امروز: یکشنبه، 4 آذر 1403
02/9 1396


گروه بازار پول - در دنیای مدرن ایجاد ارتباط سریع با مخاطب یکی از مهمترین استراتژی برندها در نظام انسجام ارتباطات بازاریابی است .

اما متاسفانه این استراتژی بعضا از طریق روش های غیر اخلاقی و ناصحیح صورت می گیرد تا جایی که باعث ایجاد مزاحمت و دردسر برای جامعه می شود .

از جمله سازمان هایی که روزانه مخاطبش هنگام مراجعه و یا ارتباط به واسطه حساسیت بالای خدمات رسانی آن سازمان از استرس بسیار بالایی برخوردارند، فرودگاه ها است .

به طوری که در مدیریت زمان، بعضا حتی دقیقه هم می تواند موجب بروز خسارت های مادی، معنوی بسیار به مخاطب شود .


با چنین پیش فرضی از جمله فرودگاه های مهم و پرترافیک کشور، فرودگاه امام (ره) است که روزانه چندین هزار مخاطب مستقیم و غیر مستقیم را به واسطه اهمیت نوع خدماتش پاسخگو است.

یکی از روش های پاسخ گویی به نیاز مخاطب ارتباط و یا دریافت اطلاعات فرودگاهی از طریق وب سایت است . به صورت طبیعی اگر مخاطبی آدرس مستقیم درگاه اینترنتی فرودگاه امام (ره) را نداشته باشد تحقیق از طریق موتورهای جستجوگر اولین و منطقی ترین روش به نظر می آید .


موتور جستجوگر گوگل به واسطه سابقه خدمات رسانی از محبوبیت بالایی برخوردار است و روزانه پاسخ گوی چندین میلیون کاربر اینترنتی است. حال اگر کلیدواژه فرودگاه امام (ره) را در آدرس بار گوگل جستجو کنیم در اولین نتیجه این جستجو یافته ای متشکل از نام فرودگاه، جایگاه نقشه ای فرودگاه و امکان شماره تلفن ظاهر می شود که طبیعتا جستجوگرنیازمند شماره گیری از طریق این یافته را به عنوان سریع ترین روش برای مدیریت زمان و استرس ترجیح می دهد .

نمونه عینی این موضوع را می توان با شماره گیری تلفن داده شده در صفحه جستجوگر گوگل کامل کرد اما با نتیجه ای کاملا شگفت انگیز و نامربوط !

در حالی که منتظر هستید تا مرکز اطلاعات فرودگاه امام(ره)  سوال شما را در حداقل زمان پاسخگو باشد، نوار ضبط شده بانک سامان خوشامد می گوید و عنوان می کند که برای دریافت خدمات بانکی باید چه شماره ای را شماره گیری کنید !

حال فکر کنید این نوع خوشامدگویی چه تاثیری بر روان مخاطب نیازمند اطلاعات فوری پروازی دارد و روزانه چند هزار نفر و با چه اضطراری با فرودگاه تماس می گیرند و به این خطوط متصل می شوند!

بنابراین سوال مطرح این است که بانک سامان با چه استراتژی ای اقدام به تلف کردن زمان مشتری مضطرب می کند؟ آیا این بانک بر این باور است که خدمات بانکی می تواند راه حل مناسبی برای دریافت اطلاعات ورودی و خروجی بزرگترین فرودگاه پایتخت باشد؟


بانکی که ارائه خدمات نوین را سرلوحه کار خود قرارداده آیا از این طریق می خواهد به تحقق ادعاهای خود کمک کند؟ آیا این نوعی یادآوری برند به روشی اخلاقی ست؟

از سوی دیگر طراحان این استراتژی غیر اخلاقی می دانند که چه تاثیری و یا به عبارت بهتر چه تخریبی از نام بانک سامان در ذهن افراد رخ می دهد؟ هرچند که بر اساس تحقیقات به عمل آمده مشخص شده است که مسئولین مرتبط بانک از ماه ها پیش در جریان این اقدام بوده اند ولی در جهت رفع این عمل بحران ساز اقدامی نکرده اند. سوال اینکه که بانک سامان به چه دلیل و با چه نیتی این مدل اطلاع رسانی برند را در زمره اهداف خود قرار داده است ؟ ظاهرا با مسئولین مرتبط بانک سامان در زمینه بازپس گیری خط تلفن مربوطه نامه نگاری هایی صورت گرفته که  متاسفانه ره به جایی نبرده است.


.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود