صفحه اصلي > --- > بازار 705 میلیارد دلاری فرکانس های رادیویی گمرک

بازار 705 میلیارد دلاری فرکانس های رادیویی گمرک


24 شهریور 1392, 19:00.
توجه به وي�?گي‌هاي گمرك نوين و بررسي موقعيت ما در شرايط كنوني، حركت مضاعف به‌این بخش را گوشزد مي‌كند. با توجه به جايگاه گمرك در تنظيم تجارت خارجي و نقش تسهيل‌گري آن، پياده‌سازي گمرك نوين، يك اختيار نيست، بلكه يك اجبار است . آنچه گذشت مرور بخشی از اعتقادات عباس معمارن�?اد،رئیس کل گمرک در خصوص پیاده سازی گمرک نوین است . او گمرك نوین را با وي�?گي‌هايی از جمله استفاده از شيوه‌هاي نوين مديريتي، به‌كارگيري فناوري‌هاي نوين در ارائه خدمات گمركي ، حضور نيروي متخصص و كارآزموده ، وجود قوانين و مقررات شفاف و ساده و پياده‌سازي استانداردهاي بين‌المللي معرفی می کند . اما در افق چشم انداز سازمان جهانی گمرک (W.C.O)جواب گویی به نیازهای دولت ها و جوامع در زمینه ی بیان روندهای توسعه ی موثر و رساندن اطلاعات و روش های گمرکی جدید و کارآمد و استانداردهای جهانی، همکارهای بین المللی و افزایش ظرفیت ها برای سازش جهانی بهتر و کارآمدتر با برخوردی آینده نگر و ناشی از ضرورت های روز از جمله محور هایی است که در افق چشم انداز سازمان جهانی گمرک نوشته شده است .
در چشم انداز، در مرحله ی rmssion یا ماموریت (تکلیف) این سازمان اهدافی را برای خود ترسیم کرده است تا به عنوان یک سازمان میان دولتی (Intergerermental) wco مرکزی برای فراهم کردن رهبری در گمرک های مختلف و در سطوح بین المللی و مشورت با سازمان های گمرکی برای بهبود مدیریت، تجهیزات و روش های گمرکی با هدف کارآمدترسازی روندها و توسعه ی موثر جابه جایی های مرزی در جهت روان سازی تجارت قانونی و حذف قاچاق از مبادلات جهانی تلاش کند. توسعه ی گمرکات رخدادی است که با توجه به تحقیقات دامنه دار 10 ساله محقق شده است. تغییراتی که در سال 2004 در کنوانسیون کیوتو صورت گرفت گمرکات را ملزم کرد تا تغییرات بنیادی در روندها و شیوه های مدیریتی اش ایجاد کند.
این تغییرات شامل ظهور روندهای ساده تر بود که تاثیری بنیادی بر تجارت جهانی داشت.
برای رسیدن به این هدف گمرکات نیازمند راه حل های فنی - اطلاعاتی مدرن بوده است.
یکی از راه حل های فنی - اطلاعاتی RFID است. (Rodio frequency Identificetion) این فن آوری عبارت است از شیوه های بهره گیری از فرکانس های رادیویی از طریق رشته ی الکترومغناطیسی موجود بر روی اشیا برای انتقال اطلاعات (Data). تراشه های مخصوص بر روی اشیا قرار می گیرند و از طریق رشته های الکترومغناطیسی بدون تماس، اطلاعات را به گیرنده ها انتقال می دهند. این فن آوری اولین بار در سال 1983 زیر نام (RFID) توسط آقای چارلز والتون (charles walton) ثبت شده است.
تاریخچه ی این تکنولو�?ی به شوروی بر می گردد جایی که در سال 1945، لئون ترمین (leon theremin) دستگاهی برای اقداماتی جاسوسی اختراع کرد که اطلاعات صوتی را از طریق امواج رادیویی منتقل می کرد.
در این فن آوری، بر روی تراشه ها اطلاعاتی قرار می گیرد که به EPC معروف است (Electronic praduet cede) این کد شامل اطلاعاتی 96 بیتی است که در آن پروتکل های مربوط به کالا، شرکت که اطلاعات را روی تراشه قرار داده است و اطلاعات مربوط به کالا، نوع، جنس و یک عدد خاص مربوط به کالا بر روی آن وجود دارد. این عدد در تمامی جهان نشان خواهد داد که کالای مورد نظر چه چیزی است.
این فن آوری روندهای گمرکی را نسبت به زمانی که «بارکد» برای انتقال اطلاعاتی استفاده می شد، سریع تر کرده است.
مزیت دیگر این تکنولو�?ی (فن آوری)، قابلیت تشخیص اطلاعات از درون جعبه های چوبی و فلزی از قبیل کارتون و حتی کانتینر (contoiner) است. همزمان در یک لحظه، صدها تراشه ی RFID، مورد بررسی قرار می گیرند و لازم نیست تک تک رسیدگی شوند.
موارد استفاده این فن آوری در رشته های متفاوتی نظیر رهیگری انسان ها و حیوانات، پرداخت عوارض مختلف، رهگیری اسناد مسافرتی، بررسی ذخیره های اطلاعاتی در ورزش های مختلف و بازرسی های گمرکی فرودگاهی، است. بازار این صنعت در جهان در سال 2012 بالغ بر 705 میلیارد دلار بود که هنوز ظرفیت های زیادی را دارد. این فن آوری در کشورهایی مانند سنگاپور، تایلند، مالزی، آفریقای جنوبی، �?اپن و... اجرا می شود ولی هنوز در مرحله ی استفاده انبوه نرسیده است.در حمل و نقل ریلی، تراشه ها شامل اطلاعاتی نظیر مالک، شماره ی رهگیری و نوع بار می شوند. این تراشه ها می توانند اطلاعاتی نظیر شیوه های پرداخت خرید کالا، محل ساخت و بارگیری، مقصد و... را به فراخور نیاز منتقل کنند. این فن آوری در پاسپورت ها نیز به کار می رود. اولین پاسپورت های الکترونیکی در سال 1998 در مالزی ساخته شدند. کشورهای نرو�? (2005)، �?اپن (2006)، اتحادیه اروپا (2006)، آمریکا (2007)، از این فن آوری و پاسپورت ها بهره می گیرند.
می توان ادعا کرد این فن آوری بسیاری از فعالیت های گذشته ی گمرکی در یک رشته ی الکترونیکی خلاصه کرده و با کاهش نیروی انسانی درگیر، سرعت انتقال کالا را که یکی از اساسی ترین دانه های گمرک جهان به همراه دقت و اطمینان است را توسعه داده است.

بازگشت | Web Statistics