ایثارگران، شرکت ملی نفتکش ایران و شرکت ملی نفت ایران قرار دارند.
در حالی که اهالی صنعت بیمه منتظر بودند پس از انتشار فهرست بدهکاران تا نیمه اول سال ۱۴۰۲، این روند ادامه یابد، اما بیمه مرکزی این کار را متوقف کرد. پرویز خسروشاهی رئیس کل بیمه مرکزی هم بعدها گفت که «معرفی کردن بدهکاران به صنعت بیمه به لحاظ کارشناسی، کارکردی ندارد و مشکل درست میکند. کاری که ما میکنیم این است که نظارت خود را به گونهای انجام دهیم که اجازه ندهیم این بدهکاران رشد کنند.»
حالا با گذشت دو سال از آن روزها، رئیس کل بیمه مرکزی «از بدهی سنگین بیمه گذاران به شرکتهای بیمه» خبر داده و رقم آن را ۵۵۰ هزار میلیارد ریال اعلام کرده است! پرویز خوشکلام خسروشاهی همچنین از «ناترازی های موجود» ابراز ناخرسندی کرده است.
اما نمود این ناترازی در کجاست؟ نگاهی به جدول شکایات بیمهگزاران از شرکت های بیمه میتواند به خوبی نتیجه این شرایط را نشان دهد. آنجا که در سال گذشته با وجود صدور حدود ۸۰ میلیون فقره بیمه نامه، حدود ۱۱ هزار فقره شکایت از سوی بیمهگزاران علیه بیمهگران در سامانه بیمه مرکزی ثبت شده است. اما در نیمه نخست سال جاری که تعداد بیمهنامهها به حدود ۳۸ میلیون فقره رسیده، تعداد شکایات در نزدیکی عدد ۱۰ هزار فقره تثبیت شده است. به عبارت دیگر، در نیمه اول سال جاری، به انداز کل سال گذشته شکایت از شرکتهای بیمه ثبت شده و این نشان می دهد که بیمه گران در ایفای تعهدات خود با مشکل مواجهاند.