امروز: سه شنبه، 27 شهریور 1403
11/6 1392

ایران و جهان- صحبت‌های رییس سازمان بورس و رییس کمیسیون اقتصادی مجلس  هم نتوانست امید را به بازار سرمایه بازگرداند. گرچه بازار سرمایه روز گذشته متاثر از اخباری در خصوص حمایت حقوقی ها از بازار رشد اندک شاخص را پس از ریزشهای مداوم ثبت کرد اما این رشد هم دوامی نیافت و در معاملات امروز با ثبت 763واحد منفی کمی عقب تر از دیروز ایستاد.
نشست ریییس سازمان بورس و رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در سیما، سرمایه گذاران بازار سرمایه را برای تصمیم گیری منتظر نگاه داشت که به گفته فعالان بازار، سخنان رییس سازمان توقع بازار سرمایه را برآورده نساخت. کارشناسان براین باورند که از صحبت های فتحی پور، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس چنین برمی‌آمد که وی بیشتر نگران بازار سرمایه بود.
فریبرز پرنا، کارشناس بازار سرمایه باقابل تحسین خواندن نگرش رییس کمیسیون اقتصادی مجلس به ایران و جهان می گوید: صحبت های فتحی پور نشان داد که در بودجه نگرانی های بازار سرمایه مورد توجه مجلس قرار خواهد گرفت، اما بازار منتظر نتیجه سخنان وی است قول ها و وعده های وی در خصوص بودجه، نرخ خوراک و بهره مالکانه موارد مورد توجه و پراهمیتی برای بازار سرمایه محسوب می شود و اهالی این بازار در انتظار نتیجه این وعده ها قرار گرفته است.
وی در خصوص صحبت های علی صالح آبادی ابراز داشت: صحبت های رییس سازمان گرچه خیال سرمایه‌گذارانی که نگاه بلندمدت دارند را راحت کرد ولی امیدی به سهامداران جزء که بیشتر کوتاه مدت در این بازار حاضر می شوند، نداد. این کارشناس ادامه داد: حجم بالای نقدینگی در نتیجه رکود در بازارهای موازی به بازارسرمایه وارد شده که بیشتر این نقدینگی مالکان حقیقی دارند که با نگاه کوتاه مدت و دستیابی به سود وارد بازار سرمایه شده اند. این گروه در شرایطی عدم تعادل بر بازار حاکم است، صف‌های فروش طولانی را شکل داده اند، پرواضح است که افزایش حجم فروش ها مانع رشد شاخص شده و عمق منفی بازار را بیشتر می کند.
پرنا در خصوص چرایی مثبت شدن یک روزه بازار در معاملات روز گذشته به ایران و جهان می گوید: اخبار مثبتی حاکی از حمایت حقوقی ها از بازار و انتشار اوراق اختیار فروش تبعی توسط چند شرکت بزرگ، بازیگران را امیدوار کرد. وی یادآور شد: این اوراق به نوعی تضمین کننده قیمت سهم در یک بازه زمانی مشخص است که خیال سهامداران را از بابت نوسانات بازار راحت می کند. اما باید در نظر داشت که انتشار این اوراق نیز محدود به 5شرکت بزرگ است واین محدودیت نمی تواند نگرانی کل بازار را رفع کند.
این کارشناس افزود: مضاف براینکه وعده‌های سازمان مبنی برحمایت، از جانب حقوقی ها استقبال چندانی نداشت و این حجم ناچیز نتوانست پاسخ حجم بالای فروش باشد. وی ادامه می دهد: یکی از دلایلی که تلاش و کوشش‌های سازمان برای سامان و مدیریت بازار در جهت کاستن از نگرانی‌های سرمایه‌گذاران به جایی نمی رسد عدم تعامل با فعالان بازار سرمایه منجمله شرکت‌های کارگزاری، سرمایه‌گذاری‌ها شرکت‌های تولیدی و هلدینگ‌هاست. به نظر می‌رسد که سازمان ظرف سال‌های گذشته تعامل مناسبی با بازیگران بازار سرمایه نداشته است و در زمانی که بازار به حمایت این گروه نیازمند است، آن ها تلاش خاصی انجام نمی دهند. 
وی اذعان کرد: باید در نظر داشت که بازار در ماه‌های گذشته رشد زیادی را ثبت کرده بود و در شرایط منفی برای جمع کردن این حجم فروش، نقدینگی بالایی لازم است. گرچه این نقدینگی در بازار وجود دارد اما سازمان، همراهی حقوقی‌ها را برای مدیریت شرایط ندارد.
پرنا گفت: بسیاری از این شرکت ها برای اخذ یک مجوز در پیچ و خم‌های عریض و طویل ناشی از تشریفات و بوروکراسی سازمان دچار می‌شوند و زمانی اخذ یک مجوز، صورت می گیرد که شرکت از هدف اصلی فاصله زیادی گرفته است. وی یادآور شد: نباید فراموش کرد که سازمان بورس طبق قانون بازار سرمایه، عهده‌دار نظارت است ولی سازمان کمتر نظارت و بیشتر دخالت می کند. وی خاطر نشان می کند: در حال حاضر ریسک سهامداری افزایش یافته و سرمایه‌گذاران می‌ترسند و علت شکل‌گیری صف‌های فروش با این حجم، ترس و تردید سرمایه گذاران است.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود