آزمون و خطای تازه کاران در میدان مشروعیت بیمه مرکزی/ شکستی که در تاریخ ثبت خواهد شد28 مرداد 1402, 16:25. |
گروه سایبان - بیمه مرکزی در روزهای اخیر نام خود را با برگزاری مجمع یک شرکت بیمه ای خصوصی چنان گره زده که حواشی آن صنعت را پر کرده، همه این موارد در حالی است که رئیس جمهور امروز از مردمی سازی دولت گفته است.
رئیس جمهور امروز در اجلاس مردمی سازی دولت با بیان اینکه در دوران برپایی نظام اسلامی هر جا به مردم نقش داده شده شاهد موفقیتهای چشمگیر بودیم و هر جا از نقش مردم غفلت شد، دچار مشکل شدیم، اظهار داشت: با توجه به تجاربی که از گذشته داشتیم، تلاش کردیم در این دولت نه در شعار و حرف، بلکه در عمل به مردم میدان دهیم تا دولت به وظایف هدایتی، حمایتی و نظارتی خود پرداخته و کارها توسط مردم انجام شود. رئیس جمهور اضافه کرد: مردم آمادگی دارند در عرصههای مختلف اقتصادی، تولیدی، سرمایهگذاری و دیگر عرصههای اجتماعی و فرهنگی نقشآفرینی کنند. اما آنچه رئیس جمهور به عنوان وظیفه دولت به آن اشاره کرده در ماده یک قانون تاسیس بیمه مرکزی نیز آمده است. یکی از مهم ترین قواعد حکمرانی هوشمند درک جامعه از عملکرد سیستم حکمرانی است، حسی که این روزها به نظر می رسد به درستی از سوی نهاد ناظر به بازیگران صنعت بیمه منتقل نمی شود و همواره شائبه دخالت در امور بخش خصوصی بازیگران این عرصه را به پذیرش تحمیل هزینه های مدیریتی مجبور ساخته است، چرا که عدم برقراری یک نظام مدیریتی مبتنی بر اطمینان از تصمیمات بیمه مرکزی ریسک های مدیریتی را به شدت افزایش می دهد. این در حالی است که بازیگران به تعبیر رئیس جمهور مردمی عرضه بیمه حالا به منظور کنترل این ریسک ها روانه سازمان های نظارتی مختلفی شده اند که از جمله آن دیوان عدالت اداری، سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات و ... است. به عبارتی بازیگران این عرصه از عملکرد بیمه مرکزی که در تقسیمات اداری زیرمجموعه قوه مجریه به شمار می رود به دو قوه دیگر شکایت برده اند، موضوعی که چگالی آن در تاریخ اجرایی و نظارتی نهاد ناظر در خصوص موارد اخیر بی سابقه است. اما آنچه در این میان مغفول مانده این است که متاسفانه تقریبا کلیه جامعه ذی نفعان نیز این روزها در جریان این رفت و برگشت های اجرایی قرار گرفته اند و در حالی که دست اندرکاران تصور می کنند که این مسائل از چشم تیز بین جامعه دور مانده باید گفت که امروز مخاطبان دست مایه قرار گرفتن اعتبار بیمه مرکزی را در یک شرکت بیمه ای خصوصی با سهم بازاری کمتر از 3 درصد را دنبال می کنند. ذهن پرسشگر جامعه امروز در پی دریافت پاسخ به این پرسش است که نهاد ناظر با چه انگیزه ای وقت، انرژی و اعتبار خود را این چنین به این شرکت گره زده است؟ در حالی که ابر پروژه هایی مثل هاب درمان، مالیات بر ارزش افزوده، کروکی آنلاین و ... روی میز دست اندرکاران باقی است؟ از سوی دیگر موضوع باز بودن پرونده دو عضو هیات عامل که اتفاقا نقش اول این سریال را ایفا می کنند در دیوان محاسبات باز است و گفته می شود این روزها نسبت به وضعیت آنان تصمیم گیری می شود. همچنین برخی منابع خبری اذعان داشته اند که در پس عدم تعیین تکلیف مدیریتی این افراد در بیمه مرکزی شخص رئیس کل نیز پاسخ گو شده است. با چنین وضعیت پیچیده ای حال معلوم نیست در پشت پرده عدم توجه به تئوری فیل سفید چه سودی نهفته است و چرا اصرار به تزریق برخی افراد در یک شرکت کوچک بیمه ای خصوصی با این جدیت دنبال می شود؟ در شرایطی که این عملکردها اعتبار نهاد ناظر را نزد کلیه ذی نفعان بر سر زبان ها انداخته و حتی در دوره غیر بیمه ای ترین روسای کل گذشته بیمه مرکزی نیز بی سابقه است. مدیران وارداتی صنعت بیمه باید بدانند که مناسبات صنعت بیمه تا پیش از این چنین نبوده و فارغ از هر نتیجه ای تا امروز، آنها بازنده اند چراکه مشروعیت و اعتبار یک میانجی و تصمیم گیر را از خود سلب کرده و نهادهای دیگری را واسط خود کرده اند، اقدام آنان حکایت پدری است که قدرت حل فصل مسائل درون خانواده را نسبت به گذشته ندارد و فرزندان برای حل اختلاف نظرها به دیگران پناه می برند. از سوی دیگر جایگاه بی نظیر بیمه مرکزی نسبت به سایر دستگاه های اجرایی کشور می طلبد از مدیرانی که درک درستی از جایگاه این سازمان داشته اند استفاه شود تا مشروعیت حمایتی و نظارتی این سازمان محفوظ باقی بماند.
بازگشت | |