صفحه اصلي > سایه بان > «کشاورز» هم به سرنوشت مدیران قبلی بیمه ایران دچار می شود؟

«کشاورز» هم به سرنوشت مدیران قبلی بیمه ایران دچار می شود؟


9 اردیبهشت 1403, 12:03.
 
 
گروه سایبان - مدیرعامل بیمه ایران باردیگر تغییر کرد اما «کشاورز» چقدر می تواند مشکلات بیمه ایران را مرتفع کند؟ شرکتی که یکی پس از دیگری شعب خود را در کشورهای دیگر به تعطیلی رسانده و یا رتبه مطلوب خود را در منطقه از دست داده می تواند به تقویت جایگاه خود بپردازد؟
 
ابتدای سال جاری بود که خبر تغییر مدیرعامل بیمه ایران بعد از ماه ها شنیده ها در این شرکت به وقوع پیوست. بیمه ایران را در سال های اخیر می توان شاهراه ورودی مدیرانی دانست که می آیند و می روند اما اصلاحات جدی را در این شرکت شاهد نیستیم، هرچند که در سال های اخیر این کارمندان بیمه ایران هستند که جایگاه های مدیریتی این شرکت را از آن خود می کنند.
 
از اولین مواردی که می توان در راستای ساختار معیوب این شرکت بیمه ای عنوان کرد انشای حکم مدیرعامل و اعضای هیات مدیره با وزیر اقتصاد است که مدیرعامل را نسبت به پاسخ گویی به هیات مدیره بی تعهد می کند. اما این تنها قدم نخست نیست بلکه در این ساختار مدیرعامل رئیس هیات مدیره نیز هست، موضوعی که در ابلاغ آئین نامه حاکمیت شرکتی به شرکت های بیمه منع شده است. بنابراین در همین راهبرد ساده که بر اساس موازین قانون تجارت و شرکت های سهامی مدیرعامل حکم خود را از اعضای هیات مدیره دریافت می کند و نسبت به عملکرد خود به آنها پاسخ گوست، در بیمه ایران چنین روندی را شاهد نیستیم و معلوم نیست مدیرعامل با اختیارات ویژه ای که نسبت به سایر قوانین دارد آیا به اعضای هیات مدیره نیز پاسخ گوست یا خیر؟
 
همین رویکرد ویژه است که به نظر می رسد وزارت اقتصاد را به این نتیجه رسانده که تنها نسبت به تغییر مدیرعامل اقدام می کند و کمتر دیده شده اعضای هیات مدیره به عنوان تیم هدایتگر شرکت به صورت کلی تغییر کنند.
 
از سوی دیگر در حالی که اعضای مجمع این شرکت بیمه ای را وزرای اقتصادی دولت تشکیل می دهند اما با تنفیذ اختیارات خود به وزارت اقتصاد تقریبا این شرکت بیمه ای را به حیات خلوت این وزارت خانه تبدیل کرده اند. این در حالی است که معلوم نیست که آیا بیمه ایران به عنوان شرکتی که مدیرعاملش منصوب وزرای امور اقتصادی و دارایی، صمت، و رییس سازمان برنامه و بودجه است آیا توانسته به عنوان بیمه گر تراز اول کشور همین وزرای مجمع خود و سایر مسئولین ذی ربط را نسبت به بیمه کردن کلیه شرکت ها و سازمان های زیرمجموعه متقاعد کند؟ اگر چنین است چرا میلیاردها تومان از طلب بیمه ایران تنها در دو خودروسازی کشور بلوکه شده؟
 
همین رویکرد در انتصابات نقش هیات مدیره بیمه ایران را به حاشیه برده است و حتی بیمه مرکزی را با تعریف روشنی از رویکردهایی که باید نسبت به بیمه ایران در پیش بگیرد با ابهام مواجه کرده است تا جایی که بیمه مرکزی عزمی نسبت به جلوگیری از انتصاب افراد دارای سابقه غیر مرتبط بیمه ای در هیات مدیره این شرکت که بعضا دارای مغایرتهایی با آئین نامه 90 است نداشته و رویکرد نهاد ناظر در سال های گذشته نسبت به این موضوع علی السویه بوده  و کمتر دیده شده رویه ای که در سایر شرکت ها دارد را در این شرکت نیز پیاده سازی کند. 

نمونه اخیر آنرا در انتصاب یکی از مدیران گمرک شاهد بودیم که به عنوان عضو هیات مدیره به این شرکت بیمه ای پیوست در حالی که انتظار می رود بیمه ایران به عنوان قدیمی ترین شرکت بیمه کشور که نه تنها بیش از 20 درصد بازار بیمه ای کشور را در اختیار دارد بلکه بخش قابل توجهی از سهم اتکایی صنعت بیمه را به دوش می کشد در ترکیب هیات مدیره خود دارای خبرگان و متخصصان حوزه های بیمه ای باشد. این در حالی است که صندلی بیمه ایران بعضا با افرادی پر می شود که معلوم نیست چطور به این صندلی ها می رسند و عملکرد آنها در این شرکت بیمه ای چه بوده است،؟
 
  
در سایه چنین تصمیماتی شاهد هستیم زیان انباشته این شرکت سال هاست در صورت های مالی گزارش می شود و نه تنها کاهش نیافته بلکه افزایش نیز داشته است و افراد با تجدید ارزیابی دارایی های این شرکت هرازگاهی سعی در استهلاک این زیان داشته اند. از سوی دیگر آمارهای رسمی همواره به کسری ذخایر تکیه دارد، بدون آنکه معلوم شود چطور چنین فاجعه ای در بزرگترین شرکت بیمه ای رخ داده؟
 
یکی از مشکلات ساختاری بیمه ایران را می توان اساسنامه این شرکت بیمه ای عنوان کرد که با اساسنامه سایر شرکت های بیمه دارای مغایرت است. بیمه ایران دارای شعب متعددی در خارج از کشور است که بعضا فعالیت برخی متوقف شده، برخی علی رغم توقف فعالیت دارای کارمند هستند و البته برخی نیز در کشورهای حاشیه خلیج فارس فعالند. 

 
در سایه چنین وضعیتی فریدون صفرخانلو از مدیران سابق این شرکت بیمه ای و کارشناسان صنعت بیمه کشور در همین خصوص به خبرنگار ما می گوید: بیمه ایران به عنوان تنها شرکت بیمه بازرگانی دولتی پس از اجرایی شدن قانون تاسیس موسسات بیمه غیردولتی آن طورکه باید تقویت نشده بلکه تضعیف هم شده است وازآزادی عمل مانند رقبای بخش خصوصی که ازمقررات خاص خود آزادنه تبعیت می کنند بهره مند نبوده ونتوانسته هم سوودررقابت  با بخش خصوصی اقدامات سازنده خود را ادامه دهد و تدریجا سهم به سزایی از بازار بیمه را از دست داده و چنانچه اصلاحات ساختاری صورت نپذیرد بیمه ایران به سختی بتواند حتی شرایط فعلی خود را در بازار صنعت بیمه حفظ نماید وبا استمرار وضع فعلی و در تابعیت ازقوانین ومقررات دولتی مانند قانون خدمات کشوری قطعا با افول واضمحلال ناشی ازبوروکراسی اداری مواجه شده و شاکله بازرگانی خود را از دست داده ومبدل به یک دستگاه اداری وبروکراتیک می گردد تا یک شرکت بیمه بازرگانی اثرگذار دربازار بیمه کشور و حتی فراتر از آن درمنطقه و جلوگیری ازاین فروپاشی محقق نمی شود مگردر شرایطی که اداره مطلوب آن با برداشتن مقررات پیچیده عمومی اداری فراهم گردد و تغییرات مکرر مدیرعامل بیمه ایران که طی یک دهه اخیرشاهد آن بوده ایم نمی تواند موجب جلوگیری این روند باشد.

به گفته وی نیروی انسانی متخصص و آموزش دیده وبا تجربه ثروت و دارایی های کلیدی بیمه هاست که می توانند به  یک شرکت بیمه با هدایت ومدیریت صحیح هویت واعتبار بدهند و درخلاف آن با ایجاد  بی انگیزگی و کم توجهی در شرایط رقابتی موجب ازدست دادن و یا روند نزولی پرتفوی و کاهش عملکرد وحذف بیمه گذاران باشند موضوعی که در مجمع عمومی بیمه ایران به آن توجه اساسی وپرداخته نشده و صرفا بررسی صورت های مالی وسود وزیان را شاهد بوده ایم زیرا نقش حسابرس وبازرس ومجامع عمومی رسیدگی به اعداد وارقام ورعایت قوانین ومقررات است  وبیمه ایران آنتـروپی خود را خواد داشت. 

در سال های اخیرشاهد بودیم که  خروج و موج بازنشستگی نیروهای قدیمی  نیز دراین شرکت سرو صدای زیادی به پا کرد و در شرایط کنونی بیش ازنیمی ازکارکنان بیمه ایران قراردادی هستند که همین وضعیت نیز به پیچیدگی شرایط افزوده است وعلیرغم هزینه سنگین آموزش وکسب تجربه در بیمه ایران انتظارخروج کارکنان را به موسسات بیمه غیردولتی را بایستی انتظارداشت . بنابراین بیمه ایران در اولین قدم باید متناسب با افزایش ظرفیت های  خود نسبت به استخدام وبه کارگیری  نیروهای رسمی حرفه ای و جانشین پروری اقدام می کرد ترکیب ووضعیت نیروی انسانی وحقوق ومزایای کارکنان ومدیران بیمه ایران در قیاس با شرکت های بخش خصوصی وامتیارات  آنان به دلیل قوانین ومقررات حاکم برشرکت های دولتی پایین است که موجب اخذ ماموریت بدون حقوق  و مرخصی و حتی جدایی و به کارگیری  در شرکت های خصوصی بیمه شده است  شرکت بیمه ایران باید جلوی فرار ومهاجرت نیروی انسانی ارزشمند خودرا بگیرد با توجه به این که  روند استخدام نیروی رسمی در این شرکت بیمه ای متوقف است .
 
  
 
صفرخانلو می گوید که موضوع سرمایه گذاری های این شرکت بیمه  نیز باید متناسب با آیین نامه های شورای عالی بیمه طراحی شود و سبد سرمایه گذاری های بیمه ایران در شرکت های زیر مجموعه و اقماری و سرمایه گذاری در پروژهای ساختمانی عظیم  نیاز به بازنگری دارد و منابع سرمایه وذخایرفنی وریاضی باید در مقاطع زمانی متفاوت  ومناسب سرمایه گذاری شود که می توان به پروژه برج های دو قلو و شرکت بیمه ایران معین   اشاره کرد که اخیرا مواردی را برای بیمه ایران ایجاد کرده است وی اضافه کرد که شرکت های اقماری بیمه ایران در سال های اخیر نامتوازن رشد کرده اند و معلوم نیست نتیجه فربه کردن این شرکت ها که از منابع بیمه ایران بعضا افزایش سرمایه های زیادی داشته اند چیست؟ در حالی که بعضا شرکت های مهمی مانند بیمه ایران معین مدت هاست که رها شده و با سرپرست اداره می شود وتصمیم به تغییر نوع فعالیت و عرضه آن درفرابورس همچنان ذی نفعان نا مشخص است.
 
صفرخانلو با بیان اینکه افزایش و حفظ بازار موضوع  اصلی فعالیت بیمه گری بیمه ایران درصدور بیمه نامه های  مستقیم وهمچنین اتکایی واگذاری وقبولی  به عنوان راهبر ولیدر بیمه کشور است و باید ازحالت دستوری خارج و ازپذیرش این قبیل بیمه نامه های کارشناسی نشده و سفارشی ودستوری خودداری کند  و اکچوئری لازم را درصدور بیمه نامه ها  مد نظرداشته باشد وقتی صحبت از تحول می شود موضوع توجه به همین رویکردهاست و باید تبیین شود که بدنه کارشناسی بیمه ایران چرا نسبت به جذب پرتفوی های کارشناسی شده بی توجه وانگیزه بوده است؟ و چرا برخی بیمه نامه ها ازاکچوئری مناسبی برخوردار نبوده که منجر به زیان انباشته شده که  چندین سال است قادر به ترمیم واصلاح آن نبوده است وچراهای دیگرکه مسئولیت مدیرعامل بیمه ایران را علاوه بر وظایف اصلی که توجه به موضوع فعالیت شرکت است نسبت به مدیران  شرکت های بیمه خصوصی جهت پا سخگویی  به مجمع و سایر سازمان ها و نهادهای نظارتی و خواسنه های سایر اشخاص حقوقی وحقیقی و غیره چندین برابر کرده است ؟.
 
از سوی دیگر مصطفی کیایی از مدیران بیمه ایران نیز در گفت و گو با خبرنگار ما صراحتا اذعان دارد که بیمه ایران به محل رفت و آمد برخی افراد تبدیل شده بدون آنکه آنها بتوانند اصلاحات ساختاری در بدنه این شرکت ایجاد کنند. وی معتقد است در سایه چنین روندی چشم انداز و استراتژی مشخصی را در صنعت بیمه از سوی بیمه ایران شاهد نیستیم و بعضا این شرکت به ایستگاهی برای رفت و آمد افراد تبدیل شده .
 
وی معتقد است بدون داشتن استراتژی مشخص و برنامه های هدف گذاری شده چطور می توان انتظار داشت که بیمه ایران تغییر کند بنابراین مشکل افراد نیستند و مشکل ساختار بیمه ایران است، بنابراین فرقی ندارد که چه کسی مدیرعامل این شرکت باشد.
 
کیایی می گوید در سایه این روند معیوب می توان انتظار داشت که «کشاورز» نیز به سرنوشت سایر مدیران دچار خواهد شد.
 
او در پایان اذعان دارد که تا زمانی که برنامه راهبردی مشخصی وجود نداشته باشد و ساختار تغییر نکند تغییر مدیران بی فایده است و تنها بیمه ایران و دولت است که هزینه مدیریت افراد و فرصت های از دست رفته در این شرکت را متقبل می شود.
 
 
اما راهکار خروج بیمه ایران از وضعیت فعلی را چطور می توان ترسیم کرد؟ آیا خصوصی سازی و یا واگذاری سهام آن به شرکت های بیمه می تواند مدل مناسبی برای ترمیم وضعیت فعلی باشد؟
 

بازگشت | Web Statistics