تحول استراتژیک در بیمه کارآفرین؛ از اقیانوس قرمز ثالث به ستارههای زندگی2 آبان 1403, 09:43. |
گروه سایبان - در صنعتی که جنگ در ثالث فروشی تبدیل به اقیانوسی قرمز شده است، استراتژی بیمه کارآفرین از تمایز پرتفو و روند پایدار آن حکایت دارد. مطالعات وضعیت پرتفوی بیمه کارآفرین از 6 ماهه سال 1397 تا 6 ماهه مشابه امسال نشان می دهد که این شرکت توانسته در حوزه بیمه های عمر اندوخته دار با رشد هزار و 644 درصدی مواجه باشد تا جایی که حق بیمه این رشته به هزار و 500 میلیارد تومان در 6ماهه سال جاری رسیده است. اما آنچه پرتفوی کارآفرین را نسبت به پرتفوی صنعت بیمه متمایز می کند سهم اندک بیمه های شخص ثالث در پرتفوی آن است. اگر قرار باشد رفتار شناسی این پرتفو بر مبنای ماتریس بوستون مورد نقد و بررسی قرار گیرد، باید اذعان داشت راهبرد کلان مجریان «وآفرین» به جای تکیه بر گاو شیرده که در شرکت ها به بیمه شخص ثالث تعبیر می شود به ستاره ای به نام بیمه های زندگی اندوخته دار اختصاص یافته. بررسی روند سهم دو خدمت بیمه شخص ثالث و زندگی اندوخته دار از مجموع پرتفو در دوره مطالعاتی نیم سال اول 1397 و دوره مشابه آن در سال 1403 نشان از یک واگرایی دارد. به عبارت دیگر هرچقدر سهم بیمه های زندگی اندوخته دار در «کارآفرین» افزایش یافته در نقطه مقابل سهم بیمه های شخص ثالث در این سبد کاهشی است. این ساختار واگرا در شرایطی ترسیم می شود که مهم ترین دغدغه عبدالناصر همتی وزیر اقتصاد که در آن سال ها رئیس کل بیمه مرکزی بود فاصله گرفتن شرکت ها از فروش بیمه نامه های ثالث و حرکت به سمت بیمه های عمر و سرمایه گذاری است، هدفگذاری ای که روند آن در رفتار راهبردی بیمه کارآفرین به روشنی قابل رصد است. بیمه کارآفرین در بیانیه ارزش های خود به سه اصل یادگیری، کار گروهی و قانونمندی توجه ویژه دارد. ارزش هایی که با هدف گذاری های صورت گرفته خصوصا اصل ایفای نقش موثر در توسعه پایدار و ارتقای کیفی پرتفو مطابقت دارد. از همین رو کارآفرین را نیز باید از جمله شرکت هایی عنوان کرد که به برنامه کسب و کاری خود متعهد بوده و روند راهبردی آن دارای یک انسجام پایدار است. بیمه کارآفرین از دیرباز توجه ویژه ای به توسعه به عمرهای در کشور داشت تا جایی که فریدون خلیلی فرد معاون وقت مدیرعامل این شرکت در 23 مرداد ماه 1386 نیز به اهمیت فروش، سرمایه گذاری، تربیت نیروی تخصصی در ستاد و صف و کمک به زیر ساخت های اقتصادی کشور با توسعه بیمه های عمر اشاره کرده بود. او به همراه آقای عبدالمحمود ضرابی پایه های مستحکمی را در این زمینه بنا نهادند و محمد حیدری نیز در دوره مدیریتی خود الزام عملیاتی به این برنامه داشت.
نخست آنکه بیمه های عمر یکی از مهمترین ابزارهای تامین مالی ارزان قیمت برای پروژه های اقتصادی به شمار می روند. دوم اینکه این بیمه نامه ها بیش از سایر رشته ها ماهیت ضد تورمی دارند،. از همین منظر شرکتهایی که به روند توسعه بیمه های عمر پایبند هستند را می توان در بعد تخصصی متفاوت از سایر شرکت های بیمه دسته بندی کرد؛ رویکرد حرفه ای در سرمایه گذاری منابع، نگهداری حساب ها و بهره گیری از نیروهای متخصص را می توان از جمله مشخصات این قبیل شرکت ها ارزیابی کرد. بیمه کارآفرین نیز به عنوان اولین بیمه خصوصی کشور دارای دو هزارو 227 نماینده فروش بیمه نامه است که از این میزان قریب به 20 درصد آن یعنی چیزی حدود 436 نماینده برای فروش بیمه های عمر تربیت شده است. بنابراین برنامه ریزی هایی با افق بلندمدت را می توان یکی از مشخصه های متمایز سهام داران و انسجام یکپارچه میان این بخش و ارکان اجرایی دانست. از سوی دیگر نهاد ناظر صنعت بیمه را نیز می توان یکی از شرکای اصلی این شرکت ها دانست. همین رویکرد می تواند به عنوان سومین عامل نقطه قوت بیمه های عمر به شمار رود، چراکه احتمالا تضمین سرمایه در پروژه هایی که دولت نیز در بخشی از آن شراکت می کند دارای ریسک کمتری است. بنابراین می توان انتظار داشت که با برنامه های توسعه پایدار و اختصاص مشارکت در منافع 697 میلیارد تومانی سال 1402 به بیمه گذاران و برنامه فروش بیمه های امید بازنشستگی شاهد افزایش پرتفوی کارآفرین در این رشته در پایان سال 1403 نیز باشیم. بازگشت | |