امروز: شنبه، 3 آذر 1403
03/16 1395

 گروه پرگار - بانک صادرات ایران در نیم قرن دوم حیات خود قرار دارد و با بلوغ حاصل شده در این سال ها پوست انداخته و برند خود را در این نیمه با بازتعریفی به موقع و استراتژیک به ذی نفعان عرضه کرده است.
به گزارش پایگاه خبری راز پول، در چرخه عمر محصول بازتعریف برند از ضروریات است تا با توجه به استراتژی SWOT بنگاه ها نسبت به بازتعریف برند خود اهتمام لازم را به عمل آورند. بانک صادرات ایران نیز با توجه به اصول و تکنیک های بنگاه داری خصوصی با تشخیص به موقع این ضروریات توانست به نیاز ذی نفعان پاسخ دهد و در بازتعریفی استراتژیک در این چرخه برند خود را به عنوان برندی قابل اطمینان که 64 است خدمات و محصولات بانکی قابل قبولی در سطح کشور و در شعب خارج از کشور ارائه می دهد، مطرح کند.

اکنونانک صادرات ایران در نیم قرن دوم حیات خود قرار دارد و با بلوغ حاصل شده در این سال ها پوست انداخته و برند خود را در این نیمه با بازتعریفی به موقع و استراتژیک به ذی نفعان عرضه کرده است.
این بازتعریف با شعار تبلیغاتی «بانک صادرات ایران در خدمت مردم» تطابق کامل دارد و در عین سادگی و نوآوری حس قدمت و همراهی دیرینه را نیز تلفیق کرده است .

در تابلوهای جدید این بانک که به تازگی در سطح شهر دیده می شود در انتقال محتوا به مخاطب نهایت دقت به عمل آمده و هویت بصری بانک کاملا حفظ شده است .
لوگو تایپ بانک حس قدمت و پختگی را به مخاطب القاء می کند و در کنار این حس مثبت و همراهی مشتریان که سالهای طولانی از عمرش می گذرد، نوع طراحی (DESIGNE) تابلو سبب شده است که شانس دیده شدن لوگو و لوگو تایپ در این چیدمان افزایش یابد.

نوار قرمز رنگ زیر تابلو (SIGNBOARD) که به تازگی به سایر عناصر اضافه شده است در عین سادگی باعث شده شانس دیده شدن لوگو و لوگو تایپ چند برابر افزایش یابد.
نکته مهم و اساسی که عمواره بانک صادرات به آن وفادار مانده نگارش فونت انگلیسی صحیح و مناسب است برخلاف برخی بانک ها که تلاش کرده اند با دستکاری فونت انگلیسی هویت خود را دستکاری کنند.
این نکته را باید افزود که نوع قرارگرفتن ترکیب عناصر تابلو جدید از یک نظم درست و مناسبی برخوردار است به شکلی که مخاطب در اولین نگاه بانک صادرات ایران را درک می کند در حالی که در لوگو قبلی در برخی موارد سایز لوگو و سایز حروف انگلیسی بر عبارت بانک صادرات ایران قالب بود.

تاریخچه
مرور تاریخچه بانک صادرات در این شرایط که به پوست اندازی یا بازتعریف برند تعبیر می شود خالی از لطف نیست. بانک صادرات ایران به عنوان یک بانك خصوصی و بصورت سهامی عام با نام «بانک صادرات و معادن ایران» در ١٥ شهريورماه سال ١٣٣١ طبق قوانین آن روزگار با سرمايه اوليه ٢٠ ميليون ریال كه پرداخت نيمی از آن هم با تعهد پرداخت نيمی ديگر، قابل پذيرش اداره ثبت شركتها با شماره ٣٨٣٣ تاسيس گردید. اين سرمايه با خريد ٧٦ سهم توسط دو نفر از اعضای هيأت مؤسسين بانك و سرمايه گذاری بقيه اعضای هيأت مديره تأمين گرديد و سهامداران با واگذاری سفته به هيأت مديره تعهد نمودند ٥٠ درصد بقيه تعهد خود را از محل سود ساليانه پرداخت نمايند. بنیانگذاران بانک صادرات ایران با درک صحیح شرايط حاکم بر آن زمان تلاش کردند با جذب حداکثر نقدینگی در دست مردم برای اولین بار در کشور بانکی براساس اصول مشتری‌مداری تأسیس و در ٢٢ آبان سال ١٣٣١ با ١٣ نفر کارمند شروع به کار کرد درحالیکه خوش‌بین ترین افراد نیز با وجود بانکهای قدرتمند دولتی پیشرفت و موفقیت آن را پیش‌بینی نمی‌کردند. ارایه تسهیلات بانکی بهتر به مردم، ایجاد شبکه گسترده بانکی در سراسر کشور، جلب سرمایه‌های داخلی و پس‌اندازهای هر چند کوچک، ایجاد فرصتهای سرمایه‌گذاری در کلیه فعالیتهای اقتصادی ازاهداف اولیه بانک صادرات بود.

آرم اوليه بانك
آرم اوليه بانك توسط مرحوم ادوارد ژوزف كه عضو هيأت مديره و اولين مدير عامل بانك صادرات و معادن ايران بود پيشنهاد و تصويب گرديد و آن تصوير يك اسب بالدار در نگين انگشتری كهنه‌اش بود كه از يك مغازه عتيقه فروشی در خيابان ناصر خسروی تهران به مبلغ يك هزار ریال خريداری كرده بود و توجيه اين بود كه اسب سمبل سرعت و استقامت و نجابت است و بال‌هايش سمبل بلند پروازی و آغوش باز، ولي توجيه تاريخی اش آن است كه اين آرم مشابه مهر نقشين انوشيروان ساسانی پادشاه ايران باستان بود.
 

 این آرم پس از انقلاب اسلامی تغییر کرد. یکی از ویژگی‌های آرم جدید نشان دادن نقشه ایران و مراکز استان‌های ایران بود که نشانه استانی شدن بانک محسوب می‌شود. این لوگو بار دیگر در سال ۱۳۶۹ تغییر کرد و لوگوی جدید که نشان‌دهندهٔ دو دست و یک سکه‌است جایگزین شد. این لوگو همچنان به عنوان آرم این بانک مورد استفاده قرار می‌گیرد. اين آرم پس از پيروزی انقلاب اسلامی و استانی شدن بانك از سال ١٣٥٨ تاكنون به سه طرح متفاوت تغيير نقش داده شد و آرم فعلی بانك كه دو دست سكه‌ای را در بر می‌گيرد، آرم مشخص بانك شد.

اسامي اعضای هیأت مدیره و كارمندان اولیه
در انتخاب اعضای هيأت مديره بانك ادوارد ژوزف، مهندس محمد علی مفرح و مهندس محمد بلور فروشان به سمت اعضای اصلی و علی اكبر فخرائی و مهندس مصطفی امير معزی به سمت اعضای علی‌البدل و مهندس ابوالفضل پاك و مهندس نصرت ا... رضائی به سمت بازرسان قانونی برگزيده شدند ولی مرحوم مهندس محمد علی مفرح چون سمت بازرس قانونی را در بانك بازرگانی ايران داشت از قبول عضويت هيأت مديره خودداری كرد و آقای حسن ملك افضلي را به جاي خود پيشنهاد نمود كه مورد موافقت قرار گرفت. آقايان: سيد رضا كسمائی،حبيب ا... خليليان ،فيضی، مصطفی بلورچی، جمشيد بختيان، جلال الدين مير مطهری، جمشيد نوبان، رهنمای چيت ساز، سيد حسين دربندی، محمد علی اصفهانی، رضا و حسن سادات گوشه، دزفولی، عبدالوهابی، گلخو، كاميابی پور، ابوالقاسم رهبری، پطروسيان و ميكائيليان از كارمندان اوليه بانك صادرات و معادن ايران بودند.

به هر حال بازتعریف هویت بصری جدید و استراتژیک بانک صادرات در راستا و همزمان با خدمات جدید و به روزی که این روزها شاهد آن هستیم مانند محصول جدید خود بانک و ارائه بسته های مختلف برای صنوف دقت مدیران به حرکت در راستای بنگاه داری خصوصی نشان می دهد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود