امروز: جمعه، 27 مهر 1403
07/9 1403

 

گروه سایبان - دکتر پزشکیان در سخنان خود بارها در مورد شایسته گزینی در انتصاب افراد نکاتی را مطرح کرده اند.

گزیده مهمترین سخنان رئیس جمهور نشان می دهد که او در مورد انتصابات دستگاه ها به موضوع بررسی عملکرد و رفتار عادلانه بارها تاکید کرده اند.


دکتر پزشکیان در مراسم معارفه وزیر کشور تصریح کرد: در این دولت کسانی که بدون دلیل موجه بالا رفته‌اند پایین می‌آیند و کسانی که به ناحق پایین رفته‌اند، بالا کشیده خواهند شد. هر کس برای این نظام و اجرای چشم‌انداز تلاش کرده با ماست و معیار با ما بودن و نبودن باور و توانایی افراد در اجرای سند چشم‌انداز است.»


اگر همین جمله را به عنوان دکترین شایسته سالاری در دولت چهاردهم مد نظر قرار دهیم و عملکرد «کمیته ارزیابی عملکرد متصدیان و افراد پیشنهادی  جهت تصدی مشاغل کلیدی در صنعت بیمه» را زیر ذره بین قرارداده و عملکرد آنرا در سه سال گذشته مورد ارزیابی قرار دهیم شاید نتایج حاصل نسبت به انتظارات کمی قابل توجه باشد. 


رئیس جمهور با بیان اینکه بی‌عدالتی از نظر همه یک ظلم بزرگ است و هیچ کس حق ندارد گروه و دسته‌ای را حذف کند تا عده‌ای خاص رشد کنند، افزود: ما همه مثل خواهر و برادر یکدیگر هستیم و این کشور متعلق به همه ماست، اما باید اعتراف کنیم که وضع امروز ایران ما برازنده ما نیست. راه غلبه بر مشکلات موجود عبور از اختلافات و همکاری و همدلی برای آبادانی ایران است.


به تازگی در بیمه مرکزی تغییرات مدیریتی رخ داده و رئیس کلی که سابقه طولانی حداقل در کسوت قائم مقامی این سازمان دارد مسئولیت پذیرفته است. بنابراین به راحتی می توان اذعان کرد که پرویز خسروشاهی بیمه مرکزی را می شناسد و خوب می داند تفسیر سخنان رئیس جمهور در این نهاد چه بوده و چه باید باشد.


این ادعا از آنجا نشات می گیرد که رئیس کل حداقل به درستی ارکان یک بنگاه در قامت شرکت بیمه را بدون کم و کاست می شناسد.


رئیس جمهور با اشاره به تلاش‌های در حال انجام برای تعیین شاخص‌ها برای انتخاب و انتصاب افراد خاطرنشان کرده اند: همین گلایه‌هایی که اینجا از ناکارآمدی‌ها و مشکلات در عرصه‌های اقتصادی و غیره به دفعات مطرح شد، ناشی از آن است که به جای انتصاب افراد توانمند و شایسته، دوستان و آشنایان و به قول معروف آدم‌های خودمان منصوب شده‌اند، در حالی که مسئولیت امانتی است که باید به اهلش سپرده شود.


شاید اگر این جمله رئیس جمهور را بخواهیم در بیمه مرکزی ریشه یابی کنیم عملکرد «کمیته ارزیابی عملکرد متصدیان و افراد پیشنهادی  جهت تصدی مشاغل کلیدی در صنعت بیمه» را باید ارزیابی کرد و به این پرسش پاسخ داد که آیا اولا همه ارکان این کمیته خود از صلاحیت و علم و تخصص لازم در حوزه بیمه بهره مند بوده اند و ثانیا احکام صادره متناسب با عدالت و بی طرفی و مبانی علمی و تخصصی که مد نظر رئیس جمهور امروز است صادره شده؟


رئیس جمهور با انتقاد از رویکرد حاکم بر نظام اداره کشور که در آن ضرر و زیان در مجموعه‌ای که دوستان و آشنایان خود ما در آن حاکم هستند اشکالی ندارد، اما آنجا که دوستان و رفقای ما حاکم نیستند، ایراد دارد، گفته است: بنده به دنبال اصلاح رویه‌ها برای حفظ و ارتقای اصول متعالی هستم که به آنها اعتقاد دارم؛ به دنبال اصلاح برای احقاق حق و اقامه عدالت هستم و با تمام وجود باور دارم که تبعیض، ظلم و بی‌عدالتی باید از بین برود.


بر این اساس به نظر می رسد که دو راهکار پیش روی بیمه مرکزی است. راهکار نخست اینکه کمیته ای متشکل از نخبگان بیمه مرکزی تشکیل شود بدون آنکه احدی از اعضای «کمیته ارزیابی عملکرد متصدیان و افراد پیشنهادی  جهت تصدی مشاغل کلیدی در صنعت بیمه» در آن حضور داشته باشد تا بتواند نسبت به احکام صادره از سوی این کمیته بازبینی هایی همتراز نکات مطرح از سوی رئیس دولت به عمل آورد و نتیجه را ضمن اینکه به رئیس کل ارائه می دهد برای وزیر اقتصاد و شخص رئیس جمهور نیز ارسال کند.


راهکار بعدی این است که شرایطی فراهم شود تا افرادی که نسبت به احکام دریافتی نقطه نظراتی دارند بتوانند آنرا با حریت کامل و بدور از نگرانی از عواقب اظهار نظر به این کمیته  که وظیفه اش صیانت از فرمان رئیس جمهور است، ارائه کند.


باید باور داشت که نبود همین نگرش سبب شد تا مدیران در دوره گذشته شکایت خود را از صنعت بیمه به جای آنکه نزد مقام عالی این صنعت حل و فصل کنند، به مراجع مرضی الطرفین عادل اما خارج از نهاد ناظر بردند، هرچند که این رویه به لحاظ قواعد تقنینی از یک روند درستی برخوردار بود اما نشان از این داشت که اصل بی طرفی در ارکان بالادستی نهاد ناظر برای برخی در آستانه مطلوبیت قرار نداشت.


شاید همین اختلافات در صنعت بیمه بود که وزیر اقتصاد در اولین قدم نسبت به بازبینی و اصلاحات ساختاری در صنعت بیمه اقدام کرد. 

بسیاری از کارشناسان اقتصاد توسعه بر این باورند که ایجاد بحران ها در سطح جامعه بیش از آنکه عاملش لایه های بالایی در کشورها باشند به لایه های میانی و پایین دستی باز می گردد. بر همین اساس آنان خطر بروکراسی سطح خیابان را بیش از بروکراسی های در سطح عالی به شمار می آورند . از همین رو اگر قرار باشد نظرات و دستورات ابلاغی و غیر ابلاغی عیان رئیس جمهور درحد توصیه باقی بماندتبعا نتیجه ای نخواهد داشت، اما اگر قرار است که دولت در آن سمتی گام بردارد که هیات دولت و در راس آن رئیس جمهور قسم یاد کرده اند گفتار مقام اول اجرایی کشور باید در قوه مجریه به مثابه بخشنامه و دستورالعمل باشد.

 بر مبنای همین رویکرد حالا نوبت رئیس کل است که اگر می خواهد در راستای انسجام راهبردی دولت چهاردهم گام عملیاتی بردارد، باید نسبت به اصلاحات در این زمینه اقدام کند. تغییرات اخیر در بیمه مرکزی فرصتی برای بازبینی و اصلاح رویه هاست .

 

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود