امروز: شنبه، 3 آذر 1403
10/15 1393

ایران و جهان در گزارشی 360درجه وضعیت بیمه رازی را از بدهی های میلیاردی به برخی سازمان ها تا وضعیت کمپین تبلیغاتی این شرکت مورد بررسی قرار داده است.

به گزارش ایران و جهان ، بنابر آخرین اطلاعات بیمه مرکزی از سطح توانگری شرکت ها،بیمه رازی توانسته در سال 1393سطح توانگری را به یک برساند و نسبت توانگری شرکت به 166 رسیده است در حالی که نسبت توانگری در سال گذشته 94 بوده است .

هرچند که بیمه مرکزی در گزارش مجمع خود به وزیر اذعان کرده بود که هنوز بیمه رازی افزایش سرمایه را به ثبت نرسانده است اما براساس آخرين اطلاعات واصله از اقدامات صورت گرفته توسط مؤسسات بيمه فعال در سرزمين اصلي در راستاي اجراي برنامه زما نبندي افزايش سرمايه مصوب مورخ 22 / 3/ 1392 شوراي عالي بيمه، شرکت بیمه رازی اقدامات لازم از جمله اخذ گزارش توجيهي بازرس قانوني و مجوزهاي لازم جهت افزايش سرمايه تا سقف 2,000 ميليارد ريال از محل مطالبات بخشی از سهامداران و آورده نقدي ساير سهامداران صورت پذيرفته و مجمع عمومي فوق العاده در اين خصوص در تاريخ 26 / مرداد/ 1393 برگزار شده است و سرمایه شرکت یک هزارو 374 میلیارد و 148 میلیون ریال افزایش از محل آورده نقدی سهامداران افزایش یافته که البته نحوه تصویب آن در اختیار هیات مدیره است. بر این اساس پرداخت نقدی مبلغ اسمی سهم 661 میلیارد و 548 میلیون ریال و تبدیل مطالبات نقدی حال شده 712 میلیارد و 600 میلیون ریال که مجموع آن عدد افزایش سرمایه را تشکیل می دهد و سرمایه شرکت را به 2 هزار میلیارد ریال می رساند.

اما از بحث افزایش سرمایه شرکت که بگذریم بررسي سهم نگهداري شركت بر روي بيمه نامه هاي صادره سال 1392 با توجه به ظرفيت مجاز تعيين شده وفق ماده 2 آيين نامه شماره55.1 که اذعان دارد«حداكثر ظرفيت نگهداري مجاز مؤسسه بيمه از هر بيمه نامه يا هر ريسک که معادل 20 درصد سرمايه پرداخت شده به علاوه اندوخته ها و ذخاير فني سهم نگهداري به استثناء ذخيره خسارت معوق و ذخيره رياضي است و صدور بيمه نامه براي ريسك هايي كه مبلغ آنها بيش از حد نگهداري مؤسسه بيمه باشد صرفا در صورتي مجاز است كه مؤسسه بيمه براي بخش مازاد آن پوشش اتكائي تحصيل نموده باشد. »نشان می دهد که بیمه رازی تا پايان سال 1392 ظرفيت مجاز تعيين شده را رعايت ننموده بود و در سه ماهه نخست سال 1393 این مغایرت گویا مرتفع شده است .مغایرت بیمه رازی گویا مربوط به بيمه نامه ستاره تابناك هشتم توس و بيمه نامه شركت كاشي كا�?ه بوده است .
البته نتيجه بررسي و اعمال نظارت بيمه مركزي درخصوص سرمايه گذاري هاي شركتهاي بيمه منتهي به سه ماهه چهارم در سال 1392 نیز نشان از برخی مغایرت ها در بیمه رازی دارد .

در حالی که تبصره۲ ماده 2 آئین نامه سرمایه گذاری شرکت های بیمه اذعان دارد که مؤسسه بيمه مجاز نيست بيش از ده درصد مجموع سپرده­ بانكي و اوراق مشاركت خود را به عنوان تضمين و يا وثيقه تعهدات خود استفاده نمايد و افزايش سقف موضوع اين تبصره با اخذ موافقت قبلي بيمه مركزي جمهوري اسلامي ايران مجاز است، این شرکت در این زمینه دارای مغايرت مازاد - وثايق به میزان265,077 ميليون ريال شناخته شده است .
ضمنا در حالی که تبصره یک ماده 3 همین ایین نامه اذعان می کند که سرمايه­گذاري در سهام هر شركت، حداكثر تا ده درصد منابع موضوع اين ماده مجاز است بیمه رازی در این بخش نیز با مغایرت مازاد - سهام شركت آرتاويل تاير به مبلغ 91,731 ميليون ريال همراه بوده است .

همچنین در حالی که ماده 11 همین ایین نامه اشاره می کند که مؤسسه بيمه مجاز است در مجموع حداكثر سي‌درصد منابع سرمايه­گذاري ابتداي دوره به استثناي ذخاير رياضي سهم نگهداري را به تأمين دارائي­هاي ثابت (مشهود و نامشهود) مورد نياز براي انجام فعاليت اصلي مؤسسه اختصاص دهد. مبناي محاسبه ارزش دارايي­ هاي ثابت، ارزش دفتري آنهاست این شرکت در این بخش هم دارای مغایرت مغايرت مازاد - دارايي هاي ثابت به مبلغ 187,570 ميليون ريال است.

در ادامه مغایرت ها باید اضافه کرد که در حالی که تبصره ۲ ماده 3 آئین نامه سرمایه گذازی شرکت های بیمه اذعان کرده که سرمايه­گذاري در سهام هر شركت، حداكثر تا ده درصد سرمايه شركت سرمايه­پذير مجاز است، سرمايه­گذاري هاي مؤسسه بيمه، قبل از تاريخ اجراي اين آيين­نامه، مشمول محدوديت مندرج در اين تبصره نيست،اما مغايرت مازاد در این بخش مشاهده می شود به گونه ای که درصدسهام مالكيت شركت سرمايه پذير ( آرتاويل تاير ) 0.79 درصد،جام دارو12.31 درصد و لیزينگ رازي15.16 درصد است .اما باید در بخش این نکته را اضافه کردکه حسابرس در گزارش های اخیر خود از این شرکت اذعان دارد که مدارکی دال بر واگذاری سهام شرکت ارتاویل به بیمه رازی در دست نیست .

در پایان این بخش باید اضافه کرد که مانده تسهيلات پرداختي به نيرومحركه پارسیان به مبلغ 49,322 ميليون ريال است که به صورت خارج ازآيين نامه پرداخت شده است .بررسی ها نشان می دهد که همچنين تسهيلات پرداختي به شركت شيميايي رازي به مبلغ 1,166 ميليون ريال نیز بدون در نظر گرفتن آئین نامه پرداخت شده است . این در حالی است که حسابرس نیز در گزارش 6 ماهه اذعان می کند که بابت این مطالبات درآمد بهره در نظر گرفته نشده است و چگونگی وصول مطالبات نیز مشخص نشده است .

اما در ادامه این گزارش نگاهی به سالنامه آماری بیمه مرکزی که به تازگی نیز منتشر شده نشان می دهد که بیمه رازی تا پایان سال گذشته مبلغ265 میلیارد و 212 میلیون و 878 هزار ریال ذخیره خسارت معوق در نظر گرفته است .

اما شرکتی که به هر سهم، مبلغ 288 ریال سودعملیاتی اختصاص داده است، بیش از 112 میلیارد ریال تعدیلات سنواتی را تا نیمه نخست سال، در نظر دارد .
بررسی های مالی عملکرد نیمه اول سال شرکت بیمه رازی نشان داد که این شرکت مبلغ 112 میلیارد ریال تعدیلات سنواتی را به همراه دارد. اما طبق بند 37 استاندارد حسابداری شماره 6(گزارش عملکرد مالی) تعدیلات سنواتی یعنی اقلام مربوط به سنوات قبل که در تعدیل مانده سود( زیان ) انباشته ابتدای دوره منظور می شود، به اقلامی محدود می شود که از تغییر در رویه حسابداری و اصلاح اشتباه ناشی می شود. که این اشتباه ممکن است ناشی از کم نمایی هزینه در زمان تهیه صورت های مالی آتی باشد.

شرکت بیمه رازی با حسابرسی عملکرد مالی تا پایان تابستان امسال، اعلام کرد که مبلغ 84ریال سود خالص برای هر سهم محقق کرده است. 
این شرکت در نیمه نخست سال، مبلغ 2هزار و 232 میلیارد ریال حق بیمه صادر کرد و با کاهش ذخایر حق بیمه، درآمدحق بیمه را در نیمه نخست سال، به یک هزار و 583 میلیارد ریال رساند.
شرکت 2هزار میلیاردی بیمه رازی در هفت ماهه نخست سال، 856 میلیارد و و 807 میلیون ریال، خسارت پرداخت کرده است.

این درحالی است که این شرکت از محل فعالیت های بیمه ای مبلغ 180 میلیارد و 313 میلیون ریال، سود عملیاتی ساخته و توانسته از این محل مبلغ 288ریال سود عملیاتی به هر سهم اختصاص دهد.

لازم به اشاره است که سود خالص بیمه رازی تا پایان، تابستان مبلغ 167میلیارد و 506میلیون ریال بوده این درحالی است که در سه ماهه ابتدای امسال مبلغ 15میلیارد و 648میلیون ریال سود خالص گزارش کرده بود. 
بررسی های دقیقتر نشانگر آن است که بیمه رازی در شش ماه ابتدای سال بالغ بر 72 میلیارد و 858 میلیون و 733 هزارو 303 ریال بدهی بابت کارمزد به نمایندگان و خسارت بیمه گذاران دارد . همچنین این شرکت حدود 39 میلیارد ریال بدهی به بیمه گذاران بابت مبالغ اضافه حق بیمه دریافت شده از سنوات قبل دارد که بنابر بخش نامه بیمه مرکزی قابل برگشت به بیمه گذاران است اما بازپرداخت نشده است . همچنین بدهی شرکت به بیمه مرکزی بالغ بر 353 میلیارد و 794 میلیون و 433 هزار ریال عنوان شده که این بدهی بابت واگذاری اتکایی های اجباری است و شرکت تنها مبلغ 100 میلیارد ریال از این بدهی را پرداخته است .

اما شاید قسمت حائذ اهمیت وضعیت مالی شرکت بیمه رازی چند قلم بدهی های این شرکت به بیمه مرکزی،وزارت بهداشت ،نیروی انتظامی و صندوق خسارت های بدنی باشد.
همان طور که به بدهی این شرکت به بیمه مرکزی اشاره شد لازم است که نگاهی بر سایر اقلام بدهی داشته باشیم.آمارها نشان می دهد که شرکت بالغ بر 455 میلیارد و 823 میلیون و 363 هزارو 597 ریال بدهی به وزارت بهداشت بابت 10 درصد از رشته ثالث طبق ماده 37 قانون برنامه پنجم دارد . همچنین شرکت مبلغ 125 میلیارد و 986 میلیون و 184 هزارو 306 ریال بدهی به نیروی انتظامی دارد و بدهی به صندوق خسارت های بدنی نیز به 67 میلیارد و 999 میلیون و 704 هزارو224 ریال بالغ می شود که تنها از این بدهی 10 میلیارد ریال به وزارت بهداشت پرداخت شده است و مجموع این بدهی ها به 578 میلیارد و 609 میلیون و 518 هزارو 324 ریال می رسد .
البته رقم 13 میلیارد و 842 میلیون و 643 هزار و 945 ریال یکی دیگر از تعهدات پرداختنی شرکت است که بابت سود سهام سهام داران که عمده آن مربوط به سال 1392 است تعهدات این شرکت را افزایش داده است .


کمپین بیمه رازی
اما شاید نگاهی به سایر فعالیت های بیمه رازی خالی از لطف نباشد . بیمه رازی به عنوان شرکتی که در سال گذشته بالغ بر 26 میلیارد و 394 میلیون و 531 هزارو 108 ریال و در 6 ماهه ابتدای امسال بالغ بر 33 میلیارد و 622 میلیون و 115 هزار ریال صرف پرداخت بازاریابی و تبلیغات کرده در کمپین خود مواردی را مد نظر قرار نداده است .
بیمه رازی اخیرا کمپین تبلیغاتی خود را با عبارت " من رازی هستم" خصوصا در بیلبوردها آغاز کرد و سعی داشت تا به نوعی با اطمینان بخشی به افراد این پیام را ارائه دهد که اگر پوشش آتش سوزی خریداری کنند در صورت از دست رفتن سرمایه های خود باز هم از زندگی رازی هستند ! نگاهی به کمپین اخیر تبلیغاتی بیمه رازی برای ارزیابی جایگاه این تبلیغات خالی از لطف نیست.


بیلبورد و تبلیغات outdoor چه تاثیری بر مردم دارد
اما پرسش اساسی اینجااست که کمپین تشکیل شده برای اجرای بیلبورد تبلیغاتی رازی کدام چشم انداز را دنبال کرده است؟ و اصولا برای رسیدن به هم وزنی نام با شعار تبلیغاتی تا چه حد می توان پیش رفت؟! 
در جامعه شرقی و بخصوص ایرانی آیا مفهوم خرید بیمه و دریافت خسارت یک مفهوم جا افتاده و ایده آل است؟ و یا به اندازه کافی مورد توجه قرار گرفته است ؟به عبارت دیگر اگر اموال خود را بر اثر آتش سوزی از دست بدهید جای هیچگونه نگرانی نیست و می توانید به راحتی چای بنوشید و رازی باشید؟!!! 

بیمه رازی با شعار آرامش را با ما تجربه کنید در کمپین خود تلاش دارد تا پیام آرامش را دنبال کند و شاید در پلان اول تصویر بیلبورد ها اینگونه به نظر می رسد، اما آیا آتش و از دست دادن ماشین و یا خانه که مرکز آرامش و گرمای صمیمی زندگیست؟ 

یک کارشناس بازاریابی در این زمینه معتقد است که عموما در کمپین های تبلیغاتی بدنبال طراحی و ایده پردازی یک پیام، یک شعار تبلیغاتی نیز استخراج می شود. شعارهای مورد استفاده در هر کمپین می تواند متفاوت ولی با رویکرد یکسان از منظر پیام کمپین باشد. اما در این کمپین شعارهای موجود و استفاده شده در بیلبوردهای این بیمه هر کدام از پیام متفاوتی پیروی می کند که به روند یکپارچه از این بنگاه آسیب می رساند.

از سوی دیگر بیمه رازی پس از تیزرهای تبلیغاتی تلویزیونی با ارائه تصویر"اطمینان" برای پرداخت های 24 ساعته خود پاسخ گویی را مورد توجه قرار داده است و همزمان با این تیزر تبلیغات گسترده بیلبوردهای «من راضی هستم»و« 24 ساعته راضی هستم» را در سطح شهر برپا کرد. اما پرسش اساسی اینجااست که آیا در تبلیغات تلویزیونی نباید برنامه بعدی یا پلانی از المانهای وارد شده در تبلیغات محیطی را وارد کرد تا بیننده خط یکسانی را دنبال کند؟!! نکته اساسی اینجا است و به نظر می رسد این اصل مورد غفلت قرار گرفته است.

تعقیب بیلبوردهای موجود این شرکت در خیابانهای شهر نشان می دهد که علی رغم هزینه و تلاش بسیار شرکت نتوانسته است در زمینه به کارگیری مکانیزمی جهت وحدت رویه پیام ها موفق ظاهر شود به طوری که اخیرا هم بیلبوردی با حضور ورزشکاران ارائه شده که فقط در آن "قهرمانان رازی هستند" و "بیمه رازی، قهرمان باشگاههای کشتی آزاد جهان" آمده است و این بار با حمایت از ورزشکاران این بنگاه بدنبال محبوبیت برای بدست آوردن سهم بازار ورزشکاران است. 

یک کارشناس در همین زمینه معتقد است که تنوع در بیلبوردها گاهی از انسجام تاثیرگذاری یک تبلیغ می کاهد . وی معتقد است اینکه همه جا فقط یک نام تکرار شود میتواند نقش بسزایی در ارتقا سهم بازار و مشتریان داشته باشد.
این در حالی است که این شرکت در سایه سهام داران قبلی قرار داردو هنوز هم نام رازی چسب رازی را به ذهن متبادر می کند و هنوز نام چسب بر عبارت رازی قالب است ! از سوی دیگر ارائه انواع بیلبورد با رویکرد توانایی های متفاوت و ارائه خدمات متفاوت تاثیر برند یکپارچه از یک بنگاه را از ذهن ها محو خواهد کرد. 

آرم یا نشانه این بیمه تا چه حد اصول یکپارچگی را در خود دارد
نکته ظریف دیگر اینکه پس از بررسی علامت بیمه رازی در تبلیغات مختلف متوجه شدیم که این بنگاه، از ترکیب های رنگی مختلفی برای لوگو تایپ در سردر ورودی شعب خود با آنچه در سایت و تبلیغات می بینیم استفاده کرده است .
 ین نشانه از ترکیب یک مربع به رنگ آبی کبالت و علامت تیک نارنجی درون آن مشخص شده است که در بیشتر موارد با زمینه ای بدون رنگ آورده شده و در مواردی هم با زمینه آبی آسمانی و خاکستری دیده می شود.
ترکیب این نشانه با لوگوتایپ بیمه رازی در هر بخش از ارائه اعم از تابلوهای سردر و تبلیغات محیطی و یا اوراق اداری کاملا متفاوت است و از الگوی خاصی پیروی نمی کند.
برای رسیدن به یکپارچگی و ایجاد حس مشابه از یک نام پیوستگی و تکرار همسوی المانهای تصویری کمک میکند تا برند آن نام در ذهن بیننده القا شود. در پرو�?ه های برندسازی حتما چارچوبهایی برای دیده شدن یکپارچه در غالبهای مختلف تبلیغات دیده می شود. 

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود