امروز: دوشنبه، 3 دی 1403
08/1 1402

گروه بازارپول - بانک­ها همواره بازیگران موثری در توسعه و رشد اقتصادی محسوب می­شوند. بنابراین رشد و بالندگی آنان، پیشرفت اقتصادی را هم در پی خواهد داشت. اگر سطح استفاده از فناوری های نوین در نظام بانکی با الگوهای مطلوب و متناسب گسترش یابد، علاوه بر ایجاد تنوع در میزان درآمدهای بانک، چابکی در بهبود عملکرد شعب و شاخص های مالی، زمینه کاهش هزینه ها در بانک، تحول دیجیتال و هوشمند سازی را نیز فراهم  می­ سازد.

 

با داشتن یک مدل کسب و کاری منعطف، تمرکز بر اکوسیستم و پذیرش تحولات آن و متکی بودن بر داده و تحلیل، می توان به بانکی مشتری محور، نوآور و با قدرت رقابت  بالا دست یافت. تغییر نگاه به سمت رویکردهای جامع، چابک و در عین حال اکوسیستمی و پلتفرمی است. حتی می­توان از حضور بازیگرانی چون فین تک ها و نئو بانک­ها هم به عنوان یک فرصت استقبال کرد. از آنجا که در دنیای پر مخاطره امروز با تحولات پرسرعت نمی­توان بر اساس منطق دیروز حرکت کرد، نمی­توان از لزوم بازنگری و اصلاح بهنگام نقشه راه تحول متناسب با تغییرات پیش رو غافل شد.

 

برای پیاده سازی تحول دیجیتال، مدیریت بانک و بدنه سازمانی آن نقش کلیدی دارند. در این میان حاکمیت شرکتی بومی سازی شده می تواند  با درک این جایگاه و تداوم حضور در این مسیر،  سازوکارها و شیوه های مناسب را اتخاذ و کسب و کار بانک را متحول نماید. حرکت مستمر در مسیر تحول دیجیتال، مستلزم فراهم کردن بستری مناسب جهت بهبود فرهنگ و یادگیری سازمانی، مشارکت در بدنه سازمان، داشتن تفکر سیستمی و قرارگرفتن در جایگاه کنشگری صحیح است.

 

در صورت حصول چنین شرایطی، توسعه و بالندگی بانک، متناسب با شهرت و اصالت 95 ساله و ظرفیت و توانمندی کارکنان آن رخ  خواهد داد که امید است همه بیش از پیش به سوی دستیابی به اهداف کلان بانک گام برداریم.

 

 محمود شایان عضو هیأت مدیره بانک ملی ایران

 

 

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود