امروز: پنج شنبه، 29 شهریور 1403
06/25 1392

معاون وزير صنعت در توسعه روابط اقتصادي با استناد به آمارهاي سازمان جهاني تجارت (WTO) گفت: ‌‌براين اساس ارزش كل صادرات ايران با احتساب نفت معادل 96 ميليارد دلار بوده است ، در اين آمار ارقام صادرات خدمات تجاري ايران و مبادلات مرزي محاسبه نشده است .
" حميد صافدل " در گفت وگو با ايران و جهان اظهار كرد :‌ با وجود تحريم هاي گسترده آمريكا و اتحاديه اروپا و متحدان آنها در سال هاي گذشته اما جمهوري اسلامي ايران مقام بيست و هشتم را در بين كشورهاي صادر كننده دنيا در اختيار داشته است .
رييس كل سازمان توسعه تجارت ايران تصريح كرد :‌ سهم ايران در صادرات جهاني كالا در آمارهاي سازمان جهاني تجارت معادل
0.6 درصد برآورد شده است .
از نظر صافدل از مهمترين تحولاتي كه در تجارت خارجي ايران در سال گذشته رخ داده است، حركت تراز تجاري كشور به سمت تعادل است ، به اين ترتيب كه براي نخستين بار بخش صادرات غيرنفتي توانسته است با صدور حدود 42 ميليارد دلار كالا و خدمات بالغ بر 82 درصد نيازهاي ارزي لازم براي تامين واردات 53.3 ميليارد دلاري كشور را كسب كند .
وي همچنين گفت در سال گذشته 9.6 ميليون تن ميعانات گازي با ارزش 8.9 ميليارد دلار به خارج از كشور صادر شده است كه نسبت به سال 90 ، كاهش 12.6 درصدي از نظر ارزش و 15.4 درصدي از نظر وزني را پشت سر گذاشته است .
معاون وزير صنعت ، معدن و تجارت افزود:‌ در ميان گروهاي صادراتي صنعت با عملكرد 14.8 ميليارد دلاري ،‌ فرش و صنايع دستي با صادراتي معادل ۰.۵ مليارد دلار به ترتيب بيشترين و كمتري ارزش صادرات را در يك سال گذشته از آن خود كرده اند .
رييس كل سازمان توسعه تجارت همچنين از عراق به عنوان بزرگترين شريك صادراتي ايران در سال گذشته نام برد و گفت : ‌دو كشور در سال 91 ، 6 ميليارد و 350 ميليون دلارمبادلات تجاري داشتند كه افزون بر 98 درصد اين رقم سهم صادرات ايران بود و عراق رتبه سوم شركاي تجاري ايران را به خود اختصاص داده است. 
معاون وزير صنعت ، معدن و تجارت ادامه داد: تعامل بين بخش خصوصي و دولتي ، تنوع تركيب صادرات و دستيابي به بازارهاي جديد و تاحدود زيادي مديريت واردات كشور در اين تحول بزرگ نقش آفرين بوده است .
وي عنوان كرد: ‌انتظار مي رود در سال جاري و با همت و تلاش مضاعف صادركنندگان، توسعه صادرات خدمات و برنامه ريزي هاي انجام شده ارزش صادرات غيرنفتي كشور به گونه اي افزايش يابد كه تعادل بين صادرات و واردات براي نخستين بار در تاريخ حمايت اقتصادي كشور تحقق يابد . رييس كل سازمان توسعه تجارت ايران در ادامه اين گفت وگو به آمارهاي منتشره سازمان جهاني تجارت در خصوص تجارت جهاني گفت :‌ براين مبنا در سال 2012 رشد تجارت جهاني تنها 2 درصد بوده است كه نسبت به رشد 5.2 درصدي در سال 2011 ، كاهش چشمگيري را نشان مي دهد.
به گفته وي ، ارزش صادرات دنيا در سال گذشته 18.3 تريليون دلار بوده كه تنها 0.2 درصد افزايش نشان داده است. درسال گذشته ميلادي ارزش صادرات خدمات جهان بالغ بر 4335 ميليارد دلار بوده است كه 2 درصد رشد را نشان مي دهد.
از نظر اين مقام مسئول از مهمترين عواملي كه مي توان در كاهش روند رشد جهاني در سال گذشته ميلادي به آن اشاره كرد شامل كاهش قيمت جهاني كالاهاي صادراتي به وي�?ه كالاهاي صادراتي كشورهاي جهان سوم ، پايين بودن سطح تقاضا براي اقلام صادراتي به سبب ركود اقتصادي كشورهاي صنعتي ، كند شدن آهنگ رشد اقتصادي كشورهاي توسعه يافته اشاره كرد .
وي افزود:‌بالا بودن نرخ عدم اشتغال در اقتصاد هاي توسعه يافته به وي�?ه جامعه اروپا به سبب اتخاذ سياست هاي انقباضي ، عدم اعتماد نبت به آينده يورو از ديگر عواملي است كه منجر به كاهش روند تجارت جهاني در سال گذشته ميلادي شده است .

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود