امروز: یکشنبه، 2 دی 1403
06/1 1400

گروه چهارسوق- کارشناس اقتصاد سیاسی خودرو گفت: ذینفعان بازار خودرو به شدت از واردات خودرو می ترسند چراکه درصورت واردات، تمام منفعت آنها از بین می رود

به گزارش خط بازار، دکتر مرتضی مصطفوی، کارشناس اقتصاد سیاسی خودرو با برنامه «گفتگوی اقتصادی» درمورد طرح واردات در ازای صادرات خودرو گفتگو کرد.

مصطفوی ارائه طرح «واردات در ازای صادرات خودرو» توسط مجلس را نوعی فرار به جلو و پاسخی به فشار افکار عمومی برای واردات ماشین های مدل بالا و خوب دانست و گفت: دستگاه سیاست گذار دچار سردرگمی است.

وی افزود: اگر هدف از طرح واردات در قبال صادرات، تنظیم بازار باشد که باید اولویت های دیگری را پیگیری کرد لذا اگر سیاست گذاران ما واقعاً به دنبال تنظیم بازار هستند باید چاره دیگری بیاندیشند.

مصطفوی از نبود حتی یک سامانه معاملات بازار خودرو در کشور نیز انتقاد و اظهارکرد: اگر مسئولان به دنبال صادرات محور شدن صنعت خودرو هستند بدانند این مهم زمانی محقق خواهد شد که ساختارهای این صنعت اصلاح شود.

 


کارشناس اقتصاد سیاسی خودرو با بیان اینکه هدف سیاستگذار از ارائه این طرح مشخص نیست گفت: صنعت خودرو در ایران به یک ابزار پوپولیستی تبدیل شده و متأسفانه کسانی هم که این طرح را نوشتند متخصص این حوزه نیستند.

وی با بیان اینکه فعالان صنعت خودروسازی از واردات می ترسند افزود: صنعت خودروسازی به خاطر ساختار دولتی و سیاسی و شبه رانتی که دارد برای یک عده، که از مردم هم نیستند، خیلی جذاب است لذا ذینفعان بازار خودرو به شدت از واردات خودرو می ترسند چراکه درصورت واردات، تمام منفعت آنها از بین می رود.

مصطفوی درمورد اینکه گفته می شود قیمت گذاری دستوری خودروسازان را تحت فشار قرار داده اظهارکرد: این مسئله بیش از آنکه یک علت باشد نوعی بهانه است چون اگر خودروسازان به دنبال اصلاح قیمتها بودند ساختار مالی و شرکت داری و منابع انسانی خود را اصلاح می کردند.

کارشناس اقتصاد سیاسی خودرو با بیان اینکه ساختار مالی و شرکت داری و منابع انسانی خودروسازی در کشور ما دچار مشکل و از عوامل تاثیرگذار بر قیمت خودرو است گفت: شرکت های خودروسازی ما با اینکه چند هزار مازاد نیرو دارند و برخی نیروها را هم سفارشی استخدام کردند اما تعدیل نیرو نمی کنند و به جای تبدیل سرمایه های خود به نقدینگی متاسفانه هزینه ناکارآمدی خود را هم از جیب مردم پرداخت می کنند و آن وقت قیمت گذاری دستوری را بهانه می کنند.

مصطفوی با اشاره به اینکه صادرات الزاماتی دارد و صادرات با فروش متفاوت است تصریح کرد: کدام کشور در حوزه خودرو با ما رقابت می کند که بخواهیم صادر کنیم؟!

کارشناس اقتصاد سیاسی خودرو از عدم تدوین یک سند راهبردی در حوزه خودرو که فاکتور تحریم را هم لحاظ کرده باشد انتقاد و اظهارکرد: واقعیت این است که ما هنوز صنعت خودروسازی نداریم.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‌وگو

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود