امروز: سه شنبه، 4 دی 1403
07/8 1402

گروه بازارپول - وارن بافت تعبیر جالبی در خصوص عبارت «دایره شایستگی» از خود به یادگار گذاشته است.

او معتقد است «دایره شایستگی» یعنی یافتن حوزه‌هایی که در آن خوب هستید و یا به قولی صلاحیت و شایستگی و توانایی دارید. 

از نظر بافت داخل این دایره توانایی‌هایی هستند که در آن‌ها مهارت زیادی دارید و بیرون آن مسائلی هستند که یا فقط بخشی از آن را متوجه می‌شوید یا اصلا چیزی از آن نمی‌دانید.

از سوی دیگر فیلیپ کاتلر که او را پدر علم استراتژی توسعه بازار می دانند معتقد است که تمایز و تمرکز دو بازوی مهم مزیت رقابتی پایدار در هر بازاری است.

اگر دو گزاره فوق را مبنایی برای تحلیل رفتار بانک ایران زمین در نظر بگیریم سخنان اخیر عبدالمجید پورسعید، مدیرعامل این بانک می تواند تعبیری باشد که این بانک در نظر دارد در آینده ای نزدیک از یک بانک تجاری به یک بانک توسعه گرا تغییر راهبرد دهد.

او معتقد است توسعه کسب و کارهای خرد و تولیدات داخلی و همچنین حمایت از جوانان یکی از اولویت های اصلی در پیشرفت نظام اقتصاد کشور است. بر همین اساس خدمات بانک باید به گونه ای طراحی شود که برای مشتریان ارزش افزوده متمایز از آنچه در گذشته ارائه میشد بیافریند. به گفته وی اشخاصی که در حال ارائه خدمات به مردم و توسعه کسب و کار و تولیدات خود هستند مسیر خدمات بانکی خود را می توانند از طریق بانک ایران زمین به سرانجام برسانند چرا که این بانک توانسته در بخش خدمات دیجیتال بانکی سرمایه گذاری کند.


پورسعید در حالی به توسعه کسب و کار این بانک در مسیر خدمات دیجیتال اشاره دارد که پیش از این روح اله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری  و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور عدم وجود بانک تخصصی در این حوزه را یکی از نقاط ضعف اقتصاد دانش بنیان معرفی کرده بود. او معتقد است به صرف داشتن صندوق های حمایتی تولید ثروت از علم نمی تواند با سرعت مطلوب پیش رود، چراکه منابع صندوق ها نسبت به یک بانک تخصصی در این حوزه بسیار کم تر است و از طرفی درک سرمایه گذاری های خطر پذیر و محاسبات علمی ریسک های پیرامون آن قطعا در مقیاس بانک عملیاتی تر خواهد بود.

اما «ایران زمین» از جمله بانک هایی است که پیش از اذعان مقامات کشور در خصوص لزوم تخصص گرایی در حوزه کارآفرینی و اقتصاد ارزش آفرین، بستر سازی در این حوزه را آغاز کرده است.


 معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین نیز چندی پیش در خصوص نگرش توسعه گرایانه این بانک گفته بود که در حال حاضر بانک تمامی اجزای یک اکوسیستم از جمله پلتفرم، زیرساخت، کسب و کار دیجیتال، زیرساخت داده، باشگاه مشتریان و مرکز تماس دیجیتال را فراهم کرده است و کار ما توسعه و غنی سازی این اکوسیستم است.

این موارد در حالی عنوان می شود که بررسی اهداف بانک ایران زمین نیز نشان می دهد که توسعه فرهنگ کسب و کار خصوصی، تجهیز منابع و هدایت آنها به جانب فعالیتهای مولد در کلیه بخشها، توسعه، عرضه و خلق ابزارهای نوین بانکی و شناسایی و اجرای شیوه های جدید تجهیز و تخصیص منابع بر این مولفه ها متمرکز است.


از سوی دیگر بانک ایران زمین فلسفه وجودی خود را بر استفاده از نوآوری ها و فن آوری های روز دنیا به لحاظ عملیات و کارآیی، پیشرو بانکهای خصوصی کشور بنا نهاده  است.

«ایران زمین» تاکید دارد که ویژگی متمایز خود را رویکرد دانش محوری قرار داده که فراتر از قلمرو سنتی بانکداری است و کمک میکند تا بانک، ضمن حفظ حقوق صاحبان سهام و سپرده گذاران، نسبت به تحولات محیطی، به بهترین نحو و هوشمندانه عمل کند و بهترین ساختار بندی را درباره محصولات و خدمات خود ارائه دهد.


همراستایی استراتژیک میان نیاز روز کشور به توسعه حکمرانی اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد دیجیتال با هدف گذاری ها و نگرش ارکان اجرایی بانک بیانگر این واقعیت است که ایران زمین می تواند از مشکلات بانک داری سنتی که بعضا مبتلا به آن بوده است فاصله گرفته و در اکوسیستم نظام بانکی جایگاه ویژه ای را برای خود تعریف کند، جایگاهی که می تواند در صورت اقدام هوشمندانه و سریع به عنوان یک اقیانوس آبی تعریف شود و حاشیه امن و مطمئنی را برای کلیه ذی نفعان فراهم آورد.


این موارد نشان می دهد که «ایران زمین» توانسته «دایره شایستگی» خود را به درستی شناسایی و در مسیر آن گام بردارد، مسیری که می تواند به عنوان یک پیشرو در بازار معرفی شود. بر همین اساس به نظر می رسد این بانک می تواند با طراحی کمپین های «ری برندینگ» در استحکام آن قدم های علمی، هوشمندانه و مطمئنی بر دارد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود