امروز: سه شنبه، 6 آذر 1403
05/27 1395

گروه سایبان - مدیرعامل انجمن حرفه ای صنعت بیمه باردیگر به موضوع استقرار صحیح حاکمیت شرکتی تاکید کرد.



به گزارش پایگاه خبری راز پول ، مسعود حجاریان مدیر عامل انجمن حرفه ای صنعت بیمه در نشست خود با خبرنگاران موضوع حاکمیت شرکتی را مورد اشاره قرار داد و تاکید کرد که حاکمیت شرکتی به موضوع تنظیم رابطه بین سهام داران و مدیریت اشاره دارد . بنابراین مدیران در مقابل شرکت و مقررات صنعت تکالیفی دارند و همین طور در مقابل سهام داران خود هم مسئولند.
در این بحث این نکته حائذ اهمیت است که مدیران باید منابع و سود شرکت را بین سهام داران تقسیم کنند یا منابع را برای تعهدات آتی ذخیره کنند؟حجاریان موضوع حاکمیت شرکتی را یکی از نکات مهم در صنعت بیمه برشمرد و گفت: مدیران از نظر بیمه مرکزی مکلفند که تعهداتشان به جامعه را انجام دهند. در اثر فعالیت های شرکت، منابع و سودی ایجاد می شود، آیا این سود برای تعهدات آتی شرکت باید ذخیره شود یا باید در مجمع توزیع شود و به سهامدار بدهند؟ اینجا امکان تضاد منافع به وجود می آید، بعضا سهامداران به مدیران فشار می آورند که سود بیشتری بدهد، ذخایررا کم کند؛ دولت و بیمه مرکزی نیز حفظ ذخایر مکفی را خواستار هستنند.

حجاریان اذعان دارد که در ترکیب اعضای هیات مدیر استقلال اعضا مهم است و ترکیب این اعضا باید سلامت و کارکرد شرکت ها را تضمین کند.اعضای هیات مدیره باید به عنوان خدمتگزار مردم فعالیت کنند و به آینده شرکت توجه داشته باشند.

وی افزود: تصمیم گیری با هیات مدیره است منتها حق ندارد تصمیمی بگیرد که ذخایرش کم باشد یا خسارت مردم را ندهد یا ریسک زیادی بردارد و صدور زیادی داشته باشد . اگر این کار را کرد دارد حقوق مردم را ضایع می کند. حالا چگونه باید تصمیم گرفت و مدیرعامل چگونه باید منویات هیات مدیره را گوش کند!؟


حجاریان به ترکیب مناسب هیات مدیره اشاره کرد و گفت: اگر شخصیت (حقیقی و یا حقوقی) 90 درصد یک شرکت را خرید و 5 عضو هیات مدیره منصوب به خود را تعیین کرد؛ این خطرناک نیست؟ ممکن است تصمیماتش به نفع خودشان باشد. اینجا، قانونگذار آمده گفته که یک نفر بیشتر از 20 درصد سهم نداشته باشد، اینکه بیشتر از 20 درصد سهم نداشته باشد، این به این معنا است که اعضایی که در هیات مدیره هستند، افراد مستقلی باشند، دیگر برای اینکه به نفع خودشان رای بدهند، نمی توانند تبانی نمی کنند.

وی در ادامه گفت: در این صورت هیات مدیره به شرکت بعنوان یک نهاد زنده و خدمتگزار مردم و البته سودآور نگاه می کنند. و به دنبال حفظ و ماندگاری آن خواهد بود و آن را از درون خالی نمی کنند. اینجا حوزه حاکمیت شرکتی است. باید هیات مدیره به گونه ای تصمیم بگیرد که بهترین تصمیم برای شرکت باشد. مدیرعامل باید به گونه ای تصمیم بگیرد که ثابت بکند که بهترین تصمیم را برای شرکت گرفته و این ثابت کردن باید نزد هیات مدیره به تثبیت برسد.

پرسشگری قوی شرط پاسخگویی است

در ادامه این نشست وی افزود: در حوزه صنعت بیمه، قوت و توانمندی رسانه مهم است. رسانه باید قوی و با نفوذ باشد و بتواند رفتار ناصحیح را عوض کند. تقسیم کردن رسانه ها و کوچک کردن آن ها، قدرت رسانه را کم می کند. رسانه های بزرگ هستند که قدرت دارند. ما باید در رسانه های با نفوذ فعلی یک جایگاه خاصی برای بانک و بیمه داشته باشیم که از آن ظرفیت بدون سیاسی بازی، برای بانک و بیمه استفاده کنیم. رسانه های بزرگ باید صفحه بانک و بیمه داشته باشند.

