بلای مطالبات / حال صورتهای مالی شرکت های بیمه خوب نیست2 آبان 1396, 12:33. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
گروه سایبان - بلای مطالبات را می توان آفت دور جدید صورت های مالی شرکت ها ارزیابی کرد،دقیقا همان جایی که مطالبات از بعضا حق بیمه ها پیشی می گیرد و یا با فاصله کمی با آنها قرار دارد .گزارشات شش ماهه از صنعت بیمه نیز نشان می دهد که نسبت مطالبات از حق بیمه های صادره سبقت گرفته است و اساسا وقت آن رسیده که شرکت ها چاره ای در این زمینه بیاندیشند. در همین زمینه مسعود حجاریان، مدیرعامل انجمن حرفه ای صنعت بیمه در خصوص متورم شدن مطالبات در ترازنامه شرکت های بیمه معتقد است که سندیکا و بیمه مرکزی باید وارد عمل شوند و در زمینه شناسایی بیمه گذاران بزرگ که دارای بدهی سنگین به صنعت بیمه هستند تعاملاتی را شکل دهند. حجاریان معتقد است که بیمه گذاران بدهکار باید شناسایی شوند و در سندیکا بانک اطلاعاتی این بیمه گذاران تشکیل شود و از ارائه خدمات به این افراد جلوگیری شود و بیمه نامه این افراد تکرار نشود. وی با بیان اینکه بیمه گذاران بدهکار مرتبا شرکت بیمه خود را تغییر می دهند اضافه کرد که بیمه ها به دلیل عدم اطلاع دچار این مشکل می شوند. مدیرعامل انجمن حرفه ای صنعت بیمه با بیان اینکه معضل دوم وصول مطالبات این بیمه نامه ها است اذعان کرد که پس از سررسید وصول این مطالبات اغلب کار پیچیده ای است و پیگیری از پروسه دادگاه و قوه قضائیه نیز فرآیندی زمان بر و طولانی است و این در حالی است که بیمه ها باید وجوه اتکایی این قراردادها را بپردازند و از طرف دیگر برای این درآمدها ذخیره در نظر بگیرند. وی با بیان اینکه در این فرآیند تنها شرکت های بیمه زیان نمی کنند و بعضا سایر ذخایر شرکت ها اعم از ذخایر ریاضی نیز درگیر می شوند اذعان دارد که این فرآیند بعضا منابع بیمه گزاران بیمه های عمر را نیز تهدید می کند چراکه شرکت ها عموما برای جبران کسری نقدینگی مجبور به جبران از محل های دیگر هستند. حجاریان معضل سوم را ذخیره گیری برای این مطالبات در حساب ها عنوان کرد و افزود که با ماندگاری این مطالبات باید ذخیره برای آن درنظر گرفت که هنوز آیین نامه ای نیز در این زمینه تدوین نشده است . حجاریان با بیان اینکه حال صورت های مالی شرکت های بیمه خوب نیست در پاسخ به این پرسش که نقش مدیران شرکت ها را در فرآیند ایجاد این مطالبات چگونه ارزیابی می کنید اذعان می کند که مشکل مدیریت شرکت های بیمه نیست و عمدتا این مشکلات متوجه کارفرمایان بزرگ است .وی اذعان دارد که این کارفرمایان به تعهدات عمل نمی کنند که بخش مهمی از این معضل نیز به دلیل بدهی های دولت است .به گفته وی بدهی دولت به شرکت ها فرآیند پرداخت ها را با مشکل مواجه ساخته اذعان کرد که این معضلی در سطح ملی است و بناید به مدیریت شرکت ها از این منظر خرده گرفت. بررسی دومینوی این مطالبات در صورت های مالی جالب است . شناسایی درآمد از پرتفویی که نقدینگی آن به شرکت وارد نشده است و در سمت دیگر ترازنامه خسارت هایی که باید پرداخت شود که هرچند عموما این الزام وجود دارد که تا پرداخت کامل حق بیمه فرآیند پرداخت خسارت آغاز نمی شود اما بعضا این گونه نیست. از سوی دیگر منابعی نیز برای سرمایه گذاری در شرکت ها وجود ندارد و ... گزارشات حسابرسی نشده منتشر شده از صنعت بیمه نیز گواه رشد مطالبات شرکت های بیمه است که به نظر می رسد باید با حساسیت بیشتری پیگیری شود. ارقام به میلیون ریال است .
بیمه آرمان 12 ماهه سال گذشته مبلغ به ریال
بازگشت | |