امروز: شنبه، 3 آذر 1403
02/4 1393

ایران و جهان - استفاده از ظرفیت بخش انر�?ی و تجمیع خدمات بیمه ای برای افزایش ضریب نفوذ بیمه مورد تاکید یک نهاد معتبر قرار گرفت .

به گزارش ایران و جهان در جدید ترین تحلیل کمی و کیفی ضریب نفوذ صنعت بیمه کشور که توسط یک نهاد معتبر برای بیمه مرکزی صورت گرفته ، نرخ ضریب نفوذ بیمه از مهم ترین شاخص ها براي ارزیابی عملکرد صنعت بیمه یک کشورمعرفی شده که این ضریب همچنین معیاري براي مقایسه عملکرد صنعت بیمه در بین کشورهاي مختلف است.

در گزارش حاضر با توجه به انتشار رسمی آمارهاي کلان اقتصادي منتهی به سال 1390 و 1391 ، ضریب نفوذ بیمه کشور در سال 1390 و 1391 محاسبه شده است. بر مبناي محاسبات انجام گرفته، ضریب نفوذ بیمه هاي بازرگانی کشور در سال 1391 برابر 1.3 بوده است. این در حالی است که در دوره زمانی مشابه سال قبل، ضریب مذکور برابر 1.41بوده است.

در ادامه این گزارش که توسط پ�?وهشکده بیمه انجام شده آمده است ،با توجه به اقتصاد نفتی کشور، نرخ ضریب نفوذ غیر نفتی (نسبت حق بیمه هاي دریافتی بدون نفت به تولید ملی بدون نفت) محاسبه شده است که این نرخ در سال 1391بالغ بر 2.31 درصد بوده است. این موضوع که نشان دهنده عدم توازن گسترش خدمات بیمه اي در بخش نفتی و غیرنفتی اقتصاد کشور است، نشان می دهد که ازیک سو بخش نفت کشور از پتانسیل هاي موجود در صنعت بیمه کشور استفاده نکرده است و از سوي دیگر صنعت بیمه کشور نتوانسته در این بخش مانند بخش هاي دیگر اقتصاد فعال باشد.

در بخش دیگری از این گزارش برآوردي از نرخ ضریب نفوذ بیمه هاي اجتماعی و بازرگانی کشور صورت گرفته است تا بتوان ظرفیت و پتانسیل بیمه اي کشور را ارزیابی کرد. بر این اساس نرخ ضریب نفوذ کل بیمه کشور معادل9.58به دست آمد. سهم سازمان تامین اجتماعی از این نرخ در حدود 50 درصد است که بخش عمده اي از این پورتفو می تواند وارد صنعت بیمه شود.

همچنین در بخش دیگري از این گزارش، ضریب نفوذ منطقه اي و استانی کشور مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است که براساس این بررسی، استان تهران با ضریب نفوذ1.98استان اردبیل با ضریب نفوذ 1.90و استان یزد با ضریب نفوذ1.82نسبت به سایر استانها از ضریب نفوذ بالاتري برخوردار هستند. از طرفی دیگر،استانهاي کهکیلویه و بویراحمد با0.24خوزستان با 0.34 و بوشهر با0.43 کمترین ضریب نفوذ بیمه بازرگانی را به خود اختصاص داده اند.
افزایش نرخ ضریب نفوذ بیمه اي کشور از1.41در سال 1390 به1.93 در سال 1391 ، هر چند نشانگر عملکرد رو به گسترش این صنعت است و عملکرد صنعت بیمه با توجه به رشد منفی اقتصاد ملی مطلوب بوده است اما عواملی چون افزایش حق دیه (افزایش حق بیمه ثالث) و کاهش رشد اقتصادي کشور به دلیل تحریم هاي اقتصادي، بر افزایش نرخ ضریب نفوذ اثر داشته است. 

این گزارش می افزاید اختلاف رشد حق بیمه هاي دریافتی در سال 1391 نسبت به مدت مشابه آن نسبت به رشد جاري تولید ملی در سال 1391بسیار بالا است، از این رو کاهش رشد تولید ملی در مقابل افزایش رشد حق بیمه ها بر نرخ ضریب نفوذ تأثیر چشمگیري داشته است.

از دیگر یافته هاي این پ�?وهش آن است که صنعت بیمه نتوانسته از بسیاري از پتانسیل هاي موجود در بخشهاي اقتصادي، بهره برداري نماید و علیرغم وجود پیشرفتهاي ساختاري سالهاي اخیر که منجر به رفع برخی از موانع توسعه صنعت بیمه شده است، اما صنعت بیمه در بخش بیمه هاي زندگی در این سالها عملکرد موفقیت آمیزي نداشته است. در واقع صنعت با عدم تعادل در بخش بیمه هاي زندگی و غیرزندگی مواجه است. این در حالی است که بیمه هاي زندگی سهم بالایی در صنعت بیمه بسیاري از کشورهاي جهان به خود اختصاص داده است و سهم بیمه زندگی در دنیا حدود 58 درصد از کل حق بیمه هاي دریافتی است.

این گزارش به نکات دیگری اشاره دارد و اذعان می کند موضوع دیگري که در اقتصاد هاي نفتی مثل اقتصاد ایران مطرح است، مسئله درآمدهاي نفتی در تولید ناخالص داخلی است که عملا نتیجه فعالیت هاي اقتصادي نیست و باید این مقوله در بررسی عملکردصنعت بیمه مد نظر قرار گیرد. بر این مبنا نرخ ضریب نفوذ بیمه در بخش غیر نفتی اقتصاد(که رقم2.31 درصد است) نشان دهنده نفوذ بالاي صنعت بیمه در بخش غیرنفتی اقتصاد در مقایسه با بخش نفتی است. این موضوع از یک سو بیانگر عدم استفاده کافی صنایع نفت و انر�?ي از پوشش هاي بیمه اي داخلی است و ازسوي دیگر نشان دهنده عدم استفاده صنعت بیمه کشور از این پتانسیل به میزان کافی است.

نکته اي دیگر که در این گزارش به آن توجه شده است، بحث بیمه هاي اجتماعی است. با توجه به جریان خصوصی سازي بیمه هاي اجتماعی در بسیاري از کشورها و ورود این بیمه ها به بیمه هاي زندگی و درمان و همچنین با توجه به اعداد و ارقام استخراج شده بیمه هاي اجتماعی در طی گزارش که نشانگر یک ظرفیت عظیم بیمه اي در داخل کشور است، باید تدابیر لازم براي ورود بخشی از بیمه هاي اجتماعی به بخش بیمه هاي خصوصی (بازرگانی) صورت گیرد تا بتوان از این ظرفیت بالا نیز در ارتقاء صنعت بیمه بهره جست.

بر مبناي اطلاعات به دست آمده، نرخ ضریب نفوذ خدمات بیمه اي ارائه شده خارج از صنعت تحت عنوان بیمه هاي اجتماعی برابر7.65 درصدبرآورد شده است که با جمع حق بیمه هاي اجتماعی و بازرگانی، ضریب نفوذبیمه بازرگانی و اجتماعی برابر با9.58 درصد به دست می آید. شایان ذکر است که مبناي انتشار آمار و ارقام جهانی در ارتباط با بیمه هاي بازرگانی، آماري است که بیمه مرکزي ج.ا.ا منتشر ساخته است.
چنانکه تمام خدمات بیمه اي ارائه شده در کشور از سوي مراجع مختلف، جنبه حمایتی کمتري داشته و بیشتر مبتنی بر اصول بیمه هاي بازگانی باشند و همچنین بر مبناي قانون، تحت نظر و نظارت بیمه مرکزي قرار گیرند، می تواند در جهت حفظ منافع بیمه گذران مؤثر باشد، نظارت بر آنها را هموارتر سازد و در نهایت ضریب نفوذ واقعی بیمه کشور را نمایان سازد.
  

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود