صفحه اصلي > سایه بان > حیات صنعت بیمه در گرو تغییر رویکرد

حیات صنعت بیمه در گرو تغییر رویکرد


17 آذر 1403, 11:44.

بهروز میرزایی- دکتری جامعه شناسی اقتصادی و توسعه- صنعت بیمه روز ۱۳ آذر ماه ۱۴۰۳ را به خاطر خواهد سپرد، روزی که بعد از سالها رییس جمهور در همایش روز ملی بیمه حضور یافت تا به نوعی بر اولویت بودن بیمه برای حاکمیت و جامعه صحه بگذارد.

 رییس جمهور  ابتدا با حضور و سپس با سخنانش بر تغییر رویکرد بیمه مرکزی و همراهی شرکتهای بیمه در راستای حفظ حقوق بیمه گذران تاکید کرد.

از این رو بر صنعت بیمه تکلیف است؛ فارغ از گله گذاری های در گوشی، با تغییر ذائقه نهاد ناظر از یک رویکرد انفعالی و میانه رو سیاسی در گذشته به رویکردی منطقی با چاشنی کارشناسانه روی بیاورد.
رییس کل بیمه مرکزی در همایش روز بیمه با ارائه چکیده عملکرد صنعت بیمه و مقایسه آن با کشورهای منطقه منا و همچنین تحلیل نقاط قوت و ضعف صنعت بیمه در کنار چالشهای آن با نهادهای تصمیم گیر برای صنعت که بعضا تصمیمات آنها به تضعیف بیمه گران منجر می شود، در قامت یک کارشناس و پژوهشگر  دردهای بیمه گران را به گوش رییس جمهور و وزیر امور اقتصاد و دارایی رساند که باید آنرا مهمترین اتفاق همایش روز بیمه قلمداد کرد.
از سخنرانی رییس کل بیمه مرکزی اینگونه استنباط می شود که مسئولان صنعت بیمه به جای بزرگنمایی و پروپگانداهای صرف تبلیغاتی باید مسیر دیگری را برای ارتقا و توسعه بازار بیمه بر اساس واقعیات جامعه برگزینند.
به دلیل کم توجهی صنعت بیمه به سرمایه اجتماعی طی سالهای عمر بیمه گری در کشور، همچنان بیمه در خانوار ایرانی غریب است و در سبد خانوار جایگاهی ندارد. بطوری که با وجود ۲۸ میلیون بیمه گذار شخص ثالث و بیش از ۲۵ میلیون بیمه گذار درمان تکمیلی، به دلیل نگاه صرف بازرگانی، این رکن اقتصاد در خانوار ایرانی از مقبولیت قابل توجهی برخوردار نیست.
بیمه گران با هدف کسب پرتفوی بی توجه به ذائقه و نیاز بیمه گزاران با یک روند ثابت یا با حداقل نوآوری یا تغییر در محصولات بیمه ای انتظار توسعه بیمه را دارند، این خود عاملی بر بی رمق شدن جامعه در استقبال از محصولات بیمه ای است. طی سالهای فعالیت صنعت بیمه ارائه خدمات ضعیف که خود ماحصل ارائه نرخ غیرفنی برخی شرکتهای بیمه است عاملی مضاعف بر کاهش نفوذ بیمه در سطوح مختلف اجتماعی شده است. وجود ۱۰ میلیون موتورسیکلت و بیش از دو میلیون خودروی سواری فاقد بیمه نامه شخص ثالث، گواه کم کاری صنعت بیمه در تحمیل محصولات خرد به جامعه است.
موضوعی که ذهن بسیاری از صاحبنظران را به خود معطوف کرده، این است که چرا با وجود تامین هزینه های هنگفت سالانه خسارتهای حوادث طبیعی و انسانی، نقش آفرینی این ضلع پر زحمت اقتصاد در بخشهای اجتماعی و فرهنگی  همچنان نامرئی است.
اکنون زمان آن فرا رسیده است که صنعت بیمه برای خودنمایی در اقتصاد کشور و تغییر نگاه افکار عمومی با انسجام بیشتر در معرفی خدمات و همچنین همگرایی در پیگیری حقوق خود در نهادهای تصمیم گیر که در اعمال قوانین بیمه گری نقش دارند فعال شده و با استدلال و برهان علمی منویات خود را در این مجامع و نهادها حاکم نماید.
صنعت بیمه برای توسعه و ارتقا جایگاه خود در اقتصاد و نفوذ در جامعه نیازمند هدفگذاری و بازتعریف راهبردهای اجتماعی و فرهنگی است که تاکنون ارائه غالب محصولات بیمه ای در بازار بیمه بی توجه به شرایط حاکم بر جامعه روانه بازار شده اند، به همین منظور صنعت بیمه باید در کنار تحلیل ریسک های بیمه گری بررسی تفصیلی و مطالعات آمایش سرزمینی را نیز در دستور کار قرار دهند.

بازگشت | Web Statistics