هوشمندی سازی و استخدام نیرو، پارادوکسی در مدیریت «علی جباری»

گروه بیمه - راهبرد جدید مدیرعامل بیمه ایران در حوزه نیروی انسانی باردیگر بازتابی از نگرش های سنتی حاکم بر مدیریت این شرکت بود .
بیمه ایران که این روزها خبرهای بسیاری از گردهم آیی 90 سالگی خود را مخابره می کند و با مقامات و مسئولین بسیاری در این رویداد بزرگ نشست و برخواست داشته، حالا از وعده ای بزرگ رونمایی کرده است؛ «استخدام یک هزار نیروی تازه نفس در این شرکت».
این جملات در حضور مقامات بیمه مرکزی و مجلس از سوی مدیرعامل این شرکت بیمه ای بیان شده.
این نگرش علی جباری حالا توجهات را به سمت سهم بازار این شرکت که در سال های اخیر با کاهش مواجه بوده جلب کرده و این پرسش را ایجاد می کند که در دنیایی که فناوری و هوشمند سازی به ابزاری برای بهینه سازی و کادرسازی نیروی انسانی در شرکت ها تبدیل شده، جباری با چه رویکردی می خواهد ساختار هزینه ای بیمه ایران را افزایش دهد؟
بیمه ایران سال 1403 را با 5007 نفر نیروی انسانی به پایان رسانده که این رقم در سال 1402بالغ بر 4920 نفر گزارش شده است. این در حالی است که بیمه ایران در سال های اخیر با موجی از بازنشستگی نیروی انسانی نیز مواجه بوده است. صورت های مالی نیز نشان می دهد که هزینه اداری و عمومی این شرکت در سال گذشته به نزدیک به 3.5 همت رسیده است.
پیشتر اما مدیرعامل این شرکت با اشاره به اینکه در چند ماه اخیر، اقدامات بنیادینی در بیمه ایران آغاز شده و اصلاح ساختارها و تحول در حوزه زیرساختهای فناوری بهصورت جدی در دستور کار قرار گرفته و در کنار فعالیتهای جاری، اقدامات زیربنایی برای نوسازی و مقاومسازی فناوری اطلاعات در حال انجام است، خاطرنشان کرده بود: تلاش ما این است تا فرصتهای متعدد برای بهبود و نوآوری در شرکت سهامی بیمه ایران شناسایی شود و فرآیندهای کاری به سمت هوشمندسازی و مکانیزه شدن پیش بروند تا بهرهوری و کیفیت خدمات ارتقا یابد.
جباری پیشتر بر تحول در زیرساخت های فناوری و حرکت به سمت مکانیزاسیون فرآیندها تاکید کرده بود اما اکنون از برنامه ای سخن می گوید که ظاهرا می تواند مسیر این تحول را پرهزینه و سنگین تر کند. .
این دوگانگی در اظهارات او سبب ایجاد پرسش هایی از چشم انداز و ماموریت های بیمه ایران در صنعت بیمه شده است .
بررسی ها نشان می دهد که در بیانیه مأموریت فناوری اطلاعات شرکت بیمه ایران آمده است:«توانمندسازی شرکت سهامی بیمـه ایران برای حفظ رهبری بازار بیمه کشـور، با پشتیبانی مؤثر از اهـداف و سیاستها، و ایجاد تحـول در عملیات بیمهگـری همـراه با بهبود و اصلاح فـرآیندهای کـاری از طریق برنامهریـزی، تـوسعه و نگهداری زیرساختها و کاربردهای فناوری اطلاعات و محتوای اطلاعاتی»
از سوی دیگر این شرکت در چشمانداز فناوری اطلاعات خود که در سایت رسمی اش منتشر شده آورده است:«دستیابی و حفظ جایگاه نخست (برترین نمونه موفق) در زمینه کاربرد فناوری اطلاعات درصنعت بیمه کشور، بهمنظور ایجاد آمادگی برای ارائه خدمات الکترونیکی به ذینفعان، از طریق تحقق معماری سازمانی فناوری اطلاعات با ویژگیهای کارا و کارآمد،یکپارچه،امن»
این موارد در حالی ست که تاکید چشم انداز بیمه ایران نیز بر مقوله فناوری اطلاعات و ایجاد زیرساخت برای توسعه آن تاکید دارد.
این دوگانگی در گفتار و رفتار مدیریتی یادآور برخی تجربه های نه چندان موفق در نظام مالی کشور است تجربه هایی که بیش از آنکه منجر به کارآمدی شود، بار مالی سنگینی را نیز تحمیل کرده است ، بنگاه هایی که اتفاقا علی جباری در سال های اخیر نیز در برخی از آنها سابقه فعالیت دارد.
برخی ناظران با احتیاط، این روند را تلاشی برای تقویت پشتوانه های سیاسی و اجتماعی مدیریت فعلی ارزیابی می کنند، به ویژه اینکه وعده گسترده استخدام، معمولا حمایت هایی فراتر از سطح سازمانی را به دنبال دارد و خود او نیز در سخنرانی اخیرش به این موضوع اشاره کرده که در صورت حمایت وزارت اقتصاد و مجلس این مهم تحقق خواهد یافت.
بیمه ایران در نقطه ای قرار گرفته که باید میان دو مسیر تصمیم بگیرد؛ یا با چابک سازی و نوسازی فناورانه برای بازیابی سهم بازار و بهبود کارایی اقدام کند، یا با گسترش ساختار اداری سنتی، مسیری را برگزیند که تجربه نشان داده در بلند مدت پایداری مالی و مدیریتی سازمان را با چالش رو به رو می سازد.
[/xfgiven_gallery]

