تجربه فروش بیمه های زندگی در بیمه پاسارگاد یا سندی راهبردی برای صنعت بیمه؟28 مهر 1398, 15:53. |
گروه سایبان - دومین همایش بیمه های عمر و تامین آتیه شرکت بیمه پاسارگاد با واکنش هایی از سوی دست اندرکاران تراز اول نظام بیمه ای کشور همراه بوده است . پرویز خسروشاهی قائممقام بیمه مرکزی پس از حضور در این همایش در کانال تلگرمیاش نوشت: در دومین گردهمائی بیمههای زندگی که توسط بیمه پاسارگاد برگزار میشودشرکت داشتم. همایش پر جنب و جوش و امیدآفرینی بود و مطالب جالبی از سوی سخنرانان دربخشافتتاحیه و نشستها ارائه شد. تاکید بر بکارگیری آموزهها و دستاوردهای اقتصاد رفتاری، شناخت سلیقه بازار باتحلیل مستمر دادههای رفتاری بیمهگذاران بالفعل و بالقوه، بهرهگیری از دانش وتجربیات جدید بازاریابی و ارتباط با مشتری،تجدید نظر در نحوه سرمایهگذاری ذخایرریاضی بیمههای زندگی، آموزش نیروی انسانی در سطوح مختلف شبکه تولید و عرضه خدمات بیمهای (بخصوص با تکیه بر آموزشهای مجازی)و بهرهگیری حداکثری از فناوریاطلاعات در توسعه بیمههای زندگی از مهمترین مطالب ارائه شده در سخنرانیها و نشستهابود. استقبال مدیران، کارشناسان، کارکنان و نمایندگان بیمه پاسارگاد از این مراسم که عموما هم از نیروهای جوان صنعت بیمه بودند قابل توجه بود که نشان از دغدغه وتمرکز بالای آنان نسبت به راهبرد توسعهای بیمه پاسارگاد در حوزه بیمههای زندگی دارد. خسروشاهی نوشت: بیمه پاسارگاد با بکارگیری بالغ بر 25هزارنقر اکنون بین 25 تا 30 درصد نیروی انسانی صنعت بیمه را در اختیار دارد. اینشرکت با خیزی بلند سهم خود از بازار بیمههای زندگی را از 9 درصد در سال 1393 به21درصد در سال 1397 رساند. سهم بیمههای زندگی در پرتفوی این شرکت در این مدت از 27درصد به بالای 60 درصدافزایش یافته است. بیمه پاسارگاد با این اقدام خود گامی بلند در جهت توسعه بیمههای زندگی درکشور برداشته است. عوامل متعددی دست به دست هم داده تا این پیشرفتها و موفقیتهاحاصل شود اما بیتردید شاهکلید این عوامل"ثبات در رهبری” است. بیمه پاسارگاد برای تأمین و تضمین پایداری این روندموفقیتآمیز، بایستی درزمینه ریسک تمرکزی که در برخی زمینهها با آن مواجه است تدابیر و لنگرهای احتیاطی لازم را اتخاذ کند. اما ارائه پیشنهادهای عملیاتی با توجه به پشتوانه تجربی بیمه پاسارگاد به صنعت بیمه، سندمعتبری است که به عنوان تجربه موفق بخش خصوصی در اختیار نهاد ناظر و حتی سایر شرکتهای بیمه ای قراردارد. دراین همایش یکی از مهمترین نیازهای کشور در شرایط کنونی توسعه بیمههای زندگی به عنوان ابزار موثر در تامین آتیه مردم و تجهیز منابع بلندمدت برای اقتصاد ملی اعلام شد و توسعه شبکه فروش بیمه های زندگی و نیز سرمایه گذاری منابع حاصل از ذخائر بیمه های زندگی در ایجاد اشتغال برای جوانان موثردانسته و نتیجه گرفته شد که صنعت بیمه کشور ظرفیت، توان علمی و فنی لازم رابرای توسعه بیش از پیش بیمههای زندگی با تدبیر، برنامهریزی و مدیریت موثر دراختیاردارد. نتایج مباحث و توصیههای مهم در این همایش که می توان آن را به «سند راهبردی بیمه های زندگی کشور» تعبیرکرد به شرح زیر مورد تاکید قرار گرفت: - رسیدن به اهدافپیش بینی شده در اسناد بالادستی با همت جمعی شرکتهای بیمه و بیمه مرکزی میسر و ممکن است. با توجه به مدت محدود باقی مانده تا پایان برنامه ششم توسعه، پیشنهاد مینماید کارگروه ویژه برای توسعه بیمه های زندگی توسط بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران با مشارکت سندیکای بیمه گران و شرکت های بیمه تشکیل شودتا برنامه اجرایی لازم در این مورد را تهیه و جهت اجرا ابلاغ نماید. - رشد و توسعه بیمههای زندگی در گرو ارتقای سطح اعتماد عمومی به کل صنعت بیمه است و ضرورت دارد در کنارنظارت کامل و دقیق بیمه مرکزی بر عملیات بیمهای وسرمایهگذاری شرکتهای بیمه سازوکارهای تدوین و اجرا شود که در عمل برایآحاد جامعه، بیمه گذاران و بیمه شدگان این رشته اطمینان بخش باشد. -به منظور حفظ حقوق بیمه گذاران بیمههای زندگی ضروری است بیمه مرکزی برای سرمایه گذاری بلند مدت ذخایر ریاضی بیمههای زندگی به لحاظ اصول احتیاطی به ویژه با توجه به افزایش تعدادشرکتهای بیمه تخصصی آییننامهسرمایه گذاری جداگانه ای تدوین و تصویب نماید. -پیشنهاد مینمایدآئیننامه بیمههای زندگی و مستمری (شماره ) مصوب شورای عالی بیمه بررسی ودستورالعملهای اجرائی لازم برای آن تدوین و برای اجرای هماهنگ به شرکتهایبیمه ابلاغ گردد به عنوان مثال میتوان از نحوه محاسبه و اعمال مشارکت درمنافع، افزایش کارمزد وصول حق بیمه، نحوه تأمین حق بیمه های معوق ازمحل ذخایر ریاضی نام برد که سازوکار اجرای آن مبهم ونیازمند یک دستورالعملکاربردی است . - ویژگی های متفاوت بیمههای زندگی ضرورت تدوین و تصویب استاندارد حسابداری خاص برای این رشته از بیمه را ایجاب می نماید، بنابراین پیشنهاد میشود در جهت آماده سازی برای اجرای IFRSکه از سالهایآتی شرکتهای بیمه موظف به رعایت آن میباشند، تهیه و تصویب استاندارد حسابداریبیمههای زندگی در دستور کار بیمه مرکزی و سازمان حسابرسیقرار گیرد. - پیش بینی ضوابط ترجیحی و تشویقی لازم برای تاسیس شرکتهای بیمه مستقیم تخصصی و اتکایی تخصصی در بخش بیمه های زندگی می تواند به رشد و توسعه بیمه های زندگی کمک موثری نماید. این همایش در روز24 مهر ماه 1398 با حضور رئیس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، مدیرانعامل شرکتهای بیمه، دبیر کل سندیکای بیمه گران ایران ، مدیران و کارشناسان ونمایندگان بیمه برگزار شد .
بازگشت | |