امروز: سه شنبه، 27 شهریور 1403
06/25 1392

نرگس فرجی: این روزها در هر شرکتی صحبت از مسئولیت اجتماعی است. مسئولیتی که در کشور ما به نصب بیلبوردهای تبریک به مناسبت های مختلف و برگزاری جشنواره ها و کمک های خیریه محدود شده است؛ بازاریابی عام المنفعه از جمله اقداماتی شده ،که امروزه بسیاری از شرکت‌های ایرانی از آن به عنوان مسئولیت اجتماعی یاد می‌کنند؛ در مقابل نیز بسیاری از موسسات خیریه نیز به جای استفاده بهینه از این شرکت‌هافقط به چشم قلک به این سازمان‌ها نگاه واز آنها جز کمک مادی چیز دیگری را طلب نمی کنند.این موضوع باعث برقراری رابطه دوطرفه برد – برد بین آن شرکت و موسسه خیریه می شود. 
باتوجه به این امر امروزه در اکثر شرکت‌ها و سازمان‌ها مترقی و تعالی نگر مسئولیت اجتماعی در زیر ساخت اصلی شرکت قرارگرفته است و پذیرش آن در جایگاه های مختلف از جمله در ارزشها؛ نشان از جایگاه معنوی این مسئله و موضوع دارد. از دید این مفهوم شرکت ها به عنوان شهروندانی معرفی می شود؛که علاوه بر تعهدات مالی نسبت به گروه ذینفعان وظایف و تعهداتی داشته و نسبت به جامعه پیرامون خود مسئول هستند. 
به طور کلی با توجه به دیدگاه های نظرشده،متغیرهای زیربرای روشن ساختن مفهوم مسئولیت اجتماعی اهمیت دارد:مسئولیت اجتماعی نوعی تعهد نسبت به جامعه است،مسئولیت اجتماعی،یک اقدام بهداشتی برای سلامت زندگی اجتماعی است؛مسئولیت اجتماعی برتعالی سودافرینی شرکت با تاکید به سود مادی برانتفاع جامعه کمک می کند؛مسئولیت اجتماعی ،شرکت ها را درکنار کسب سود ،به ارتقای سطح رفاه عمومی نیز فرامی خواند. با توجه به این موارد است ،که ما بسیاری از شرکت‌های جهان را می بینیم که علاوه برتوجه به کسب سود به محیط زیست ویا موارد دیگر نیز توجه دارند. برای مثال زمانی؛ شرکت‌های خصوصی اتحادیه اروپا در دهه 90بدون توجه به سایر کشورها به دنبال یافتن تکنولو�?ی های سبز و گسترش صنایع دوستدار محیط بودند؛چون این شرکت ها بیشترین آلودگی محیطی را دارندو این آلودگی ها باعث گرم شدن زمین شده و بااین گرم شدن اولین جایی که زیرآب می رود اروپااست؛و یا شرکت نفتی شل که 5درصددرآمد خود را صرف سرمایه گذاری تحقیق وتوسعه برروی انر�?ی های تجدیدپذیرمی کنند؛چرا که هم اکنون در بازارسوخت های فسیلی رهبربازارهستند و می خواهند،هنگامی که بازارسوخت فسیلی به اتمام رسید همچنان رهبربازارانر�?ی باقی بمانند. اینکه درکشور ما فقط با فرارسیدن ماه مبارک رمضان شروع به افطاری دادن به ایتام ونیازمندان می شود، مسئولیت اجتماعی شرکت ها وبنگاه های اقتصادی رارفع و رجوع نمی شود. کمک به حل بسیاری از آسیب های اجتماعی که باعث ضرر زدن به جامعه که آن شرکت ها نیز در آن حاضرند می تواند جزی از مسئولیت اجتماعی آنها محسوب شود. در نتیجه کارهای خیریه شرکت‌هابخشی از مسئولیت اجتماعی شرکت ها است اما لزوما خودآن نیست . علیرضا امیدوار یکی از صاحب نظران درباره این موضوع ،در گفتگویی؛ مسئولیت اجتماعی شرکت‌هارا اینگونه دسته بندی می کند:" شرکت‌هادرقبال فراهم کردن محیط کارخوب برای کارمندان وتوانمندسازی آنها،ارائه اطلاعات درست به مشتری ،آموزش مصرف مسئولانه به مشتریان و تعهد در قبال منابع تجدیدناپذیر و مبارزه با رشوه و فساد و ناهنجاری اجتماعی و اموری ازاین دست مسئولیت اجتماعی دارند". درواقع عدم رعایت این مسئولیت توسط شرکت ها ناشی از عدم آگاهی مدیران ارشد شرکت ها وبنگاه های اقتصادی در کشور است. تعریفی که از انجام مسئولیت اجتماعی درهر بنگاه اقتصادی صورت می گیرد متاثر از تفکرات مدیران ارشد آنها است،و شانه خالی کردن از زیر این مسئولیت ناشی از این موضوع است که تقبل این مسئولیت ها مستلزم صرف زمان و هزینه و نیروی انسانی خواهد بود. اما شرکت‌هاباید بداندکه علیرغم صرف این هزنیه ها ،دستاوردهای بلندمدت وماندگاری نصیب این بنگاه ها خواهدشد. همین امر باعث ایجاد حس همکاری بین افراد سازمان وحتی تبلیغات غیرمستقیم برای همان شرکت شده و در نهایت حس خوشایندی از رضایت و خرسندی بین آن شرکت و مشتری ها ومصرف کنندگان آنها ایجاد خواهد شد. 

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود