امروز: سه شنبه، 1 آبان 1403
07/28 1403


گروه سایبان - داستان افزایش سرمایه 367 درصدی یک شرکت بیمه که حالا با زیان انباشته خود فاصله گرفته چیست؟ می توان این اوج گیری در افزایش سرمایه یک شرکت کوچک را رخ نمایی جدید آن در حوزه پذیرش ریسک عنوان کرد؟


شرکت های بیمه با رویکرد های متعددی افزایش سرمایه می دهند. از جمله آن می توان به افزایش توان مالی و پوشش ریسک‌ها،  بهبود نسبت‌های مالی و انطباق با مقررات، جذب سرمایه‌گذاران و ارتقای اعتبار شرکت، تقویت قابلیت‌های سرمایه‌گذاری، توسعه محصولات و بازارها و کاهش خطرات مالی و نقدینگی اشاره کرد.

بر همین اساس بود که بیمه مرکزی ضرورت بازنگری در افزایش سرمایه شرکت های بیمه را هر چند وقت یک بار مورد بازنگری قرار می دهد و اساسا شاید یکی از دلایل عقب ماندگی صنعت بیمه نسبت به نظام بانکی همین موضوع سرمایه باشد.


بسیاری از کارشناسان معتقدند که افزایش سرمایه کمک می‌کند تا شرکت از مشکلات نقدینگی و بحران‌های مالی احتمالی جلوگیری کند و در برابر تغییرات نامطلوب اقتصادی مقاوم‌تر شود. 

اما افزایش سرمایه به نوعی رابطه میان سهام داران و هیات اجرایی را نیز تشریح می کند، همان اصلی که در تئوری نمایندگی مورد نقد و بررسی قرار می گیرد.


تئوری نمایندگی به‌صورت کلی، رابطه بین دو یا چند گروه است. وجه مشترک تمام روابط این است که یک عده از افراد برای عده‌ای دیگر و به نمایندگی و نیابت از آنها تصمیم‌گیری می‌نمایند. روابط نمایندگی زمانی رخ می‌دهد که مالکان، نمایندگان را برای انجام خدمتی به‌جای خود استخدام می‌کنند و حق تصمیم‌گیری را به نمایندگان‌شان واگذار می‌نمایند.


به عبارت دیگر بر اساس این تئوری گام های بلند در شرکت هایی با پیچیدگی شرکت های بیمه که اساسا وظیفه آنها خرید و مدیریت ریسک است بیانگر این واقعیت است که انسجام راهبردی میان سهام داران نهادی و مدیران عالی اجرایی در یک سطح قابل پذیرش و مطلوب است.

بیمه آرمان نیز به تازگی از برنامه ای برای افزایش سرمایه خود رونمایی کرده است، رونمایی ای که فصل جدیدی از حیات این شرکت را آشکار می کند.

بررسی روند افزایش سرمایه آرمان از سال 1390 تا کنون نشان می دهد که برنامه افزایش سرمایه اخیر یکی از نادر نمونه هایی است که در حیات این شرکت به تصویب رسیده است. پیش از این بیشترین میزان افزایش سرمایه با 100 درصد رشد در سال های 1393 رخ داده است.


بنابراین می توان ادعا کرد که سهام داران بیمه آرمان در   منسجم ترین حالت ممکن با تیم اجرایی قرار دارند، راهبردی که احتمالا رتبه بندی های جدیدی را از این شرکت در بین رقبا به تصویر می کشد.


آرمان مدعی است تامین مالی این افزایش سرمایه از دو محل مطالبات و آورده نقدی صورت می گیرد. این سبک افزایش سرمایه در میان مدل های مرسوم افزایش سرمایه دلیل دیگری است که ثابت می کند نگاه سهام داران به بیمه آرمان نگاهی بلندمدت همراه با صبوری و توسعه محور است چرا که سهام دار در نظر دارد تا با یک شیب ملایم نه تنها نسبت به پوشش زیان های گذشته اقدام کند بلکه این شرکت را که در سال 1400 با یک زیان انباشته 56 میلیارد تومانی مواجه بود را به مرحله سوددهی برساند، روندی که در سال های 1402 و 1403 مبین واقعیت کاهش میزان زیان دهی و نزدیک شدن به نقطه سر به سری است.



 

 از سوی دیگر   بیمه آرمان در آخرین بیانیه خود در خصوص دلایل افزایش سرمایه به حفظ جایگاه و توانگری مالی، افزایش ظرفیت شرکت جهت قبول ریسک، گسترش فعالیت‌های اتکایی و نیز تأمین منابع جهت توسعه فعالیت های آتی اشاره می کند.


اگر بپذیریم که چهار هدف اول این برنامه اهدافی عمومی، تکلیفی و مشترک میان شرکت های بیمه است، هدف پنجم می تواند به عنوان یک مزیت رقابتی پایدار مورد اشاره قرار گیرد، تمرکز و تمایزی که می تواند «آرمان» را به عنوان هاب تکنولوژی نسبت به سایر شرکت های بیمه معرفی می کند. در شرایطی که در انقلاب چهارم صنعتی هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار به خدمت صنعت بیمه درآمده است، توسعه زیرساخت های ای تی قطعا به ارزیابی درست ریسک و قیمت گذاری بهینه ، بررسی به هنگام خسارت ها و شناسایی تخلفات منجر خواهد شد، رویکرد هایی که آرمان نیز قدم هایی در آن مسیر برداشته است و در بیانیه افزایش سرمایه خود نیز به آن اشاره دارد.


اگر این فرض که توسعه زیرساخت های ای تی متناسب با الزامات روز صنعت بیمه در این شرکت تحقق یابد، قطعا منجر به تحقق راهبرد کاهش هزینه و ایجاد بسترهای جدید برای افزایش بازده خواهد بود.

بررسی های تکنیکال و بنیادین نشان می دهد که آرمان امروز توانسته خود را از حواشی همیشگی دور و روند زیان انباشته را کنترل و در جهت ترمیم اقدام کند، راهی که بسترهای لازم برای ترمیم نظام سهام داری و توسعه متوازن در این شرکت را فراهم خواهد ساخت.

 

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود