امروز: شنبه، 3 آذر 1403
12/16 1393

ایران و جهان - در شرایطی که اشتغال مهمترین مساله دولت است و با توجه به  امکانات ترانزیتی ایران برای کشورهای حاشیه خلیج فارس و همسایگان ، به نظر می رسد که دولت باید برای رونق ترانزیت، برنامه ویژه ای داشته باشد.

به گزارش ایران و جهان ، مسعود دانشمند عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران در گفتگو با ستاد خبری ائتلاف بزرگ ، با تاکید بر ضرورت توجه هرچه بیشتر دولت به مزیت ترانزیتی ایران افزود: برخی از کشورهای همسایه ایران دسترسی به آبهای آزاد بین المللی ندارند و بنابراین امکانات ترانزیتی ایران می تواند برای آنها مفید باشد، در واقع افغانستان و آسیای میانه از یک سو و عراق از سوی دیگر می توانند از امکانات بندری ایران در جهت بازرگانی کشور خود استفاده کنند.

وی تصریح کرد: هم اکنون در بخش ترانزیت خارجی، سالانه 8 میلیون تن کالا جابجا می شود که به نسبت جمعیتی که کشورهای همسایه ایران دارند، بسیار ناچیز است و می تواند تا 50 میلیون تن افزایش یابد.

به گفته دانشمند، اگر بتوانیم در سال 94 حجم ترانزیت کشور را به 20 میلیون تن برسانیم، از امکانات و زیرساختهای کشور بهره گرفته ایم، ضمن اینکه به عنوان مثال بندری همچون چابهار با تجهیزات جدید ظرفیتی بیش از 12 میلیون تن جابجایی کالا از طریق ترانزیت دارد در حالی هم اکنون تنها از 2 میلیون تن این ظرفیت استفاده می شود، بنابراین می توان با فعال کردن 10 میلیون تن ظرفیت بلااستفاده این بندر، زمینه ساز ترانزیت کالا و درآمدزایی با حمل کالاهای افغانستان و کشورهای آسیای میانه شد.

وی افزود: همچنین پتانسیل بندر امام خمینی نیز بلااستفاده باقی مانده است، به نحوی که این بندر 40 پست اسکله دارد که 50 درصد ظرفیت آن استفاده نمی شود بنابراین از این ظرفیت می توان برای حمل بار به کشورهای همچون عراق استفاده کرد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران خاطرنشان کرد: استفاده از این پتانسیل ها علاوه بر ارزآوری، زمینه ساز رونق اشتغالزایی است؛ چراکه مطابق با آمارها، هر یک کامیونی که برای حمل بار در جاده ها حرکت می کند، سه اشتغال پایدار بوجود می آورد بنابراین اگر بتوانیم حمل بار جاده ای را 50 درصد افزایش دهیم، اشتغال مناسبی را ایجاد خواهیم کرد.

به گفته دانشمند، هم اکنون حدود 200 هزار کامیون در کشور فعال است که اگر بتوانیم 50 هزار دستگاه دیگر اضافه کنیم، می توان شاهد اشتغالزایی 150 هزار نفر به صورت مستقیم شد.

وی اظهار داشت: البته خرید کامیون یک کاری است که از سوی بخش خصوصی انجام می شود و نیاز به سرمایه گذاری دولت ندارد، این در حالی است که اگر کامیون های جدید وارد کشور کنیم، مصرف سوخت کمتری دارند در حالیکه کامیون های موجود، برای هر 100 کیلومتر، 50 لیتر گازوئیل مصرف می کنند بنابراین تفاوت 20 لیتری را اگر در نظر بگیریم، هر کامیون برای پیمایش 100 هزار کیلومتر، 20 هزار لیتر بنزین صرفه جویی می کند.

دانشمند ادامه داد: اگر هر یک لیتر گازوئیل را مطابق با قیمت های جهانی یک دلار در نظر بگیریم، از صرفه جویی در مصرف سوخت می توان قیمت یک کامیون را ظرف 4 سال مستهلک کرد، بنابراین نگاه ویژه به ترانزیت می تواند زمینه ساز رشد اقتصادی باشد

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود