تجربهای که صنعت بیمه را یک گام جلو برد: آزمون بندر شهید رجایی و پاسخ سریع بیمه البرز
گروه بيمه - تجربه بندر شهید رجایی فصل جدیدی از نظام اکچوئری در صنعت بیمه را کلید زد که باید اعتراف کرد بیمه البرز نمره قابل اتکایی در این زمینه کسب کرده است.به صورت کلی فصل مشترکی میان مدل های علوم اکچوئری و پدافند غیرعامل وجود دارد که به صورت کلی می توان به سه لایه پیشگیرانه که به کاهش احتمال وقوع حوادث از طریق تحلیل پیشبینیکننده اشاره دارد، لایه واکنشی یعنی مدیریت سریع و مؤثر بحرانها برای کاهش خسارات و لایه بازسازی که به بازگرداندن سیستم به حالت عادی و یادگیری از حوادث برای بهبود تابآوری آینده می پردازد، تقسیم می شود.
فیلیپ بولند در کتاب «روش های آمار و احتمال در علوم اکچوئری» به برخی توزیع های کلاسیک خسارت مانند توزیع نمایی، گاما، وایبل و پارتو اشاره کرده و رابطه محکمی میان این دو علوم برقرار ساخته است.
روش های نوین پدافند غیرعامل با توجه بسیار به لایه های متعدد این مولفه تلاش دارد که اصل پیش بینی پذیری را در فرآیندها برای بیمه گران در دسترس قرار دهد تا بتواند با کاهش احتمال وقوع حادثه نسبت به آثار احتمالی پیشی بگیرد.
هرچند که بیمه گران در کشور در این لایه با محدودیت هایی مواجه اند اما لایه واکنشی در صنعت به شدت در حال تقویت است چراکه بیمه گران با اعزام سریع نیروها و بکارگیری ارزیابان خسارت تلاش دارند که ورود به لایه بازسازی را برای اقتصاد کشور تسریع و تسهیل کنند.
تجربه بندر شهید رجایی و حضور گسترده بیمه گران از صدر تا ذیل نشانی بر این ادعا بود. پرداخت دیه فوت شدگان و برآورد خسارت بیمه های اتومبیل و پرداخت به بیمه گذارانی که نسبت به تکمیل مدارک اقدام کردند، اطمینان بخشی به این صنعت را یک گام پیشتر برده است.
بیمه گران و ارزیابان خسارت با بازدید مستقیم از محل تلاش کردند که ابعاد واقعی فاجعه را تخمین بزنند. از سوی دیگر استقرار مدیران عالی شرکت ها که در جهت حذف بروکراسی های پیچیده بود توجه حاکمیت را نیز بیش از پیش به خود معطوف کرد تا جایی که حالا بیمه گران مستقیما با رئیس جمهور دور میز مدیریت بحران جمع می شوند.
حالا هم بیمه گران می دادند که باید نسبت به آموزش و شفافیت بیش از پیش توجه داشته باشند، هم بیمه گذاران مطلع شدند که پوشش های بیمه ای را متناسب با ریسک های واقعی ارزیابی و خریداری کنند.
این در حالی است که در تجربه های مشابه در دیگر کشورها تنها بیمه گذارانی توانستند ادعای خسارت کنند که پوشش انفجار و مواد خطرناک را خریداری کرده بودند.
بیمه البرز در چند سال گذشته تلاش داشته که نسبت به نوآوری های عملیاتی در صنعت بیمه گامی رو به پیشرفت بردارد. عملکرد این شرکت بیانگر این واقعیت است که این راهبرد چه در حوزه فروش بیمه نامه و چه در حوزه پرداخت به موقع خسارت ها از نوآوری لازم برخوردار است چراکه پرداخت 48 ساعته دیه به خانواده فوت شدگان غیرقابل اغماض است.
بررسی عملکرد این شرکت نشان می دهد که دوره جدید مدیریتی در آن با طرح شوکا وارد فاز جدید و با حضور به هنگام در محل حادثه بندر شهید رجایی وارد فاز عملیاتی شد. این اتفاق از آنجایی مهم ارزیابی می شود که خسروشاهی رئیس کل بیمه مرکزی یکی از پایه های اساسی توسعه صنعت بیمه را پرداخت به هنگام خسارت ها برشمرده است.
مسلما سیستم پاسخ سریع بیمه البرز و فرآیندهای تسهیل شده برای پرداخت خسارت می تواند به بهبود تجربه مشتریان این صنعت کمک کند.
اما به صورت کلی صنعت بیمه با چالش هایی در حوزه پدافند غیرعامل مواجه است که از جمله آن می توان نبود کمبود دادههای محلی و تخصصی، هزینههای بالای فناوری، ناهماهنگی بین نهادها، آگاهی پایین مشتریان و ... اشاره کرد.
این تجربه بار دیگر توجهات را به سمت مرکز ریسک و تدوین مقررات نهاد ناظر صنعت بیمه جلب کرد که تقویت این مرکز تا چه اندازه می تواند عامل توسعه استانداردها و راهبردهای پدافند غیر عامل در این صنعت باشد.
به نظر می رسد یکی از ماموریت های آینده صنعت بیمه توجه به این مرکز و دایره خدمات آن است .
[/xfgiven_gallery]
دسته بندی: بیمه البرز
آدرس کوتاه خبر:

