صفحه اصلي > سایه بان > دلایل عدم رشد بیمه های عمر در کشور از نگاه عبده تبریزی

دلایل عدم رشد بیمه های عمر در کشور از نگاه عبده تبریزی


28 اردیبهشت 1398, 12:10.

 گروه سایبان - با حضور فعالان بازار سرمایه و بیمه، بیمه باران رسما ورودش را به صنعت بیمه اعلام کرد و در این مراسم عبده تبریزی از دلایل عدم رشد بیمه های عمر گفت.

در این همایش که با حضور فعالان بازار سرمایه و بیمه در سالن همایش های های هتل هما برگزار شد از نشان تجاری این شرکت رونمایی شد.

حسین عبده تبریزی عضو هیات موسس بیمه باران در مراسم معارفه سهام این شرکت و ورودش به عرصه فعالیت اذعان کرد که آنکتاد یک بیمه ملی کارآمد و یک بیمه اتکایی را از ابزارهای متناسب برای رشد اقتصادی معرفی می کند.

به گفته وی بر اساس چنین بررسی هایی رشد اقتصادی به نظام بیمه ای کارآمد وابسته است. در بین 86 کشور در حال توسعه نیز بنابر بررسی های آنکتاد، نظام بیمه کارآمد تاثیر مثبتی بر رشد اقتصادی داشته است و با توجه به وجود  نهادهای نظارتی و عملیاتی و مالی این تاثیر متفاوت است.

وی اضافه می کند: در دو دهه اخیر بیمه عمر در کشورهای در حال توسعه نیز رشد کرده است . در ایران نیز چند متغیر با وجود ظرفیت بالای بیمه های عمر در کشور سبب شده است که با استقبال چندانی مواجه نشود.

عبده تبریزی می گوید : مطالعاتی که در این حوزه وجود دارد که رابطه رشد اقتصادی و توسعه را نشان می دهد ودر عمده کشورها اقتصادهای بدون بیمه کمتر قابل اتکا است.

عضو هیات موسس بیمه باران اضافه می کند : صنعت بیمه های عمر وجوه بلند مدت و پایداری برای رشد اقتصادی فراهم کرده که این وجوه به توسعه زیرساخت ها کمک می کند.

به گفته وی همه شرکت های بیمه عمر، نهادهای پس اندازی مبتنی بر قرارداد هستند و این تخصص را دارند پس اندازها را از انبوه مردم تجهیز کنند و به سمت فرصت های سرمایه گذاری سوق دهند.بنابراین همه شرکت های بیمه مثل صندوق های سرمایه گذاری مشترک یا بازنشستگی عمل می کنند و در بازار سرمایه نقش بسیار با اهمیتی دارند.

او در پاسخ به این مقوله که چرا در ایران بیمه های عمر رشد نکردند می گوید: در ایران با نرخ تورم فعلی قرارداد بلند مدت معنی ندارد. در شرایطی که حداقل تورم 50درصد پیش بینی می شود، سرمایه گذاری در بیمه ها عمر بی معنی است. اگر تنها یک عامل سبب عقب افتادگی در بیمه های عمر باشد آن عامل تبعا تورم است.

به گفته وی این متغیر به عنوان یک تصمیم گیر در اختیار شرکت های بیمه نیست و به عنوان یک متغیر برون زا باید با آن مقابله کرد. تبعا نرخ تورم تک رقمی می تواند عامل رشد بیمه های عمر باشد اما این متغیر در حال حاضر چشم انداز مطلوبی هم ندارد و پیش بینی نمی شود تا یکی دو سال آینده در اقتصاد ایران بتوانیم به سمت یک نرخ پایدار تورم تک رقمی حرکت کنیم.

عبده تبریزی عنوان می کند: در این شرایط شرکت های بیمه دو سر قطب هستند که یا در زمینه فروش بیمه های کوتاه مدت حرکت کرده اند  یا روی بیمه های بلند مدت می روند که با محصولات نظام بانکی رقابت کنند . بنابراین یا با محصولات بازار سرمایه فعالیت های خود را متناسب سازی می کنند و یا با محصولات بازار پول مثل سپرده های بلند مدت تجهیز می کنند.

او اضافه می کند که تاکید بیمه مرکزی بر جداسازی بیمه های عمر درست است چراکه در برخی شرکت ها منابع بیمه های عمر در سایر بخش ها مصرف شده است.  تاکید موسسان بیمه باران نیز بر این است که ظرفیت بیمه زندگی در کشور وجود دارد و این در حالی است که  در سایر رشته ها رقابت بسیار شدید تر است .

در این مراسم از علیرضا هادی به عنوان نماینده موسسین بیمه زندگی باران دعوت شد تا در خصوص هدف از تاسیس شرکت و ویژگی های بیمه باران در بازار بیمه کشور به سخنرانی بپردازد.

هادی هدف از تاسیس شرکت بیمه زندگی را وجود چشم انداز مثبت برای این رشته بیمه ای در بازار بیمه به عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار در بازارهای مالی بیان کرد و با توجه به توانمندی های مالی و سرمایه گذاری های مناسب، این شرکت را نقطه عطفی در توسعه بیمه های زندگی کشور نام برد.

در ادامه علیرضا هادی به عنوان نماینده موسسین گفت؛ یکی از دلایل ضریب نفوذ پایین بیمه زندگی در کشور، دسترسی محدود به خدمات بیمه ای است که خود ناشی از عدم آگاهی کافی نسبت به بیمه و مزایای آن است. تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات، فاصله بین بیمه گران و مشتریان را به حداقل می رساند و بیمه گران می توانند به این واسطه بسیار ساده، سریع و مقرون به صرفه، ضرورت وجود بیمه را متناسب با هر قشر و دسته از افراد جامعه اطلاع رسانی کنند و در عین حال، محصولات متناسب با آنان را ارائه نمایند.

هادی گفت؛ بیمه های زندگی با انگیزه سرمایه گذاری از جمله محصولات مدرن و تاثیر گذار در شاخص های اقتصادی است که در دنیای پیشرفته، بیمه گران آن را در قالب بیمه های زندگی با سرمایه مشخص در پایان دوره بیمه و یا مستمری ارائه می نمایند. در واقع در این بیمه ها، بیمه گران با بهره-گیری از توانایی های حرفه ای خود در بازار های مالی و سرمایه، امنیت خاطر مشتریان را برای در اختیار گرفتن سرمایه مورد نیاز فراهم می نمایند. و شرکت بیمه باران، به عنوان یک نقطه تمایز، این توانایی و قابلیت را حضور موسسان خوش نام در بازار سرمایه می داند و این شرکت، محصولات خاص بیمه زندگی با انگیزه سرمایه گذاری، در شرایط مختلف ریسک، را با بهترین بازدهی به بازار عرضه خواهد نمود.

در ادامه این همایش با دعوت از آقایان دکتر امراللهی نماینده موسسین، علیپور یزدی دبیرکل سندیکای بیمه گران، دکتر صفری مدیرکل نظارت بر بیمه های زندگی در بیمه مرکزی ج.ا.ا. از نشان تجاری بیمه باران رونمایی شد.

بنا بر این گزارش، شرکت بیمه زندگی باران که از چندی پیش مراحل تاسیس خود را آغاز کرده بود، هم اکنون در حال پذیره نویسی سهام خود در فرابورس است.


بازگشت | Web Statistics