امروز: دوشنبه، 3 دی 1403
12/6 1398

 
گروه چهارسوق -مهندس علی پیرنیا کارشناس خودرو- دنا پلاس جای خالی محصولات اتومات را در بازار خودرو کشور به راحتی پر کرد. حالا مشتریان ایرانی که به دنبال خودروهای اتوماتیک هستند می توانند امیدوار باشند که یک خودروی ایرانی با دنده اتوماتیک سوار می شوند که استانداردهای بالایی در مقایسه با خودروهای چینی در بازار دارد.

دنا که به عنوان یکی از محصولات ملی موفق ایران خودرو در سال های اخیر جایگاه مطلوبی در میان مشتریان داشته ونسخه فیس لیفت شده این سدان ملی نیز با نام دنا پلاس با استقبال بازار مواجه شده بود، برای جذابیت بیشتر به پیشرانه پرخوران یا همان توربوشارژر مجهز شد و در یک اقدام فناورانه و در شرایطی که همه شرکای خارجی، بار خود را از ایران بستند و رفتند، این خودرو مجهز به  جعبه دنده اتوماتیک شد.  

دنا پلاس توربوشارژ که از لحاظ ظاهری، تفاوت چندانی با نسخه تنفس طبیعی ندارد، از پیشرانه ارتقا یافته EF7 بهره می‌گیرد. بر همین اساس حجم دقیق این پیشرانه چهار سیلندر، 1650 سی‌سی است که در نسخه تنفس طبیعی توانایی تولید نیرویی معادل 114 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور 155 نیوتون متری را دارد. اما باتوجه به تغییرات صورت گرفته در این موتور که شامل تغییر قطر برخی از قطعات داخلی، تغییر ابعاد دریچه‌ها و دهانه‌های ورودی و خروجی، تغییر دبی و کانال کشی و… می‌شود، قدرت خروجی آن به 150 تا 155 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور 215 نیوتون متر ارتقا پیدا کرده است. این درحالی است که کیت توربو به‌کار رفته در این موتور قابلیت تولید حداکثر 174 تا 175 اسب‌بخار را داشته که باتوجه به محدودیت‌های فنی و بالا بردن ضریب اطمینان موتور، مهندسان فنی ایران‌خودرو بوست توربو را پایین آورده و حداکثر قدرت را به 155 اسب‌بخار محدود کرده‌اند. جعبه‌دنده 5 سرعته دستی وظیفه انتقال این نیرو به چرخ‌های جلو را برعهده دارد.

مشخصات دنا پلاس توربوشارژ اتومات
دنا پلاس توربو شارژ اتوماتیک از یک جعبه‌دنده ۶ سرعته اتوماتیک DAE طرح آیسین ژاپن با حالت اسپرت، برفی و قابلیت تیپ‌ترونیک برخوردار است. این موضوع یکی از نکات برجسته در این سدان ملی به‌شمار می‌رود که او را به یک رقیب سرسخت برای گزینه‌های چینی موجود در بازار تبدیل می‌کند.
دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک از لحاظ ویژگی‌های فنی پیشرانه تفاوتی با نسخه دنده دستی آن نخواهد داشت؛ با این تفاوت که از استاندارد آلایندگی یورو ۵ بهره خواهد گرفت. دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک در بخش ظاهری تفاوتی با نمونه دنده دستی نداشته و تنها از رینگ‌های اسپرت آلومینومی ۱۶ اینچی جدید سود خواهد برد.
اما یکی از تفاوت‌های اصلی این خودرو علاوه‌بر جعبه‌دنده ۶ سرعته دستی، اضافه شدن یک آپشن کاربردی و مفید تحت عنوان فرمان کمکی برقی با قابلیت تغییر نیروی فرمان برحسب شرایط رانندگی است. این در حالی است که تا پیش از این دنا پلاس مجهز به فرمان هیدرولیکی بوده است.
از دیگر امکانات این خودرو می‌توان به سیستم تعویض دنده اتوماتیک از نوع خطی، افزودن مبدل کنترل دمای گیربکس جهت کنترل دمای گیربکس، ارتقاء سیستم فنر، مک فنر، میل موج گیر و بوش ها جهت رسیدن به سطح مطلوب کیفی و دوام مناسب، تغییر پلوس ها جهت انطباق با گیربکس اتوماتیک، کالیبراسیون موتور و گیربکس براساس شرایط اقلیمی ایران و سوخت داخل کشور، سامانه جدید کنترل هوشمند موتور پرخوران، کروزکنترل، ۲ عدد ایربگ، چراغ اسپرت LEDدار، آینه‌های برقی تاشونده راهنمادار، سیستم اخطار سرقت، سیستم هشدار دهنده مالتی‌پلکس، سیستم تهویه هوا اتوماتیک، کلیدهای کنترلی روی فرمان، تنظیم زاویه نور چراغ‌ها از داخل کابین، سیستم ناوبری، سیستم صوتی و تصویری مالتی‌مدیا، دوربین دید عقب، کارت حافظه رهیاب، چراغ‌های جلو مجهز به چراغ روشنایی در روز، آتنن سقفی طرح باله کوسه، موبایل هندزفری، سانروف برقی، صندلی ۸ حالته، ترمز ABS، ترمز دیسکی چرخ‌های عقب، هشدار دهنده موانع عقب و رینگ اسپرت آلومینومی اشاره کرد.
در بحث تجهیزات هم، ایران خودرو همان آپشن‌های که به دنا پلاس توربو دنده‌ای اضافه کرده بود، برای دنا پلاس توربو اتومات نیز استفاده کرده است. بنابراین هیچ تفاوت آپشنی میان مدل دنده‌ای و مدل اتومات این خودرو وجود ندارد. مهم‌ترین‌ آپشن‌های دنا پلاس توربو اتومات عبارتند از «سانروف»، «دو ایربگ»، «کروز کنترل»، «تریم تک رنگ»، «رینگ ۱۶ اینچ آلومینیومی جدید»، «ترمز دیسکی عقب»، «طرح جدید سردنده و گردگیر»، «روکش چرمی فرمان با دوخت قرمز»، «موکت کفی خودرو با آرم توربو و نوار قرمز رنگ».
در واقع ازمهمترين تغييرات خودرو دنا توربوشارژ اتوماتیک نسبت به دناپلاس معمولی : می توان به گیربکس 6 سرعته اتوماتیک، استفاده از رينگ و تاير بزرگ‏تر (16 R 50 / 205) و پنچ پيچ، طرح رينگ آلومينيومي جديد، فرمان چرمي با دوخت قرمز، زير پايي موكتي با آرم توربو و نوار قرمز رنگ، تغيير طرح سر دسته دنده، نصب موتور توربوشارژ و فرمان برقی اشاره کرد.


.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود