برخی مدیران سنتی رفتار و مدرن فکر می کنند6 بهمن 1397, 14:15. |
گروه سایبان - حسین کریم خان زند مدیرشناخته شده صنعت بیمه است که همواره صریح و شفاف شرایط را تشریح میکند . صراحت گفتار مدیرعامل بیمه نوین آنجا مشهود است که از وی سوال شد صنعت بیمه برای روزآمد کردن کلیه فرآیندها و شفافیت نیازمند راهحلهایی بر پایه «ایتی» است. آیا با سازوکار فعلی میتوان چنین انتظاری را از صنعت داشت؟ و او بدون تردید اعلام کرد: میتوانم به صراحت بگویم با توجه به رویکردهای فعلی پاسخ سوال شما خیر است . در ادامه گفت و گو با این مدیر قدیمی را خواهید خواند. رازپول - بیمه نوین سالانه چقدر برای بخش فناوری اطلاعات هزینه میکند و این رقم چند درصد از درآمد شرکت را شامل میشود؟ این نکته که سازمانها براساس اهداف بلندمدت خود باید برای بهرهمندی حداکثری از درآمدها و سرمایههای خود برنامهریزی داشته باشند، حائز اهمیت است. هدفگذاری ما در بیمه نوین بر مبنای تغییر و عملکرد سازمانی مطابق با فناوری و شرایط بازار است. لذا با همین رویکرد نیز توسعه حوزه فناوری اطلاعات را با هدف برخورداری سیستم از تکنولوژی متناسب با نیاز شرکت در جهت تسریع و تسهیل امور در دستورکار قرار دادهایم. به عنوان مثال در سال گذشته اقداماتی در جهت بهسازی زیرساختهای نرمافزاری و سختافزاری شرکت با رقمی بالغ بر 30 میلیارد ریال در بیمه نوین صورت گرفت و در سال جاری نیز این فرآیند با شتاب و رویکرد جامع تری پیگیری میشود.
میتوانم به صراحت بگویم با توجه به رویکردهای فعلی پاسخ سوال شما خیر است. اشتباه جاری در این صنعت حرکت نامفهومی است که شاهد آن هستیم. من اسمش را حرکت زیگزاگی بین مدرن فکرکردن و سنتی رفتارکردن برخی مدیران میگذارم. نمیتوان از یک سو به تأثیرات فناوری ارتباطات و اهمیت دادهها در رونق کسب و کار اعتقاد داشت و از سوی دیگر در برابر شفاف بودن و یا پایبندی به فرآیندهای حرفهای و قانونی مقاومت کرد. در پروسه گذار به مدرنیته باید تمام جوانب همگام و همسو شوند، در غیر این صورت در یک دوره انتقال طولانی و یک لوپ معیوب خواهیم ماند.
باتوجه به تغییرات سالهای اخیر و ورود کسبوکارهای نوظهور در قالب استارتاپهای بیمهای، این رویکرد بین اعضا قوت گرفته است، مدیران امروز بیش از گذشته تهدید عدم تغییر را درک میکنند اما اینکه این مبحث به عنوان یک چالش جمعی به عنوان مسئله روز به نقد و تفکر جمعی جهت تصمیمگیری گذاشته شود، اتفاقی است که باید رخ دهد. شاید این تعویق و وقفه مربوط به مباحثی است که از سالهای پیش در صنعت بیمه مدتهاست محل بحث و موضوع گفتگو برای چارهجویی است و تکرار طرح برخی از این موارد شاید ضرورت ارتقای فناوری اطلاعات در شرکتهای بیمه را به حاشیه رانده است. به هر حال این موضوع در صنعت بیمه نسبت به برخی دیگر از موارد و چالشها جدیدتر و ناآزمودهتر است و این همان فقدان آیندهبینی و یا به عبارت دقیقتر آیندهپژوهی تأمینکننده بین مدیران ماست. اما من امیدوارم به زودی شاهد این تغییر رویکرد در بین تمام اعضای سندیکا و صنعت بیمه باشیم. رازپول- «ایتی» یکی از پایهای ترین نیازهای شرکتهای بیمه در دنیای امروز است و اهمیت آن با حجم اطلاعاتی که امروز در صنعت تولید میشود همپای نیاز به نیروی متخصص بیمه ای است. چرا صنعت بیمه با مقولهای به این مهمی و با اهمیتی درجه دو رفتار می کند؟ با تمام غفلتی که از آن صحبت میشود همه میدانیم دیر یا زود این موضوع تبدیل به اولویت شرکتهای بیمه میشود، چرا که سرعت تغییر شکل کسبوکارها در دنیا بسیار فزاینده و در صورت آماده نبودن اثرات آن مخرب و ویرانگر خواهد بود. ما کمتر از یک دهه قبل غولهایی در اقتصاد دنیا داشتیم که امروز هیچ اسمی از آنها دیده یا شنیده نمیشود و دلیل عمدهاش هم بیتوجهی به تغییرات تکنولوژیک ، مقاومت در برابر آن و یا بیبرنامگی در رویارویی با آن بود. درباره اینکه چرا صنعت بیمه در تشخیص اولویتهایش مسیر درستی را طی نمیکند بد نیست، اشاره کنم که این مسئله در جریان اقتصادی کشور تقریبا یک اپیدمی رایج است. همان گونه که در اقتصاد کلان کشور همچنان صنعت بیمه با بیش از 80 سال حیات خود همچنان به عنوان یک صنعت اثربخش و حیاتی شناسایی نشده است، یک معضل جدی است. از سوی دیگر هم فراموش نکنیم تکنولوژی که از آن صحبت میکنیم دانشی وارداتی با خواستگاهی خارج از کشور است و بومیسازی آن با یک فاصله زمانی نسبتا طولانی محقق میشود. اشاره کوتاهی داشتم که صنعت بیمه تاکنون بخشی زیادی از فعالیتهای خود را با تکیه بر عملکرد سنتی و روابط حاکم بر بازار پیش برده است اما توسل به این شیوه دیری نخواهد پایید و باید سرمایهگذاری در حوزههای فنی و منابع انسانی در این بخش را خیلی زود تبدیل به اولویتی حیاتی کرد. رازپول - نقش رگولاتور را گپهای موجود این بخش چگونه ارزیابی می کنید. قانونگذار و نهاد حاکمیتی در این حوزه میتواند نقشی چند وجهی را ایفا کند، از آن مهمتر این نقش آفرینی باید هدایت گرانه باشد. خوشبختانه بیمه مرکزی در سالهای اخیر تغییرات محسوسی در بخش فناوری اطلاعات پیش گرفته است. پیادهسازی برخی نرمافزارها در فرآیندهای کاری در بدنه صنعت و راهاندازی سامانههایی در جهت شفافیت بیشتر در صنعت.باید امیدوار بود همان طور که تنظیم مقررات و آییننامههایی در حوزههای مالی، خدماتی و بیمهگری در بخشهای مختلف از جمله از میزان سرمایه شرکتها، نحوه خدمترسانی تا تعرفهها و... در این صنعت پیگیری میشود، به زودی شاهد این باشیم که با قصد اصلاح و رسیدن به وضع مطلوب (به لحاظ استانداردهای جاری در دنیا) در این بخش هم برنامهریزی مدونی برای بهرهمندی از استعدادهای درونی و برخورداری از ظرفیت های خارجی صورت پذیرد. رازپول - به نظر میرسد که صنعت بیمه برای نقشآفرینی موثرتر نیازمند نهادسازی و ورود بازیگران جدید به این عرصه است. در این خصوص در چه بخشی این نیازمندی احساس میشود؟ تحلیل شیوهها و ابعاد نهادسازی در روند توسعه و نقش آفرینی اثربخش این صنعت مسئله پیچیدهای است که نمیتوان از یک بعد به آن نگاه کرد، شتابزدگی و یا تصمیمات مقطع هم در این خصوص کارکرد معکوسی خواهد داشت. برای تحقق این امر می بایست نخست اهداف و استراتژیها تعیین و روشن شوند و مهم تر اینکه ظرفیت سازی انجام شود، چرا که در حال حاضر نهادهایی در این بخش فعال هستند که ممکن است با بهبود عملکرد و بازاندیشی وظایف و تجدیدنظر در نقشهای شان بتوان مؤثرتر عمل کرد، به هر حال این یک واقعیت است که هیچ سیستمی بدون برخورداری از نهادهای مناسب اقتصادی و غیراقتصادی نمیتواند کارکرد بهینه ای داشته باشد اما شاید راهحل منطقیتر توسعه نهادهای موجود و حرکت به سمت کیفیسازی عملیاتی آنها باشد تا واردشدن به فرآیند زمان بر و پر ریسک ساخت نهادهای جدید. از سوی دیگر ورودی و خروجی اعضا در همین سیستم نیز میبایست سنجش شود. منظورم فیلترگذاری به مفهوم ایجاد محدودیت نیست. اما به عنوان مثال ورود بیشتر شرکتهای داخلی با کارکردهای کاملا مشابه ارزش افزودهای برای این صنعت نخواهد داشت و رشدکردن در سطح بدون عمق خواهد بود. این صنعت امروز بیشتر از هر زمانی نیازمند رویارویی با تجربه جهانی و دانش روز جاری در دنیاست. اتفاقی که متاسفانه با توجه به وضعیت رفت و برگشتی تحریمهای بینالمللی علیه کشور مدت هاست به تعویق میافتد. رازپول - سنهاب برای ایجاد شفافیت در صنعت بیمه راهاندازی شد. امروز سامانه نظارت و هدایت الکترونیکی بیمه مرکزی چه کمکی را به شرکتهای بیمه کرده است؟ و آیا اطلاعات جمعآوری شده در این سامانه منتج به دادههای مفید و تاثیرگذار برای صنعت بوده است؟ آیا برای خرید خدمت از این سامانه بحثی به میان آمده است؟ راهاندازی چنین سامانهای به ذات میتواند اتفاق مثبت و سازندهای برای صنعت بیمه باشد، در هر حال بهبود وضعیت آمار و اطلاعات صنعت و سهولت دسترسی به این دادهها بسیار اهمیت داشته و دارد اما اینکه جامعیت این نرمافزارمحدود به دریافت و ثبت اطلاعات شرکتها بدون هیچ گونه پردازش و آورده ویژهای در جهت تقویت سرویسهای کاربردی برای شرکتهای بیمه و به نوعی صنعت بیمه شود، فاقد آن هدف و کارکرد غایی برای چنین پروژههایی رد این سطح و ابعاد است، پس گامهای توسعهای آن باید برخورداری از بینشی برای بهرهگیری مفید و سودآور از تجمیع این اطلاعات و دادههای بیمه نامه ها باشد که مغایرتی هم با هدف نظارتگری آن نخواهد داشت. آن گونه که برنامهریزی شده گویا به زودی ثبت کد یونیک برای بیمه نامههای دیگر جز بیمه نامه ثالث در زمان صدور نیز اجرایی شود، امیدواریم علاوه بر اینکه تحقق آن با کمترین چالش و یا به اصطلاح باگ در اجرا صورت پذیرد، در نهایت نیز منجر به زمینهسازی برای شیوه های جدیدی در دادهپردازی مفید شود. رازپول – آیندهپژوهی در صنعت بیمه ایران جایگاه مناسبی ندارد و گواه این ادعا نیز وضعیت فعلی « ایتی» در صنعت بیمه و گزارشات نهادهای معتبر جهانی از نقش فناوری اطلاعات در دنیای مدرن آتی و فاصله بسیار شرکت های بیمه با وضعیت آرمانی این گزارشات است. به بیان دیگر صنعت بیمه به موج سومی که الوین تافلر به آن اشاره کرده بی توجه است. حلقه مفقوده شرکت های بیمه در حرکت کند به سمت چنین آینده ای چیست؟ متاسفانه باید اشاره کنم شاید هیچ یک از اعضای بدنه صنایع کشورمان از مزیت آینده پژوهشی و روشهای پیادهسازی آن به طور مؤثر برخوردار نیست. برای آینده پژوه بودن باید بینشی جامع نگر و پیشروگرا داشت. پایه برخورداری از آن نیز اطلاعات است، یعنی دقیقاً چیزی که داریم از نبود مدیریت آن در صنعت بیمه صحبت می کنیم.من باز هم مجبورم اشاره کنم به اهمیت برخورداری از نگاه فرآیند محور در این مقوله. اینکه نگاه مقطعی را آفت اصلی و اساسی در این مبحث بدانیم حرف بیراهی نیست، حلقه گمشده همین جاست که تمرکز روی یک مرحله قرار میگیرد و اتمام آن به معنای اجرای یک پروژه و پایان است در حالیکه برای دستیابی به وضعیت مطلوب هرگز پایانی وجود ندارد. شرایط مطلوب وضعیتی است که مدام باید برای آن هدفگذاری و در جهت آن تلاش کرد. صنعت بیمه در نظارت بر تغییرات و تحلیل آن، نقد وضع موجود خود، پیشبینی دقیق وضع مطلوب و برنامه ریزی اندیشیده شده برای تحقق آن دچار ضعف است.فاصلهای هم در سوال به آن اشاره کردید ناشی از این است که مدیران این صنعت چه زمانی به ضرورت يا الزام ایجاد تغییر در این بخش میرسند؛ این زمان نقشی تعیینکننده در بقای آنها خواهد داشت چون همان گونه که تافلر در کتاب خود اشاره میکند جهانی که شاهد ظهور بسیار سریع ارزشها و فنآوریهای تازه و روشهای جدید است، نیازمند مفاهیمی نو نیز است، اینکه "ما نمیتوانیم با روشهای دیروز وارد جهان فردا شویم!"
رازپول - کاهش ارزش پول ملی و ریسک تورم شرکتهای بیمه متاثر را خواهد کرد. راهکار شما برای مدیریت این ریسک چیست؟ در این شرایط بسیاری از شاخصههای اقتصادی پیچیده میشوند و کسبوکارها در تنگنا قرار میگیرند اما از سوی دیگر این اعتماد عمومی و آرامش جامعه است که مورد تهدید است، در نتیجه صنعت بیمه نیز مانند دیگر بخشهای کشور از یک سو با تورم و از سوی دیگر افزایش نقدینگی مواجه است که از بابت آن مورد لطمه قرار میگیرد، در نتیجه این آسیب، اقتصاد کشور در ابعاد مختلف نیز در معرض آسیب قرار خواهد گرفت. بیشک شرکتهای بیمه باید در چنین شرایطی استراتژی درست و مؤثری را برای مقابله با ریسکهای موجود اتخاذ کنند. به عنوان مثال با توجه به تغییر مناسبات بازار و حجم عرضه و تقاضا از یک سو و تغییر شیوه برخورد مشتریان، بازنگری در روشهای بازاریابی در این دوران غیرقابل اجتناب است، روشهایی که هم به خلق ارزش و هم تقویت فروش منجر شود. وضعیت باخت در دوران رکود و بحران اقتصادی را میتوان با اتخاذ شیوههای هوشمندانه در ارائه محصول و خدمت به وضعیت برد تبدیل کرد. رازپول -شما یکی از قدیمیترین مدیران عامل صنعت بیمه هستید که سالهای متمادی برای این صنعت وقت صرف کردید. به عنوان مدیری با تجربه برای جانشین پروری و استعدادیابی در این بخش چه کردید؟ من همیشه به قدرت ذهن و انگیزه نیروهای جوان اعتقاد داشتم. در حال حاضر هم بدنه مدیریتی شرکتی که مدیریت آن را بر عهده دارم به جرأت یکی از جوانترین میانگینهای سنی در صنعت را داراست، در بین مدیران من افرادی هستند که کار خود را از پایینترین سطوح اداری در شرکتهای بیمه شروع کردهاند و با رشد تدریجی بر پایه آموزش و پرورش سازمانی امروز تبدیل به مدیران کارآمدی در این صنعت شدهاند. من معتقدم جانشینپروری یکی از اصول توسعه منابع انسانی و مدیریت جانشینپروری شاخصه سازمانهای آیندهنگر است و برپایه همین اعتقاد هم شناسایی استعدادهای داخلی و برنامهریزی برای پرورش آنها همیشه جزو برنامههای آموزشی کلیدی را در برنامه داشتهام. رازپول – سالهاست که نهادها و سازمانها برای پوشش پرتفوی بیمهای خود دست به تاسیس شرکتهای بیمهای زدهاند و در بازار فعلی همه شرکتهای بیمه نسبت به صدور همه محصولات اقدام می کنند. به نظر شما به عنوان فردی باتجربه در این صنعت وقت آن نرسیده است که بازارها جدا شود و تخصصی تر به این صنعت نگاه کنیم. تخصصیشدن و ایجاد مزیت دو بالی است که صنعت بیمه برای پرش به آن احتیاج دارد. این صنعت طی چند دهه رشد کمی بیشتری نسبت به توسعه کیفی خود داشته است. رشد و توسعه باید با ضربان مشابهی رخ دهد در غیر این صورت ما با ناهمگونی مواجه می شویم. اشاره کردم که افزایش تعداد شرکتهای بیمهای که هیچ کدام مزیتی نسبت به دیگری در محصول، خدمت و ... ندارند هیچ ارزش افزودهای نصیب این صنعت و شرکتها نمیکند. این ولع بنگاه داری در بدنه اقتصادی کشور حامل شرایط مطلوبی نخواهد بود.در دنیا تخصصگرایی در اقتصاد و صنایع شاخصههایی دارد که باید به آن به طور جدی پرداخته شود؛ به عنوان مثال نوآوری، مدرنیزه شدن در ابعاد مختلف، سرمایهگذاری و ... . نوآوری نقش تسهیلگری در رشد و توسعه دارد. در حال حاضر محصولات و شکل ارائه آن در این صنعت کاربرمحور (مشتری محور) نیست. فراموش نکنیم صنعت بیمه برای حرکت به سمت تخصصیشدن باید بین حرفهایگرایی و حرفهگرایی مرزگذاری کند، یعنی اجتناب از نگاه بنگاهداری و شرکتداری بدون اتخاذ رویکردهای صحیح حرفهای و مجهز به دانش روز. رازپول - در 10 سال آینده بیمه نوین را کجا می بینید. آیا قرار است همچنان به فعالیتهای روزمره امروز که در همه شرکتهای بیمه جاری است، مشغول باشیم؟ افق دید شما به عنوان مدیری کهنه کار کجا را نشانه گرفته است؟ بیمه نوین امروز چهره متفاوتی نسبت به دو یا سه سال گذشته دارد و تفاوت موقعیت این شرکت نسبت به سال گذشته هم مشهود است. سه سال پیش وضعیت بقای این شرکت در صنعت بیمه محل تشکیک بود، اما با ایجاد فضا، شرایط جدید کاری در این شرکت به وجود آمد و مرحله ثبات در آن شکل گرفت. امروز هم با توجه به حجم و سرعت تغییرات، استراتژی اصلی ما مدیریت تغییر است در جریان توسعه سازمانی که تکیه بر تلاش جمعی دارد. تفاوت جایگاه شرکتها در آینده بسیار به هدفگذاریشان و پیشبرد این اهداف در چارچوبهای حاکمیتی آنها وابسته است اما با توجه به ضرب آهنگ تغییرات مطمئنا چهره شرکتها در ده سال آینده متفاوت خواهد بود، این تغییر کاملا به توان تصمیمگیری و برنامهریزی در تبدیل تهدیدها به فرصت و نقاط ضعف به قوت وابسته است.
بازگشت | |