10/9
1402
ترومای احساسی در محیط کار به چه شکل است؟
وقتی «مارگو لووت» چشمهایش را میبندد، تقریبا میتواند صدای تند و ناخوشایند همکارش را بشنود که از آن سوی تلفن، با ادبیات زنندهای او را سرزنش میکند. او ۲۶ سال به عنوان مسوول هماهنگی در یک شرکت امور حملونقل فعالیت میکرد و یکی از معدود زنان سیاهپوست در محل کارش بود. او میگوید روابط خوبی در محل کار داشته اما سعی میکرده از یکی از همکارها که آدم بدنامی در شرکت بوده، دوری کند. مارگو آن روز جمعه را خوب به یاد میآورد که آن همکار، ناغافل به او زنگ زد و بر سرش فریاد کشید: «به من گفت احمق و من را متهم کرد که باعث شدهام حجم کارهایش بیشتر شود.» مارگو در حالی که میلرزید روی صندلیاش نشست تا اینکه یکی از همکارها متوجه استرس او شد و تلفن را قطع کرد. او ماجرا را برای مدیرش شرح داد و شکایتی از آن فرد تنظیم کرد و تحویل منابع انسانی داد. هفته بعد وقتی مارگو به محل کار آمد، تاثیرات منفی آن تماس را هنوز حس میکرد. او قبلا در دوران نوجوانی مورد حمله و بدرفتاری قرار گرفته بود و حالا این اتفاق باعث شده بود احساسات مشابهی در درونش بیدار شوند. در کل مسیر محل کار، گریه کرد و وقتی هم به آنجا رسید، در دستشویی قایم شد از ترس اینکه مبادا آن همکارش را ببیند. اندکی بعد، متوجه شد که شکایتی که تحویل منابع انسانی داده بود گم شده.چطور ترومای احساسی را مدیریت کنیم و از آن بیرون بیاییم؟
روشهای علمی و مفیدی وجود دارند که کمک میکنند از آسیبهای احساسی در محیط کار عبور کنید و نکات مثبت را پیدا کنید. کارشناسان میگویند گام اول این است که به تروما به عنوان فرصتی برای رشد نگاه کنید. هدف این است که ببینید به چه چیزی غلبه کردهاید و به چه سطحی از درک رسیدهاید، درست مثل همان کاری که کاتالینا کرد.رایان میگوید: «باید بتوانید به شکلی بیطرفانه بگویید بله! دنیا گاهی ناامن است. ممکن است مورد بدرفتاری قرار بگیرم. اما ضربهای که خوردم من را قدرتمندتر کرده. من یک بار از یک حادثه سخت عبور کردم و میتوانم دوباره از آن عبور کنم.» بعضی از آدمها ممکن است برای پردازش و هضم تروما نیاز به مشاوره یا درمان شناختی/رفتاری پیدا کنند. بعضی دیگر، تمرینهای مدیتیشن یا مایندفولنس را انجام میدهند و نتیجه میگیرند. (مایندفولنس یا ذهنآگاهی نوعی از مدیریت ذهن است که کمک میکند حین انجام هر کاری، کاملا روی همان کار متمرکز شویم، از پرش ذهن به گذشته و آینده جلوگیری کنیم، کاملا به افکار خود مسلط شویم و در زمان حال باشیم.) مطالعات نشان میدهند که برقراری روابط و دریافت حمایت اجتماعی، یکی از کلیدهای موفقیت در این مسیر است. ملیسا پیشنهاد میکند در سازمان و حیطه کاری خود، شبکههای ارتباطی بسازید. میتوانید ایدهها و نظرات خود را پیش از اجرا با آنها مطرح و اعتبارسنجی کنید.
۱- توانایی ارزیابی خود. یعنی شناسایی الگوهای رفتاری و انگیزهها و درک اینکه احساسات و اقدامات شما چه تاثیری بر آنها دارند.
۲- ایجاد پاسخگویی. به این منظور باید مسوولیت افکار، حس و حال و رفتارهای خود را بپذیرید.
۳- یادگیری بررسی مساله از چند زاویه مختلف و مشاهده امور از نگاه دیگران.
۴- انتخاب باورهای سودمند. میتوانید به شرایط سخت از زوایای سنجیده و فکرشده نگاه کنید.
۵- آرامسازی فیزیولوژیک خود با تنفس عمیق. چند مطالعه نشان دادهاند که این حرکت ساده میتواند استرس را کاهش دهد.
جودی میگوید: «رسیدن به تناسب روان کمک میکند حالتان بهتر شود. از زوایای مختلف نگاه میکنید و متوجه میشوید که ریشه رفتار طرف مقابل، بیش از آنکه شما باشید، خودش است.»
منبع: Business Insider