روایت ها از طلب 1000 میلیارد تومانی از خودرو سازان +جدول طلب ها30 بهمن 1397, 14:39. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
گروه سایبان - در جلسه شب گذشته رئیس کل بیمه مرکزی با مدیران عامل شرکت های بیمه مباحث بسیاری در خصوص بیمه شخص ثالث طرح شده است. به روزهای پایانی سال رسیدیم و در این برهه حساس اهالی صنعت بیمه دوباره این موضوع را داغ کردند که شخص ثالث زیانده است. درست مانند شاگردی که شب امتحان درس می خواند! واقعیت این است که نرخ دیه که تاثیر مستقیم بر نرخ بیمه شخص ثالث دارد در روزهای پایانی سال از سوی قوه قضائیه تعیین می شود و در این روزهای حساس که هر آن ممکن است این نرخ اعلام شود اهالی صنعت بیمه در تکاپوی تاثیرگذاری در این ماجرا هستند. در این میان گزارش سال گذشته شخص ثالث و ارائه آن به شورای عالی بیمه یکی دیگر از بارقه های امیدی است که شرکت ها تلاش می کنند با ارائه آن از سوی سندیکا تعیین نرخ دیه را به ظن خود عادلانه تر کنند. در آخرین واکنش صنعت، بحث افزایش خسارت های مالی صنعت بیمه سندیکای بیمه را بر آن داشت که شرکت های بیمه را در عدم اعطای تخفیف 2.5درصدی شخص ثالث با خود همراه کند. این در حالی بود که درست در بهمن ماه امسال و به مناسبت دهه فجر دولت جرایم دیر کرد بیمه شخص ثالث خودروها را بخشیده بود. این موضوع حساس در جلسه شب گذشته شورای سندیکا که رئیس کل بیمه مرکزی و اعضای هیات عامل نیز حضور داشته اند مطرح شده است و ظاهرا مقام ناظر هم بر عدم ارائه تخفیف از سوی شرکت های بیمه بی میل نبوده است. سلیمانی در این جلسه اظهار کرده است در جلسات با مجلس وقتی موضوع زیان شخص ثالث مطرح می شود این موضوع که اگر این رشته زیان ده است به چه دلیل شرکت های بیمه تخفیف می دهند مطرح می شود! بنابراین تلویحا به موضوع عدم ارائه تخفیف از سوی شرکت ها اشاره شده و اکثر قریب به اتفاق مدیران عامل در موضوع عدم ارائه تخفیف هم صدا بوده اند. بنابراین با عدم موضع گیری مستقیم به نظر می رسد اجرای ماده 18 قانون بیمه شخص ثالث که حق اعطای تخفیف را برای مصرف کننده تا 2.5درصد محفوظ نگه داشته است با اما و اگرهایی همراه شود. این در حالی است که در واکنش به موضوع زیان دهی بیمه شخص ثالث در سال گذشته در آیین نامه اجرای تخفیف عدم خسارت بیمه گذاران نیز نصف شده بود. اما در این جلسه به طلب 800 تا 1000 میلیارد تومانی از خودرو سازان اشاره شده است که ظاهرا صنعت بیمه چاره ای برای آن داشته است . خودروسازان حق بیمه خودروهای صفر کیلیومتر را به صورت نقدی از بیمه گذاران دریافت می کنند از حق بیمه دریافت شده را به شرکت های بیمه نمی پردازند و در این میان اگر بیمه گذار خسارتی متحمل شود حسابش معلوم نیست با کجاست؟ موضوع دریافت نقدی حق بیمه و عدم پرداخت آن به شرکت های بیمه سال هاست که حداقل از سوی رازپول عنوان شده است و آن زمان که طلب از خودروسازان به این میزان نرسیده بود چاره ای برای آن عنوان نشد. نقش واسطه های کارگزاری و دلالی در این خصوص نیز حائذ اهمیت است و در حالی که حق بیمه ای دریافت نمی شود کارمزد آن از سوی واسطه ها قابل مطالبه است! به نظر می رسد در روزگار دور که بیمه پارسیان به عنوان یکی از شرکت های فعال در این زمینه فعالیت داشت شرایط به این اضطرار نرسیده بود. در آن زمان شرکت های بیمه به طمع این پرتفو موضوع را به مجلس و سایر نهادهای بالادستی کشاندند تا پرتفوی ایران خودرو را از پارسیان خارج کنند اما امروز طلب از خودروسازان همه شرکت های بیمه را به درد «چه کنم» مبتلا کرده است . تجربه نشان داد که در موضوع انعقاد قرارداد با ایران خودرو که با عاملیت بیمه ایران نیز انجام شد،منافعی حاصل نشده و در صورت های مالی شرکت های بیمه سرفصلی به نام طلب از بیمه ایران اضافه شده است. در ادامه فهرست طلب از خودرو سازان را که در صورت های مالی 6 ماهه برخی شرکت های بیمه درج شده است منتشر می کنیم.
بازگشت | |