مدیرعامل انجمن حرفه ای توانمند سازی خبرنگاران را نیز یکی از مراحل توانمندسازی رسانه ها دانست و بیان کرد: خبرنگران باید در هردو علم خبرنگاری و بیمه مکررا آموزش ببینند، قوی شوند و این امری اجتناب ناپذیر است. اگر پرسشگر قوی باشد می تواند مدیران و سخنگویان را به پاسخ دهی وادار کنید. اگر پرسشگری دست نباشد، اگر سوالات قوی نباشد، آن فرصتی که بوجود آمده برای تعامل، ازدست می رود و اثربخشی خاص خودش هم ندارد.



رسانه ها به دنبال شفافیت همراه با رعایت اخلاق باشند

وی بر شفافیت به همراه اخلاق در حوزه رسانه تاکید کرد و گفت: اگر اخلاق نباشد ممکن است به اسم شفافیت بد اخلاقی صورت گیرد. به اسم شفافیت توهین شود، تخریب شود و خود شفافیت از بین می رود. شفافیت وقتی اثربخش است و توسعه دهنده و بهبود دهنده است که با اخلاق عجین شود.

حجاریان اضافه کرد: رسانه ها در انتشار اخبار باید به آبروی افراد و شرکت ها توجه کنند و اگر شفافیت با اخلاق مهار شود و برای آن چارچوب گذاشته شود، آن موقع همه باید ازش حمایت کنند و اگر کسی این چارچوب را نداشت،باید به او متذکر شد. نباید آزادی بیان به ولنگاری تبدیل می شود و به نام آزادی تخریب صورت گیرد.

عملکرد صنعت بیمه در مواجه با حوادث بزرگ مورد توجه رسانه ها قرار گیرد

حجاریان عملکرد بیمه در حوادث بزرگ را به عنوان یک سوژه قابل توجه دانست و گفت: در این حوادث، رسانه ها باید موضوع را تا انتها پیگیری کنند. در مورد میزان خسارت، چرایی این میزان خسارت، حق بیمه اندک سوال کنند؟ و راهکارهای جلوگیری از این حوادث پرسش کنند.

وی افزود: بیمه باید از خسارت جلوگیری کند، یکی از مهمترین روش ها برای جلوگیری از خسارت شرایطی است که در بیمه نامه گنجانده می شود تا بیمه گذار جوانب احتیاط را رعایت کند و اگر با وجود رعایت همه جوانب احتیاط، اتفاقی رخ داد، آنگاه به او خسارت تعلق می گیرد. و این باعث می شود که بیمه نامه جلوی ریسک را بگیرد .

خبرنگاران بیمه، خبرنگاران ریسک هستند

مدیر عامل انجمن حرفه ای صنعت بیمه افزود: خبرنگاران بیمه باید خودشان را خبرنگاران ریسک بدانند، خبرنگار خطر و جلوگیری از خطر اجتماعی بدانید. در این حوزه باید یکسری فعالیت هایی بکنید که این هم پیشنهاد من است .

حجاریان درباره شفافیت در صنعت بیمه گفت، قبل از ورود شبکه های اجتماعی و تلگرام بعنوان یک پایگاه خبری، اطلاعات از روزنامه ها وخبرگزاری هاکسب می شد. اما با انتشار اخبار در تلگرام جو کمی تغییر کرد و امکان انتقال اطلاعات به صورت راحت تر، سهل تر و البته شفاف تر به وجود آمد. اگر شرکتی می خواهد به خوبی معرفی شود می بایست در رسانه های مرجع، شفافیت داشته باشد و پاسخگوی رسانه ها باشد. نمی شود شرکتی بیمه ای در تلویزیون تبلیغ و مشتری جمع کند ولی از آن طرف در مقابل رسانه ها پاسخگو نباشد.

حجاریان در پاسخ به انتقادی مبنی بر عدم احساس نیاز مردم به استفاده از خدمات بیمه و بعضا کم اعتمادی آنها به این صنعت گفت: در بیمه بحث اعتماد خیلی مهم است. در بیمه اعتماد فروخته می شود و اگر به صورت حرفه ای بخواهیم اعتماد را تعریف کنیم، اعتماد احتمال ادای تعهدات یک شرکت در آینده است.

خبرنگاران برتر صنعت بیمه معرفی شدند

در این نشست که به مدت دو ساعت به طول انجامید، خبرنگاران به بیان مشکلات خود در حوزه خبرنگاری در صنعت بیمه پرداختند و پیشنهادات و نقطه نظرات خود را بیان کردند و دکتر حجاریان نیز ضمن پاسخ به برخی از آنها، دیدگاه خود را در رابطه با موضوعات مطرح شده ارائه داد.

در پایان این نشست از خانم ها مریم کائید از پایگاه خبری رازپول، لیلا اکبرپور از روزنامه دنیای اقتصاد، آزاده محسنی از پایگاه خبری ریسک نیوز و کبری صدقی از پایگاه خبر پولی-مالی، بعنوان خبرنگاران برتر، از طرف انجمن حرفه ای تجلیل به عمل آمد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود