امروز: جمعه، 2 آذر 1403
04/26 1395

گروه چهارسوق - گروه صنعتی ایران خودرو حضور در بازار جهانی و کسب سهم بازار برای بنگاه‌های اقتصادی را یک ضرورت مي‌داند و مانند هر بنگاه بزرگ دیگری در تبیین چشم‌انداز خود، ماموریت تغییر موقعیت از یک بنگاه محلی به بنگاهی در سطح جهانی یا منطقه‌ای را برای خود قائل است.
 تولید محصول در پایگاه‌های خارج از کشور و صادرات محصول کامل را دو روش صادراتی ایران خودرو است. در حال حاضر تنوع تولید محصول در پایگاه‌های خارج از کشور و صدور محصول تولید شده با برند ملي ايران خودرو افزایش یافته که نشان دهنده استفاده بهینه از سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته درخارج از کشور است. هم اكنون پس از 15 سال از شروع ساخت خودروی ملی، در عرصه صدور محصولی به نام سمند راه موفقیت در صنعت خودروسازی را طی کرده و صنعت خودروسازي ايران توانسته با صدور خودروی ملی و قطعات در بازار جهانی نامی از توان ملت ایران را به ثبت برساند و درکنار بخش‌های دیگر صنعت، توسعه یافتگی را تجربه کند.
تثبیت حضور در بازارهای هدف صادراتی و توسعه بازارهای جدید از راهبردهای ایران خودرو در توسعه صادرات و توسعه محصول جدید است كه افزایش ظرفیت‌های تحقیق و توسعه در زمینه پلت‌فرم، محصول و قوای محرکه از الزامات دستیابی به این راهبرد است. 
افزایش کارایی شبکه توزیع از طريق‌ استفاده حداکثري از ظرفیت‌های ایجاد شده در توزیع، فروش و سایت‌های تولیدی و توسعه شبکه فروش و خدمات پس از فروش از راه توسعه کمی و بهبود کیفیت نمایندگی‌های فروش خارج از کشور از رویکردهای ایران خودرو در توسعه بازار خارجی است. به این موارد باید اخذ و تمدید استانداردهای بازارهای هدف و برندسازی از راه ترویج و توسعه برند ایکو در سطح منطقه‌ای و جهانی را افزود. گروه صنعتي ايران خودرو در هر بازار هدف، بسته به سلايق، نياز ها، رقباي آن بازار و عوامل ديگر يك يا چند خودرو را به عنوان محصول صادراتي تعريف كرده است. براي حضور مستمر در بازارهاي هدف، ايجاد تنوع درسبدمحصولات صادراتي، حفظ برند ملي و مونتاژ خودرو هاي رانا، دنا و سورن در سايت هاي فرامرزي در دستور كار قرار دارد. 

توسعه راهبردهاي بين المللي 
گروه صنعتي ايران خودرو راهبرد خود در همكاري با شركاي خارجي را به صورت برد – برد تعريف كرده است. توسعه مدل همکاری مولتی برند و تغییر استراتژیک در سهم سبد محصولات در همکاری با شرکا و افزایش توان چانه زنی در نحوه و چگونگی همکاری ها با تاکید بر بالانس ارزی از جمله راهبردهاي اصلي ايران خودرو در همكاري با شركاي خارجي است. تغییر در مدل همکاری ها از CKD کاری به سرمایه گذاری طرف خارجی در کل زنجیره ارزش خودرو و تکمیل سبد محصولات در کلاس های متفاوت و مورد نیاز در بخش های مختلف بازار نيز از ديگر راهبردهاي ايران خودرو در سطح همكاري هاي بين المللي به شمار مي رود. 

برنامه صادرات ايران خودرو در سال 95
گروه صنعتي ايران خودرو درسال جاري برنامه صادرات 20 هزار دستگاه از محصولات به بازار هاي هدف را در دستور كار قرار داده است. 30 درصد صادرات ايران خودرو به كشورهاي آسياي ميانه و قفقاز (CIS) خواهد بود كه تعداد 6 تا 9 هزار دستگاه هدف گذاري شده است. بخش ديگر صادرات محصولات ايران خودرو به كشور عراق است كه علاوه بر خودروي سواري به صورت قطعات منفصله، صادرات كاميون به صورت آماده نيز برنامه‌ريزي شده است. صادرات به تونس و احياي سايت ونزوئلا از ديگر برنامه هاي امسال ايران خودرو در بخش صادرات است. ورود به بازار روسيه نيز از اهداف صادراتي اين شركت است كه اميدوار است در اين بخش نيز موفق عمل كند. 

ظرفيت توليد در سايت هاي خارج از كشور 
ايران خودرو در شش پايگاه توليدي در فراسوي مرزها از جمله بلاروس، روسيه، عراق، سنگال ‌ ونزوئلا ظرفيت توليد 63 هزار دستگاه خودرو را در سال دارد. استراتژي معاونت صادرات ايران خودرو، فعال سازي و توليد محصولات جديد در اين سايت ها است و بر همين پس از چند سال توقف، تولید در سایت سیامکو سوریه از سر گرفته شده است. سایت سیامکو از ماه‌های آخر سال 94 راه‌اندازی شده و محموله‌هایی نیز به این سایت ارسال شده است. براساس برنامه در سال جاري نیز تولید دوهزار دستگاه از محصولات ایران‌خودرو از جمله رانا، دنا و سورن در سایت سیامکو پیش‌بینی شده است. 
درزمينه سايت ايران خودرو در آذربايجان، ايران خودرو هيچ گونه سرمايه گذاري در آذربايجان انجام نخواهد داد و مشاركت به صورت ارائه خدمات فني و مهندسي براي راه اندازي خط مونتاژ خواهد بود. پيش از اين، صادرات ايران خودرو به صورت محصول آماده و كامل صورت مي گرفت و با توجه به استقبالي كه مردم آذربايجان از محصولات ايران خودرو داشتند، راه اندازي خط مونتاژ در اين كشور برنامه ريزي شد. توليد سمند، سورن و رانا از برنامه توليد در بخش اول همكاري هاي دو طرف است. همچنين طبق مذاكرات صورت گرفته توليدخودروهاي تجاري براي ناوگان حمل و نقل شهري در آذربايجان نيز پيش بيني شده است. 

توليد بدون سرمايه گذاري
در سال هاي گذشته، ايران خودرو در برخي از كشورها به سرمايه گذاري و راه اندازي خط توليد اقدام كرده است. در برخي از سايت ها كه با سرمايه گذاري مستقيم ايران خودرو تاسيس شد، در سايه بي ثباتي‌هاي سياسي و شرايط خاص اين كشورها، توليد به حالت نيمه تعطيل درآمد و يا اين كه متوقف شد. هرچند در روزهاي اخير خبرهايي مبني بر بازگشايي و از سرگيري توليد در اين سايت ها منتشر شده اما راهبرد ايران خودرو در زمينه توليد در ساير كشورها تغيير كرده و به سمت توليد بدون سرمايه گذاري مستقيم حركت مي‌كند. 
نزديك ترين مثال در اين زمينه راه اندازي خط توليد در كشور الجزاير بدون سرمايه گذاري مستقيم و صرفا با ارايه خدمات مهندسي و فني است و به اين ترتيب ايران خودرو خود را از چالش هاي احتمالي ناشي از شرايط سياسي و اجتماعي كشورهاي هدف مصون نگاه داشته و آينده صادرات محصولات خود را تضمين مي كند. 

پارس پليس در تركمنستان 
گروه صنعتي ايران خودرو صادرات محصولات تجهيز شده به كشور تركمنستان را با هدف افزايش سهم بازار كشورهاي CIS آغاز كرد. در راستاي اقدام و عمل به اقتصاد مقاومتي يكي از برنامه هاي ايران خودرو افزايش سهم در بازار كشورهاي آسياي ميانه و قفقاز از طريق اتحاديه گمرك اين كشورها است و بر همين اساس صادرات به كشورهاي تركمنستان، بلاروس و راه اندازي سايت آذربايجان و قزاقستان را در دستور كار قرار داده است. برمبناي قراردادي كه با وزارت كشور تركمنستان منعقد شده تامين 200 دستگاه خودروي پليس اين كشور توسط ايران خودرو صورت مي گيرد كه در صورت تاييد، تامين ناوگان مورد نياز پليس تركمنستان از سوي ايران خودرو ادامه خواهد يافت. تركمنستان از كشورهاي مشترك المنافع است كه ايران خودرو آن را به عنوان دروازه اي براي صادرات به كشورهاي منطقه به شمار مي آورد. 

صادرات ايران خودرو در سال 94
شرکت ایران خودرو طی سالهای 1385 الی 1394، حدود 234 هزار خودرو به بازارهای هدف صادر كرده که بیش از 103 هزار دستگاه خودرو آن سمند بوده است. مهم‌ترين بازار صادراتی ایران کشور عراق است. اين شركت در سال 94 ،‌10 هزارو 361 دستگاه انواع خودرو صادر كرده است. گروه صنعتي ايران خودرو موفق به كسب تاييديه موسسه استاندارد تونس براي صادرات رانا به اين كشور شد. 

كلام آخر
خودروسازان خارجی در بازارهای صادراتی جهانی رقابتی سخت دارند و هر یک تلاش دارند با افزایش کیفیت و بالابردن امکانات و کاهش قیمت، مشتریان بیشتری را جذب کنند و توان رقابتی خود را بالا ببرند. ایران پس از جلب مشارکت‌های بین‌المللی با انجام مطالعات در بازار و با شناسایی رقبا، استانداردها و نیاز کشور هدف می‌تواند خودروهای متناسب با تقاضا ارائه کند تا در کنار رقبای دیگر، تداوم صادرات امکان‌پذیر باشد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود