نگاهی به تقلب در صنعت بیمه/ آمار جرائم صنعت بیمه خط قرمز شده است12 مهر 1396, 13:58. |
گروه سایبان - موضوع تقلب در صنعت بیمه از موضوعات مهمی است که بخشی از سرمایه و انرژی صنعت بیمه را به خود اختصاص می دهد .در میزگرد بررسی موضوع تقلب که با حضور معاون نظارت ،معاون حقوقی و مدیر روابط عمومی بیمه مرکزی و مدیرانی از بیمه های رازی و دانا برگزار شد به ابعاد مختلف موضوع پرداخته شد. حبیب میرزایی معاون نظارت بیمه مرکزی
این موضوع از مهمترین مسائل صنعت بیمه است که باید با دقت و حساسیت به جزییات آن پرداخته شود.در چند وقت اخیر مساله تقلبات صنعت بیمه در کلاس ها و دوره های آموزشی قضات نیز مطرح شده و به نظر می رسد با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی امروز این مساله بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است.
به عنوان مقدمه از حیث حقوقی هم در قانون بیمه هم به صورت متن قانون هم اشاره شده در مواد 12 تا 14 بیمه هم صراحتا به این بحث که اگر فرد حسن نیت نداشته باشد برایش ضمانت اجرا در نظر گرفته شده که ما در سایر عقود خیلی به حسن نیت افراد کاری نداریم. مثلا زمانی که شما بخواهید خانه ای بخرید کسی نمی پرسد که آیا حسن نیت دارید؟ ندارید؟ مثلا 50 سالتان است بگویید 60 سالم است. اصلا اهمیتی ندارد. دروغی بگویی که تاثیری در معامله نداشته باشد ولی در بیمه اگر کسی عمدا مدخلی را وارد کند که خلاف واقع باشد و یا کتمان حقیقیت کند این عقد نه تنها باطل است بلکه آن بخش از حق بیمه به عنوان جریمه مسترد نمی شود و تفاوتش با سایر عقود این است که اگر عقدی باطل شود تمام توافق طرفین برمی گردد به روز اول مثلا اگر پولی پرداخت شده مسترد می شود اما در این جا نه. در حق بیمه فرد باید بداند حسن نیت جزء ضمانت های اجرایی سنگین است. در ماده 14 صراحتا بیان شده که اگر خسارت عمدی وارد شود، دیگر تحت پوشش بیمه نیست و خسارت قابل پرداخت نیست. بنابراین از حیث حقوقی هم در قانون جدید بیمه شخص ثالث 95، برای اولین بار جرم انگاری شده؛ چون این پدیده برای مجلس هم شناخته شده بود: هر گونه صحنه سازی برای خسارت جرم محسوب شده در قدیم باید تحت عنوان کلاهبرداری طرح شکایت می شده ولی در قانون جدید بیمه شخص ثالث ماده 61 اعمال متقلبانه ی صحنه سازی صوری تصادف، تعویض خوردو یا ایجاد خسارت عمدی یک جرم خاص(جدید) تلقی شده و کسی که از بابت این تصادف صوری خسارتی بگیرد مشمول مجازات های قانونی خواهد شد. بنده نکاتی را به عنوان مقدمه مطرح کردم که در ادامه در خدمت دوستان خواهیم بود. باختری مدیر امور اتومبیل شرکت بیمه دانا هرگونه رخنه، تعدی و تجاوزی که وارد حریم شخصی فردی شود (چه حقیقی و چه حقوقی) باید دید که این رخنه و تجاور و تعدی از چه محلی به شخص وارد شده. هر فردی که به او این مسائل برخورده باشد مثلا فردی خانه اش را دزد زده باشد یا بانکی که سرقتی از آن صورت گرفته باشد؛ اولین کاری که آن شخص حقیقی یا حقوقی باید بکند این است که بیاید بررسی کند که نقاط آسیب پذیر من، زندگی من و کار من چه بوده که این اتفاق برای من افتاده. ما به قول آقای دکتر میرقاسمی نمی توانیم بیاییم و تمام مسائل جامعه را حل کنیم که هیچ کسی انگیزه ی تقلب و تخلف نداشته باشد ما سر فصل این را در قانون جدید سال95 داریم که انشعاباتی در بحث جرم کیفری اقدام متقلبانه حتی شروع کلاهبرداری، کلاهبرداری و گرفتن خسارت عمدی و اقدام برای گرفتن خسارت عمدی که در قانون مجازاتش مشخص شده از شش ماه تا یک سال حبس و در مواردی حدود دو سال در قانون شخص ثالث پیش بینی شده که به این شیوه با افراد برخورد شود. قاعدتا کسانی که کارشان کلاهبرداری از ییمه است شاید خیلی زیرک تر از از افرادی که به عنوان مسئول در دستگاه های بیمه هستند مثل بنده؛ می آیند دو دو تا چهارتا می کنند که مثلا منی که شغلم کلاهبرداری از بیمه است؛ آیا از این به بعد با این جرایمی که پیش بینی شده، می صرفد که این کار رابکنم؟ جایی شاید به این نتیجه برسد که نه به صرفه نیست و این کار را ادامه ندهد. اما من فکر می کنم که اگر کسی به صورت حرفه ای یعنی شغلش این باشد که از بیمه کلاهبرداری کند با توجه به مجازات هایی که در نظر گرفته شده و زیرکی ای که این افراد دارند، به ویژه در حوزه ی تخصص بنده یعنی بیمه ی شخص ثالث خودرو در خیلی از موارد ما می بینیم که کسی که این ها را سازماندهی کرده و این تشکیلات را راه اندازی کرده؛ نه بیمه گذار است نه زیان دیده؛ یعنی گروه دیگری هستند که از افراد استفاده می کنند و اینها را مستمسک دریافت خسارت جعلی قرار می دهند. به فرض ما گروهی را در شهریار به کمک آگاهی شناسایی کردیم که اینها یک سری افراد معتاد را پیدا می کردند و با سنباده یا چیزهای دیگر روی دستشان را خراش می دادند که مثلا روی آسفالت کشیده شده، بعد دندانها و بینی فرد را با چکش می شکستند و او را می انداخنتد جلوی موتور سیکلت یا اتومبیل که مثلا تصادف کرده و پلیس می آمد و کروکی تهیه می کرد. در واقع اگر هم این موضوع لو می رفت هیچ اثری از فرد اصلی نبود و ما نمی دانستیم که چه کسی است؟ اسمش چیست؟ کد ملی اش؟ و نمی توانستیم جایی ثبت کنیم. به نظر من باید نقاط ضعفمان را پیدا کنیم. چون در هر صورت یک سری افراد هستند که انگیزه ی کلاهبرداری از بیمه را دارند. یک زمانی ما بیمه می فروختیم و تعهدمان 8 میلیون تومان بود و دیه 40 میلیون. الان دیگر ما داریم معادل مبلغ دیه بیمه نامه می فروشیم یعنی 280 میلیون تومان. با بیمه نامه ی 280 میلیون تومانی که می گوید با هر خراشی که به بدن فرد وارد می شود شما باید یک شتر دیه بدهید 1% این مبلغ می شود 2800 تومان طرف انگیزه پیدا می کند. کجا می تواند چنین کاری را انجام دهد؟ در پرونده ی دیگری خانمی دو قلو باردار بوده و پرایدی در اتوبان از روی پای( کفش) این خانم رد می شود و ایشان می افتند زمین. کروکی کشیده می شود و انتقال داده می شوند به بیمارستان. سقط جنین اتفاق می افتد بر اثر آمپولی که برای سقط جنین قبلا زده بودند. این خانم می آیند و تقاضای 300 میلیون دیه می کنند. بررسی که می شود مشخص میشود که عین این پرونده در بیمه ی آسیا تشکیل داده و می خواسته بگیرد یعنی برای یک وضع حمل از دو تا بیمه پول بگیرد. فکر نمی کنم راهی از این ساده تر برای کلاهبرداری وجود داشته باشد. خیلی راحت بدون هیچ درد و زخم و هیچ مشکلی که نه تبعاتی برای آن فرد دارد و نه چیزی و اثباتش هم بسیار مشکل است. که اگر آن تکرار اتفاق نمی افتاد ما نمی توانستیم اثبات کنیم که عمدی بوده؛ چون پلیس کروکی کشیده و تایید کرده و گزارش کرده که این حادثه به این شکل است. به نظر من مهم ترین مشکل شناسایی نقاط ضعف داخل صنعت بیمه است که به نظر من ما در این حوزه ضعف داشتیم. محمود امر اللهی، مدیر عامل شرکت بیمه رازی من سعی می کنم یک سری مسائلی رو که در عمل با آن مواجه شدم را مطرح کنم و پیشنهاداتی هم داشته باشم. طبق آمار، سالانه در شور امریکا در بیمه ی درمانی هزینه ی تقلب بالای 150 میلیارد دلار است. ( این آمار برای سال 2003 است.) و عنوان می کنند که کلاهبرداری در بیمه های تکمیلی درمان بسیار گسترده است و حدود 20% از کل خسارت های پرداختی است. ما اگر بخواهیم همین را به کشورمان تعمیم بدهیم، می گوییم اگر 10% از خسارت های دریافتی تقلب باشد، باید بررسی کنیم امار پرداختی خسارت در سال 95 چقدر بوده و چه عددی را می شود از این نتیجه گیری کرد. بنابراین می طلبد که صنعت بیمه بیاید وسازمانی را برای برون رفت از این وضعیت و مقابله با جعل و تقلب کلاهبرداری راه اندازی کند.(کارگروهی که کارشان همین باشد) که اولا بتوانند مصادیق جعل و کلاهبرداری را مشخص کنند. ما در خیلی از مفاهیم می بینیم که برداشت ها متفاوت است. این کار گروه اولا می تواند مصادیق را مشخص کند بعد بحث آموزش را جدی بگیرد: آموزش به پرسنل، آموزش به بیمه گذاران، آموزش به بیمه شدگان، آموزش به ذینفعان بیمه ای که دچار آسیب نشوند و به عنوان زیان دیده وسواستفاده شده قرار نگیرند و هم خدایی نکرده خودشان سهوا مرتکب این خطا نشوند. بنابراین ما با این کارگروه و تشکل می توانیم به مصاف با کسانی برویم که باعث شدند قیمت تمام شده ی محصولات بیمه بالابرود و طبیعتا هزینه اش را هم مردم می دهند و هم شرکت های بیمه. بحث های حقوقی هم در این مورد بسیار موسع است که دراین کارگروه می تواند تعیین تکلیف شود. بعد هم جلسات مرتب و نوبه ای تشکیل شود. تیم های کشف تقلب باید تجهیز کنیم و بانک اطلاعاتی ایجاد کنیم. متاسفانه الان بانک اطلاعاتی مدونی در مورد رشته های مختلف بیمه ای مثل تقلب و تخلف و جعل که دارند انجام می شوند، نداریم. چه ایرادی دارد که ما قبل از اینکه بیمه نامه ای صادر کنیم استعلامی بکنیم در مورد صاحب فلان کد ملی فلان پلاک خودرو یا اسم فرد یا کدپستی یا شناسه ی اقتصادی که آیا دارای سابقه هست یا نه؟ اصلا وارد جزییات نشویم فقط اینکه آیا سابقه دارد یا نه. ما الان در همین حد هم سامانه یا سازمانی نداریم که این اطلاعات اولیه را بگیریم. ما الان با پدیده ی جدیدی روبرو هستیم که بیمه گذارانی برای مثلا یکی دوسال با یک شرکت بیمه قرارداد می بندد؛ قسمتی از حق بیمه را پرداخت می کند وخسارت هایش را هم تمام و کمال می دهد و بقیه ی حق بیمه اش را نمی دهد. سال بعد می رود سراغ بیمه گذار دیگری. هیچ انفاقی هم نمی افتد و شرکت های بیمه گذار خوشحالند که آمار فروششان بالا می رود اما به چه نرخی. قیمت پایین آورده شده، فروشی انجام شده، آمار فروش ظاهرا بالا رفته و صورت های مالی خوب نشان می دهد اما باطنا خسارت هایی که پرداخت شده و مطالباتی که به صورت معوق در دفاترثبت شده. اینها نیازمند آن سازمان است که با این پدیده که اخیرا شایع شده با توجه به رکودی که در بخش های اقتصادی حاکم شده؛ اینها بایستی که ساماندهی شود. یک عامل دیگری که می تواند در بحث جلوگیری از تخلفات و تقلبات به ما کمک کند؛ بحث تکنولوژی است. استفاده ی بهینه از تکنولوژی طبیعتا منجر به کاهش قیمت تمام شده می شود و جعل و تقلب را سخت تر می کند که فرد باید بسیار حرفه ای باشد یا از تشکل بسیار قوی ای باشد که بتواند این کار را بکند. این بحث ها بحث های بسیار کلیدی و حیاتی است که ما با یک جلسه ده جلسه و پنجاه جلسه به آن نخواهیم رسید که چکونه با جعل و تخلف برخورد کنیم. یک سازمان و تیم حرفه ای می خواهد در دو بحث تئوریک و اجرایی که افراد سلامتی در آن قرار بگیرند که بتوانند تمام جوانب امر را بسنجند و در اجرا بتوانند موفق باشند. و ارتباطشان بایذ با تمام شرکت های بیمه، دستگاه های نظارتی، پلیس، قوه ی قضاییه قوی باشد که بتوانند سرعت عمل داشته باشند و در کشف و برخورد سریع عمل کنند. من توصیه ی جدی ام همین است که این تیم باید تشکیل شود حالا یا در سندیکا یا بیمه مرکزی. و آن بانک اطلاعاتی که گفته شد خیلی کمک می کند. ما متاسفانه بانک اطلاعاتی نداریم و این خیلی بد است. و همونطور که عرض کدم ما اگر بیاییم 10% خسارت پرداختی کل صنعت بیمه را بیاوریم بالای 1500 میلیارد تومان در سال می شود. مگر صنعت بیمه چقدر سود می کند که 1500 میلیارد تومانش از آن خارج شود. سال ها پیش ما اتومبیل تدریس می کردیم در جزوات و کتاب هایی که بود نوشته بود که صنعت بیمه در دنیا می داند که حدود 30 تا 40% از پولی که دارد تحت عنوان خسارت می دهد بابت جعل و تقلب است ولی توان اثبات را ندارد و امکان پیگیری کردنش نیست. حالا ما الان نمی گوییم 30-40% است ولی 10% که هست. کسی در این جمع هست که مخالف 10% باشد؟ این 10% در سال گذشته که بابت خسارت پرداخت شده در صنعت بیمه مبلغ بسیار بالایی است. در هر صورت ارزش این را دارد که صنعت بیمه روی ایجاد این تشکل و نهاد سرمایه گذاری کند. من استدعا دارم این کار صورت بگیرد. تاکید دارم که حتما از ابزارتکنولوژی و IT درآن استفاده شود. تاکید دارم افراد صاحب نظر در حوزه های مختلف؛ در بحث های حقوقی مثل پلیس، قوه ی قضاییه ، بیمه ی مرکزی به عنوان ناظر بر شرکت های بیمه و سندیکا در این جلسات حضور بیشتری داشته باشند. وقتی دنیا رو به تحول است بالطبع مسائل جعل و تخلف هم به روز و نو می شود و ما باید با این شیوه های نوین جعل و تقلب آشنا شویم. اطلاع رسانی در مورد این قضیه متاسفانه در حوزه ی صنعت بیمه قوی نیست. همان طور که جناب باختری فرمودند ما می بیبنیم که یک شرکت بیمه دچار همان نوع کلاهبرداری ای شده که در شرکت دیگری اتفاق افتاده و هیچ نوع تبادل اطلاعاتی صورت نمی گیرد. این عدم تبادل اطلاعات باعث بالا رفتن آسیب پذیری صنعت بیمه شده. کتاب های مختلفی هم در این زمینه نوشته شده. بهترین کتابی که اخیرا چاپ شده " نگاهی به تقلب در صنعت بیمه" است که در آن برای هر کدام از رشته های بیمه انواع شیوه های جعل و تقلبی که شکل می گیرد را تبیین کرده است. از اینها باید استفاده کرد. باید آموزش داد؛ به خصوص قسمت بازرسی و پول شویی شرکت ها که افراد با این مبانی و مفاهیم آشنا شوند و آموزش ببینند. این بحث کلی بود که من فکر می کنم با آن بحث تشکل اگر صورت بگیرد و ادامه پیدا کند؛ کار خیلی بهتر می شود و آسیب پذیری صنعت بیمه کمتر می شود. عدم برخورد مناسب با این قضایا سبب نضج فساد، جعل و تقلب درصنعت بیمه و در جامعه خواهد شد. یعنی هم از این باب که ما باید از آن جلوگیری و با آن برخورد کنیم و هم باید کاری کنیم که جلوی توسعه ی آن را بگیریم. اینها همه دغدغه هایی است که صنعت بیمه در حال حاضر با آن مواجه است و هیچ رفتار سازمان دهی شده در مقابله این پدیده صورت نگرفته. کی می خواهد این اتفاق بیفتد؟ بالاخره باید جدی به آن بپردازیم. صنعت بیمه دارد عوارض و خسارات سنگینی را پرداخت می کند. درشرایط رکود اقتصادی سرمایه گذاری کردن بسیار سخت است. پول در آوردن و سود کردن بسیار سخت است. حالا ما وقتی الان داریم روزنه ای می بینیم چرا نباید سازمانی داشته باشیم که بتوانیم جلوی این خلافکاری ها را بگیریم. من تاکید دارم که زودتر این سازمان سازمان دهی شود حالا یا در بیمه ی مرکزی یا در سندیکای بیمه گران باید به آن پرداخته شود. مصطفی زندی: بحث های خوبی مطرح شد و سوالی در این زمینه قابل تامل است. آیا آماری از میزان کلاهبرداری و تقلب در صنعت بیمه وجود دارد؟ یعنی اگر رقم تقلب در صنعت بیمه آنقدرها سنگین نباشد شاید نیازی به تشکیل سازمان مقابله با تخلفات و حتی تشکیل یک کارگروه نیست اما اگر ارقام جدی و تامل برانگیز باشد باید در این خصوص چاره اندیشی کرد.
ماهیت تقلب بیمه ای به گونه ای است که امر آمارگیری را با مشکل روبرو می کند.این آمار نسبی هم که دوستان در حوزه درمان ایالات متحده آمریکا مطرح کردند باز هم دقیق نیست. هم اکنون آمار مربوط به ادعاهای مطرح شده بیمه گذاران که از سوی شرکت های بیمه ای غیرواقعی تشخیص داده شده و قابل پرداخت نیست، ثبت نمی شود.به نظر می رسد کف تقلبات در کشور ما بالای ده درصد است و البته از آنجا که سیستم های پایش سازمان های گوناگون در تعامل و تبادل اطلاعات ، ضعیف عمل می کنند همین امار نسبی هم قابل اعتنا و اتکا نیست.
به عبارت ساده تر آمار جرائم، خط قرمز ما شده است.به اعتقاد من باید کم کم این خط قرمزها را پاک کنیم چرا که برای رسیدن به یک درک درست در خصوص هر پدیده اجتماعی باید به آمارهای آن دسترسی داشته باشیم. وقتی آماری از تقلبات بیمه ای در دست نداشته باشیم طبیعتا نمی توانیم با آن برخورد کنیم.کشف جرایم اینچنینی بر عهده پلیس علمی است که برای خودش یک رشته مستقل دانشگاهی محسوب می شود. یعنی یک کار کارگاهی محسوب می شود.در حال حاضر کشفیات مربوط به تقلب به صورت اتفاقی رخ می دهد یعنی به صورت اتفاقی باخبر می شویم که فلانی در فلان استان در فلان رشته بیمه ای خسارت دریافت کرده و حالا در استان دیگری نیز دنبال دریافت خسارت است. پس به صورت علمی و کارگاهی این مساله را دنبال نمی کنیم.ما پلیس تخصصی و کارگاهی که فقط در این حوزه تربیت شده باشد، نداریم.
بازگشت | |