راز ماندگاری سازمانهای ماندگار: تمرکز بر آینده بجای گذشته13 بهمن 1396, 12:27. |
گروه سايبان- گروه مالی AIG، یک شرکت بیمه آمریکایی چندملیتی است که در سال 1919 ایجاد شد. اهمیت این شرکت در اقتصاد امریکا آنقدر تعیینکننده است که در جریان بحران مالی 2008، این شرکت در کنار شرکت خودروسازی جنرال موتورز از معدود بنگاههایی بود که دولت مانع سقوط آن شد و با تخصیص یک اعتبار 180 میلیارد دلاری بخشی از سهام آنرا خرید. جالب این است که مشکل جنرال موتورز ناشی از مشکلات بانکی بود و خودش مقصر نبود در حالیکه AIG خودش هم مقصر بود. در سال 2012 با بهبود وضعیت این شرکت، دولت آمریکا سهامش در آن را فروخت. قیمت هر سهم AIG که در سال 2008 به کمتر از 2 دلار سقوط کرده بود اینک به بالای 60 دلار رسیده است. این شرکت در بیش از 80 کشور جهان با بیش از 56 هزار نفر نیروی کار فعالیت دارد. ارزش دارائی این شرکت در سال 2016 نزدیک 500 میلیارد دلار بود که نزدیک 40 درصد کل موجودی سرمایه ایران است. جدیداً این شرکت توئیتی کرده است که: "ما یکی از اولین کسانی هستیم که یک ابرکامپیوتر در سال 1954 برای انجام کارآمدتر فعالیتهای خود خریداری کردیم. این تفکر رو به آینده امروز نیر ادامه دارد و ما به مشتریان خود کمک میکنیم تا ریسکهای خود را در صنایع نوظهور از قبیل خودروهای بدون راننده و کسب و کارهای اینترنتی مدیریت کنند." رویکرد کاری بسیاری از بنگاهها معمولاً اینگونه است که آنها مداوماً در تلاش هستند مشکلات موجود و یا گذشته پیش روی خود را شناسایی و تحلیل کنند و برای رفع آن راهی بیابند (رویکرد گذشتهنگر یا backward-looking). اما تحولات سریع و دامنهدار محیط، آنها را درگیر دور باطل "شناسایی و تحلیل مشکلات - یافتن راه حل - شناسایی و تحلیل مشکلات - ..." میکند چون تحولات محیط به خاطر رویکرد گذشتهنگر چنین بنگاههایی، همواره یک گام جلوتر از آنهاست. چنین بنگاههایی معمولاً در نتیجه اصطکاک ناشی از عقبماندن از تحولات محیطی، درگیر روزمرگی میشوند و در نهایت زود پیر شده و از دور خارج میشوند. در واقع این نوع بنگاهها، منابع خود را صرف اموری میکنند که زمانی نتیجه خواهد داد که اصولاً مسأله عوض شده است. اما وقتی بنگاهها بر بازارها و خطوط تولید آینده تمرکز میکنند (رویکرد آیندهنگر یا forward-looking) از دو مزیت مهم برخوردار میشوند. یکی اینکه منابع خود را صرف فعالیت در بازارها و یا سرمایهگذاری در اموری نمیکنند که بزودی بلاموضوع خواهند شد. دوم و مهمتر اینکه، در عرضه رقابت با بقیه بنگاههای همنوع و حتی بنگاههای غیر همنوع، جلو میافتند و پیشاپیش بازارهای آینده را تصاحب میکنند، چونکه زودتر از بقیه با فضا و چند و چون فعالیت در بازارهای جدید آشنا میشوند و تمرین بیشتری با آن میکنند و همین، آنها را چندین گام از رقبا جلو میاندازد و به همین ترتیب رقبا را چندین قدم از آنها عقب میاندازد. به تجریه دیدهایم که وقتی شخصی در امری اعم از کسب و کار، ورزش، تحصیل، علم و ... از بقیه پیش میافتد رسیدن به او و رقابت با او بسیار سخت خواهد شد. بنابراین یکی از رازهای ماندگاری سازمانها، تمرکز بر رویکرد آیندهنگر بجای رویکرد گذشتهنگر است. مشاهده میکنیم که سازمان مهم و معظم و باسابقهای چون AIG رویکردی آیندهنگر دارد و بازارهای نوظهور و آینده، جایگاه ویژهای در نگاه و سازماندهی فعالیتهای آن به خود اختصاص میدهد. شرکت AIG، 60 سال پیش از اولین شرکتهایی بوده که ابرکامپیوترها را به خدمت گرفته و اینک نیز در پی توسعه خدماتدهی به خودروهای بدون راننده و کسب و کارهای اینترنتی است. محور اصلی فعالیت این شرکت تا پیش از 2017، بیمههای اشخاص و امور تجاری و بیمههای زندگی و بازنشستگی بوده است اما از سال 2017، یک بخش مستقل و جدیدی در ساختار سازمانی آن ایجاد شد که وظیفهاش فعالیت و خدماتدهی در زمینه کاربرد تکنولوژی است. نكته
بازگشت | |